"Kicsit könnyebbnek hittem a dolgot"

Vágólapra másolva!
Válint Tibor, a Warm Up Racing pilótája a Ferrari Racing Days előtt mesélt eddigi tapasztalatairól és a Ferrari Challange-ről.
Vágólapra másolva!

- Az [origo] olvasói nem sokat tudnak eddigi pályafutásodról. Mikor és milyen szakágban kezdtél versenyezni?

- Gyerekkorom óta vonz a versenyzés, sajnos korábban nem sok lehetőségem volt versenykörülmények között kipróbálni magam. Van otthon egy versenygokartom, amellyel sokat gyakoroltam a kecskeméti versenypályán. Tavaly találkoztam a Warm Up Racing csapatával, és a csapat tulajdonosával, Alessandro Lippivel. Ő látott bennem fantáziát, több tesztelés és a Suzuki Swift kupában való indulás után felajánlotta, hogy a 2008-as évben induljak a Ferrari Challenge kupában. A többit tudjátok.


- Nekem a Warm Up Racing csapata leginkább egy nagy családhoz hasonlít. Hogy érzed magad közöttük?

- Nagyon jól érzem magam a csapattal, nagyon baráti és családias a hangulat. Azt hiszem, hogy eredményeket csak ilyen körülmények között lehet elérni.


- Májusban a Hungaroringen a csapat két verseny Ferrarival is autóztatta az újságírókat. Én is tettem két kört az egyik pilótatársad jobb oldalán. Elég extrém lassulást produkált az autó, ami versenytávon meglehetősen fárasztó lehet. Hogy készülsz fel fizikailag és mentálisan a versenyekre?

- Megpróbálok minél többet sportolni. Szerencsére eddig a kondimmal nem volt probléma, de fizikailag soha nem lehetsz eléggé felkészült. Mentálisan? A versenyhétvégén négy napra kikapcsolom a mobilomat, és csak a versenyre koncentrálok.

Fotó: Körber László [origo]


- Minden versenyen belső kamerás felvételeket készítesz. Ezek emléknek készülnek csupán, vagy van esetleg más funkciójuk is?

- Ideális esetben minden autóban kellene lenni kamerának. A verseny után a felvételeket kielemezzük a csapattal és a versenyzőtársaimmal. Ebből nagyon sokat lehet tanulni. Én minden versenyt négy-ötször megnéztem, több eseményt lassítva is, hogy lássam a hibákat, és azt, mit csináljak másképp a következő versenyen.


- Négy versenyen vagy túl az idei szezonban. Mennyire tudtál összebarátkozni a Ferrari F430 Challenge versenyautóddal?

- Kicsit könnyebbnek hittem a dolgot. Nagyon nehéz ötszáz lóerőt az úton tartani elektromos segítség nélkül, akkor, amikor rá vagy kényszerítve, hogy a határon autózz. Az első versenyhétvége második időmérőjén a szalagkorláttal is megismerkedtem, és ez a vasárnapi versenyre is rányomta a bélyegét. Sajnos az autóm csak a monzai verseny előtt néhány nappal érkezett meg, ezért nem volt idő tesztelni - tulajdonképpen az első versenyen ismerkedtem az autóval.
Silverstone már sokkal jobban sikerült, bár itt is elkövettem néhány, a kezdőkre jellemző hibát, de így is sikerült jó eredményt elérni. Az esős versenyt nagyon élveztem, úgy tűnt, jobban sikerült a megváltozott körülményekhez alkalmazkodnom, mint a többieknek.

Le Castellében sikerült a verseny előtt két napot tesztelnünk, ez nagyon sokat segített, nem csak ennek a pályának a megismerésében, de az autóval is sok tapasztalatot szereztem. Le Castelle a Forma-1 egyik tesztpályája, hatalmas aszfaltozott bukóterekkel, ezért kényelmesen lehetett próbálgatni az autót. Nagyon sokat pörögtem két nap alatt. A versenyre nem sikerült tökéletesen átvinni a tapasztalatokat, ezért az első napi kiesésem után, második nap 11. lettem, ami azért így is egyel jobb helyezés, mint Silverstone-ban.

Azt hiszem, a La Cestellei tapasztalatok Misanóra értek be igazán. Itt nem tudtunk a verseny előtt tesztelni, ezért az esélytelenek nyugalmával indulhattunk, ehhez képest a hatodik, majd a második versenyen a hetedik hely nagyon jó eredmény. Sajnos innentől kezdve nem tudom ígérni, hogy minden versenyen egyel jobb helyezést érek el.

Fotó: Körber László [origo]


- Silverstone-ban a második, vizes-ködös versenyen volt egy köröd, amikor a mezőny után eredtél, hat vetélytársat előztél meg egy körön belül.

- Mint korábban említettem, elkövettem néhány hibát Silverstone-ban. Például a vasárnapi verseny bemelegítő körében a gumimelegítés közben az autó 360°-ban megpördült az egyik kanyar bejárati ívén. Ezzel nem lett volna semmi probléma, mert a Safety Car után nem lehet előzni, csak műszaki hibás autót. Szerencsétlenségemre a Ferrari a pörgéstől leállt, és nem tudtam újraindítani. Mindent kapcsoltam föl-le, de csak nem akarta az igazságot. Ezalatt a mezőny szép lassan elment mellettem, mivel ekkor már műszaki hibásnak számított a kocsi. Pont az utolsó, 27. autó előzött meg, amikor hajlandó volt elindulni a versenyautó. Nem volt jó érzés a 16. helyről a 27-dikre visszaesni, de ez csak újabb lendületet adott, és ahogy áthaladtunk a start vonalon - ahonnan lehet előzni -, leszállt a lila köd, és teljes gázzal próbáltam átgázolni a mezőnyön. Az első körben hat autót előztem meg, majd a verseny végére sikerült a 12. helyig felküzdeni magamat, és ha jól emlékszem, a befutó olyan szorosra sikeredett, hogy másfél tized volt az előttem, mellettem haladó kocsi és közöttem. Ekkor nagyon sajnáltam, hogy nincs még egy kör.


- A csapat többi pilótájával milyen a kapcsolatod? Van tapasztalatcsere versenyhétvégéken köztetek?

- Nagyon jó a kapcsolatom, nagyon sokat segítünk egymásnak. Mostanában inkább ők nekem. Természetesen minden verseny előtt végigbeszéljük a pályát, minden egyes féktávot, váltást, sebességfokozatot.


- Gondolom a Hungaroringen jóval több a tapasztalatod, mint a külföldi pályákon. Mit vársz a magyar versenyhétvégétől?

- Jó eredményt! Remélem a csapat egy vagy több tagja a dobogón fog állni.