Az évek autói - 1985-1989

2006.12.20. 8:58

A II. világháború előtti időkre nyúlik vissza a Kadett karrierje, a kérdéses generáció a háború utáni sor nevezéktanában az E betűt kapta. Az Opel nem is Kadettnek, hanem Astrának hívta a következő, F-szériát, és az utána érkezett generációkat. Egyébként a GM különböző vállalatainál más-más néven szereplő márkák és modellek tárháza szinte egy szultán ágyasainak és utódainak sokaságával ér fel. A Kadett E-t 1984-ben mutatták be. Az aerodinamikus formát a magyar autós társadalom "csepp" fedőnéven ismerheti. 1985-ben az Év Autója lett 326 ponttal, megelőzve a Renault 25-öt (261 pont) és a Lancia Themát (191 pont). Pedig ez utóbbiért rajongani is lehet, egy változatába (8.32) Ferrari-motor került.

De most szóljon a fáma a Kadettről, amely '91-ig volt gyártási programban. Készült belőle három, négy-, ötajtós, volt kombi öt és három ajtóval, sőt, 1987-ben megjelent a Bertone-tervezte kabrió is. Motorok terén a legkarcsúbb az egyhármas volt 60, majd 75 lóerővel, készült egyhatos 82, 90, katalizátorral 75 lóerősen, és 100 lovas egynyolcas. Dízelfronton 1.6 és 1.7 lökettérfogatú erőforrások álltak rendelkezésre, nem teljesítményre kihegyezve, lévén egyik sem érte el a 60 lóerőt. Minden változat kedvenccé válhatott nálunk, egyszerű és elég tartós szerkezete, olcsó fenntarthatósága, tágassága miatt.

A Kadettek közül - ha lehet így mondani - a legkivagyibb változat a GSi. A ferdehátú kaszni alatt kezdetben 1,8-as, 115 lóerős motor vagánykodott, százra 9 másodperc alatt gyorsult, és megütötte a kétszázat óránként. A később kétliteres GSi előbb 130, majd (katalizátorral) 115 lóerővel büszkélkedhetett, a 2.0E GSi 16V pedig 150 lóerőt teljesített. A korabeli reklám szerint nem is akármilyen körítés mellett...

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK