"Igenis van keresnivalónk"

Vágólapra másolva!
Jánosi Sándor, a magyar Warm Up Racing egyik pilótája a hétvégi, hungaroringi Ferrari Racing Days előtt nyilatkozott.
Vágólapra másolva!

- Tudjuk rólad, hogy nem tegnap ültél először versenyautóba. Mikor és milyen autóval kezdted?

- 2001-ben egy Opel Astra teszten ültem először igazi versenyautóban, elég jó eredménnyel. Ennek örömére elindultam a 2002-es szezonban, és rögtön második lettem, a bajnokság feléig vezettem a tabellát és nyertem a ringen, a Mecsekben és a Rábaringen is. A szezon második felében azonban négyből három esős verseny volt, ahol Krecz Zsolti, akkori legnagyobb ellenfelem volt a favorit. Életem első szezonjában a második helynek is nagyon örültem.


- Milyen autókat és sorozatokat próbáltál ki azóta a versenypályákon?

- Amint beindult a Clio Kupa, átültem egy vadi új Clióba, amivel aztán végigkínlódtam három szezont. Ekkor már külföldön éltem és dolgoztam, így hazajártam a versenyekre, nem tudtam edzésekre járni. Az autókkal is sokat küzdöttünk, volt olyan szezon, hogy négy versenyhétvégén indultam, és négy váltót kellett cserélni. Az első szezonban negyedik lettem úgy, hogy két versenyhétvégén nem voltam itt. Legjobb eredményem a hungaroringi Forma 1-es futam betétfutamán, százezer néző elért első helyezés - ez mindig emlékezetes marad.

Fotó: Körber László [origo]


- Hogy került képbe a Warm Up Racing Ferrari csapata?

- Hosszú történet. 2005-ben volt egy Ferrari Challenge verseny a Hungaroringen; csapatfőnököm, Major Józsi felhívott, aki persze tudta, hogy Ferrari őrült vagyok. Nem létezik, hogy ne legyen magyar induló - mondta. Én pedig, mivel akkor még idehaza nem volt megoldás, elkezdtem az interneten kiváncsiskodni kiadó versenyautó után. Egy Németországban élő olasz pilóta-tulajdonos jött segítségemre, teljesen véletlenül kiderült, hogy több közös ismerősünk is van. Ő nyert már bajnokságot is, még a 360 Challenge bajnokságban, és érdekelte egy közös verseny a Hungaroringen. Végül úgy alakult, hogy egyedül indultam az ő autójával. Akkor még a profi és amatőr bajnokság egy mezőnyben futott, és ebben sikerült a tizedik helyre kvalifikálni magam összetettben, versenyben a legjobb helyezésem az igéretes hatodik hely volt. A hétvége azonban nem volt túl szerencsés, első nap még tizenharmadikként befutottam, egy műszaki hiba és egy Stop and Go büntetés után, másnap azonban a hatodik helyről egy német csapattársam lökött ki.

Az igéretes kezdet után kerestem a lehetőséget a folytatásra, ami akkor még nem jött el. 2006-ban Emilio barátom Németországból visszahívott, hogy menjek vele egy versenyre a Nürburgringre. Akkor már egy éve nem ültem versenyautóban, az elején nagyon kerestem a helyem, de ő győzködött, hogy menni fog ez. Unszolására én futottam az első kvalifikációt; amikor az első két mért kör után visszatértem a bokszba, versenymérnökünk megkért, hogy állítsam le az autót, és szálljak ki. Nem tudtam mire vélni a dolgot. Kiderült, hogy a második helyet sikerült megcsípni néhány tizedre a pole-tól. A verseny első napján ugyan vizes pályán slick gumikkal kicsúsztam, másnap azonban már örömmel láttam, hogy a verseny végén félreállítanak, és a pódiumhoz kísérnek: harmadikok lettünk. Szóval ezek az előzmények vezettek oda, hogy eltökéltté tegyenek, hogy igenis van keresnivalónk.

