Használt kisautót keres? Nem mehet el a Jazz mellett

2016.03.11. 18:35

Hörgő kipufogó, ültetett futómű, dübörgő zene. A használt Hondák tipikus végzete elkerüli a Jazzt, annál gyakrabban ülnek jól szituált öregurak és családanyák a kormánya mögött. Köszönőviszonyban sincs ugyanis a sportossággal, viszont tágas, és az egyterűek variálhatóságát hozza el a szűkös kisautók világába. De megéri a pénzét?

Értékelés
+ Tartós mechanika
+ Takarékos, csendes motor
+ Tágas, jól pakolható csomagtér
+ Tágas helykínálat elöl-hátul
+ Precíz váltó
+ Biztonságos futómű
+ Kényelmes vezetési pozíció
+ Remekül variálható belső tér
+ Olcsó fenntartás

- Kopogós műanyagok mindenütt
- Szűk ajtózseb elöl
- Hiányzó hátsó ajtózsebek
- Szegényes alapfelszereltség
- Raktérajtó nem nyílik elég magasra

Még ma is divatosnak számít a külső, a műanyag lámpabúrák jó állapotúak. Csak egyféle karosszériaváltozatban készült a Jazz

Forrás: Az Autó

2001-ben mutatkozott be a Honda Jazz, bár a neve nem volt igazi újdonság, 1983 és 1986 között már árultak hasonló néven japán kisautót. A 21. századi új generáció nagy siker volt mindenütt, elsősorban a remek variálhatóság, a tágas helykínálat és a jó minőség miatt. Tesztünkre egy 102 ezer kilométert futott, fapados felszereltségű példány érkezett, de így is bele lehet szeretni.

Óriási csomagtér és moziszékek

Elöl-hátul széles az ajtónyílás, kényelmes az üléspozíció, nem kell mélyre ereszkedni. A szürke szövetkárpit és a kopogósan kemény műanyagok mind hibátlanok, a kormány lyukacsos, kissé kellemetlen fogású plasztikja viszont kopott. A műszerfal egyszerű felépítésű és könnyen leolvasható, de fedélzeti számítógépre nem futotta. Szerencsére klímával rendelték, és alapáras volt az elektromos ablak, a központi zár és a gyári rádió.

Egyszerű, kopogós, tartós műanyagok, barátságos színösszeállítás. Középső kartámasz nincs, pohártartóból viszont többet is kialakítottak a fedélzeten

Forrás: Az Autó

Nagyon jó a rengeteg polc és nyitott tároló, a pult alján fut mindkét oldalon, a középkonzolon elöl és hátul több rekeszt találunk. Sajnos csak elöl van ajtózseb, az is keskeny és nehezen pakolható, hátul a támlákra varrt zsebeket lehet használni. A második sor lábtere kifejezetten tágas, magas vezető mögött sem szűkös a hely. Középen nem tornyosul padlómerevítés (kardánalagút), és a fejtérrel sincs gond, a szélesség két felnőttnek is ideális. Nem véletlenül tartották meg a koncepciót az utódjánál is.

Elképesztően sokoldalú a Jazz. Kardánalagút nincs, a tankja az első ülés alá került

Forrás: Honda

A kifejezetten tágas, 380 literes csomagtér remekül bővíthető: a támlák és az ülőlapok osztottan, egy kart meghúzva előresüllyednek a padlóba, így sík lesz a raktérpadló. Még érdekesebb a moziszékes trükk, a hátsó ülések lapját fel lehet hajtani, így a lábterében keletkezik jól pakolható tér. Emelkedhetne magasabbra az ötödik ajtó, és a raktér kárpitozása egyszerű, de négy rakományrögzítő karikát és világítást találunk is benne, a nem túl mélyre tett padló alatt pedig szükségpótkerék csücsül.

Pörgős VTEC-motor helyett nyugalom

Az 1,2 l-es, 78 lóerős nyolcszelepes, négyhengeres, hengerenként kétgyertyás motor nem egy erőművész, de a 110 Nm nyomatékkal is meglepően jól viszi az egytonnás autót. Akár 1500/perctől terhelhető, 2500-tól pedig élénkké, bár kissé hangossá válik. Ha kedvünk tartja, 6000-ig pörgethetjük, jól viseli, mégiscsak egy Honda-motor. Akinek ez kevés volt, rendelhette 1,4-es motorral és fokozat nélküli (CVT) váltóval is, de azzal sem volt versenyautó.

Nem egy erőművész, de tartós és nyomatékos az 1,2 vagy 1,4 literes motorcsalád

Forrás: Honda

Nagyon könnyen és pontosan kapcsolható az ötsebességes kézi váltó, áttételezése a kategóriában szokásos (100 km/óránál 3000/perc a fordulat legmagasabb fokozatban). Alapjáraton nem hangos a Jazz, csak alig érezni a kormányon, hogy jár a motor, és menet közben is halkan muzsikál. Nem nagyétkű, 6-6,2 l/100 km az étvágya vegyes üzemben. Az olajcsere-periódus 20 000 km, a láncos motornak nincs mérhető olajfogyasztása.

Erre mondják azt, hogy egyben van

Túláttételezett (3,7 fordulatos), ám precíz kormányának rásegítése álló helyzetben kissé kevés, menet közben viszont lehetne kevésbé érzéketlen középállásban. Szerencsére a kis Honda egyenes futása nyugodt, és elöl-hátul tárcsás fékrendszere is hatásos. Az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművel normális tempónál kiszámíthatóan kanyarodik (csak 2005-től kínálták ESP-vel), méretéhez képest az úthibákat egész jól kisimítja, bár egy pillanatig sem érződik varázsszőnyegnek.

A gyári sajtófotón megmutatták, hogyan kell a családapáknak kedvet csinálni a Jazzhez

Forrás: Honda

A kilátás minden irányban jó, a kárpitelemek menet közben meg sem nyikkannak. Mechanikai kopásra utaló zajokat nem produkál a felfüggesztés egyik eleme sem. Most kapott új fékeket és toronycsapágyakat a kipróbált Jazz, és a közhiedelemmel ellentétben egyik alkatrész sem drága hozzá. Íme, a minőségi, de nem gyári elemek árai egy internetes áruház kínálatából:

  • Első féktárcsa: 11 434 Ft
  • Fékbetét: 10 973 Ft
  • Hátsó lengéscsillapító: 24 790 Ft
  • Kuplungkészlet: 57 896 Ft
  • Toronycsapágy készlet: 4 566 Ft
  • Hátsó kipufogódob: 32 530 Ft
  • Első fényszóró: 32 539 Ft

Ez a méret még az egy számmal nagyobb Golf-kategóriában is megállná a helyét. Zseniális a dupla kalaptartó

Forrás: Honda

Összesen két típushibát jegyeznek fel a krónikák a Jazzről, beázhat a csomagtérajtónál, vagy néha rángathat elindulásnál a CTV váltó. Amúgy roppant megbízható szerkezet (nálunk csak a japán gyártásúakat forgalmazták), emellett kategóriája legtágasabb és legjobban variálható utasterével bír. Ennek megfelelően megbecsült portéka a használtpiacon, amit magas ára is tükröz. Íme, ennyibe kerülnek a 2007-es évjáratú Jazzek és ugyanennyi idős vetélytársai: 

  • Ford Fusion: 1 099 000 - 1 599 000 Ft
  • Honda Jazz: 1 299 000 - 1 749 000 Ft
  • Mazda2: 1 199 000 - 1 699 000 Ft
  • Mitsubishi Colt: 1 198 000 - 1 399 000 Ft
  • Nissan Note: 1 359 000 - 1 495 000 Ft
  • Opel Meriva: 1 099 000 - 1 850 000 Ft
  • Skoda Roomster: 1 089 000 - 1 699 000 Ft
  • Suzuki Ignis: 879 000 - 1 370 000 Ft. 

Nemcsak a hagyományos kisautók, hanem az egyterűs típusok helyett is érdemes lehet vele számolni, külföldi behozatal előtt viszont fontos osztani-szorozni, tényleg megéri-e majd a végén.

A tesztautót a Gablini Használtautó Plusz biztosította. 

Műszaki adatok - Honda Jazz 1.2 S Cool (2007)
Hengerűrtartalom: 1246 cm3. Teljesítmény: 57 kW (78 LE)/5700. Nyomaték: 110 Nm/2800. Átlagfogyasztás: 6-6,2 l/100 km. Gyorsulás 0-100 km/h: 13,7 s. Végsebesség: 170 km/h.

Hossz x szélesség x magasság: 3845x1675x1525 mm. Tengelytáv: 2450 mm. Csomagtartó: 380-1325 l. Gumiméret: 175/65 R14.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Most
Top 12 óra