Kapcsolatba léptem Alessandro Lippivel. Mint kiderült, vezetésével épp önálló lábakra állt a magyarországi Ferrari-Maserati kereskedés. Ő is dédelgetette álmai között magyar csapat indítását a Challenge Bajnokságban. Közben volt versenyzőtársam, dr. Grigalek Gábor is a képbe került, ő is jelezte, hogy érdekelné a lehetőség. Tettünk egy légből kapott ajánlatot Alessandro felé, hogy amennyiben ő "megoldja" a versenyautó kérdését - minthogy egyikünknek sem állt rendelkezésünkre egy Ferrari 430 Challenge - , akkor mi befizetjük a nevezési díjat, és szerzünk támogatókat a szezon finanszírozására. Legnagyobb meglepetésünkre az év elején Alessandro összehívott bennünket, azzal, hogy a versenyautót megrendelte és néhány héten belül érkezik. Ennek megfelelően az első szezont Alessandroval, Gáborral és az új Warm Up Racing Teammel kezdtük.


- Mi az eddigi legjobb helyezésed a Ferrari Challenge kupasorozatban?

- Legjobb helyezésem még mindíg a 360-assal 2006-ban elért harmadik hely. 2007-ben Gáborral közösen egy nyolcadik hely volt a legjobb eredményünk a negyvenfős kemény mezőnyben. Az idei, monzai negyedik rajtkocka szintén igéretes.

Fotó: Körber László [origo]


- Idén az első monzai verseny után kihagytál két futamot, Misanóban tértél vissza. Mi volt ennek az oka?

- Néhány magánjellegű kihívással indult az év a számomra, ezért nem sikerült elindulni. Ezenkívül fő támogatómmal is akadozott a megállapodás létrehozása.


- A teszteken és Misanóban is láttam, hogy egyeztettek Andrea Gilardival a pályáról, az ívekről és a telemetriai adatokról. Mennyit segít ez neked jobb időeredmény elérésében?

- Nagyon sokat. Andrea igazi ajándék idén a csapatban. Leülünk, átbeszéljük a telemetriát. Látom, mit, hol kellene jobban csinálni. Megerősít abban, ami jól megy, például Monzában is így sikerült a negyedik hely. A pálya első kétharmadán én néztem, hogy ő mit csinál jobban, a parabolikát viszont nekem sikerült jobban vennem, és a célegyenesben is én voltam gyorsabb. Habár teljesen más a vezetési stílusunk és rendszerint más beállítással is megyünk, a beállításoknál is nagyon sokat segít, hogy egy "profival" összedugjuk a fejünk.


- Misanóban az első futamon egy balesetben megsérült az autód, így nem sikerült végigmenned, a második versenyen pedig jobb első defektet kaptál és szintén fel kellett adnod.

- Hát rám férne már egy kicsit az ellenkezője. A szerelőgárda tökéletesen rendbe hozta az autót, és bízom benne, hogy a hazai terep majd segít.

Fotó: Körber László [origo]


- Verseny közben a hőmérséklet a pilótafülkében felkúszhat akár 60-70 fokra is, ráadásul komoly fizikai munkát kell kifejteni vezetés közben. Hogy készülsz fel ezekre a megpróbáltatásokra?

- Próbálkozom némi sportfelkészüléssel, úszással, tenisszel, futással, biciklizéssel, de ha őszinte akarok lenni, közel sem sikerül erre elég időt szakítanom.


- Mit vársz a Hungaroringen?

- Mindenképpen az első ötbe kerülést, és ha Fortuna is velünk van, akkor talán valami kis edénykét is, amit hazavihetünk. Nem lesz könnyű, szinte az egész mezőny sokat edzett a ringen, és legalább három-négyszer annyit tesztelnek, mint mi. Természetesen mi Válint Tibivel együtt oda fogjuk tenni magunkat.