"Sigi nélkül nem élném túl!"

Vágólapra másolva!
Képzelje el a látványt: egy autót vezet gyorsan a világ legbarátságtalanabb vidékén, miközben a hőmérséklet 50 fok fölötti. De nem nyithatja ki az ablakokat, mivel kívül több tonnányi hullámzó por van, és közben az autóban nincs légkondicionálás. Minden vibrál, rázkódik, és másodpercek töredéke áll rendelkezésére, hogy élet-halál döntéseket hozzon. Mindezt a gép teljesítőképességének határán, közben a füle a motorhangtól cseng. Így néz ki egy ralipilóta élete egy forró murvás futamon.
Vágólapra másolva!

Fotó: Amber PR
Sigi-masszázs Schwarznak

Sigi 38 éves és már 1993 óta ismeri Armin Schwarzot. Akkoriban tűnt fel Armin egy fizioterápiás klinikán Garmisch-Partenkirchenben. Armin elkezdte tisztelni Sigi munkáját és gyorsan olyan emberré vált, akit állandóan maga mellett szeretett volna tudni. Sigi elmondása szerint az ő munkája elég különleges a pilóták mellett. "Nagyon összetett a raliversenyzők kezelése. Más, mint például a Forma-1-es pilótáké. A rali ugyanis három napon át tartó kemény munka. Kitartás és ellenállóképesség kérdése, és a pilótáknak minden fizikai és pszichológiai stressznek ellent kell állniuk."

Ráadásul Sigi most már Armin mellett az egész Skoda Motorsport csapat, így a navigátor, Manfred Hiemer, a belga Bruno Thiry és Stephane Prevot, valamint az egyéb csapattagok kezelését is felvállalta. Ez felveti a kérdést: melyik pilóta a jobb sportember? "No, ez titok" - mondja Sigi és mosolyog. Ez nem szokatlan. Sigi majdnem mindig mosolyog, s zavartalan jókedve szintén hozzájárul ahhoz, hogy a csapat jól teljesítsen. Mikor a dolgok nem úgy alakulnak, ahogy a pilóták szeretnék, akkor kevésbé boldogak. Sigi azonban tudja mit kell tennie. Miután több mint nyolc éve ismeri Armint, képes arra, hogy a fizioterapeutája és kisebb mértékben, de pszichológusa is legyen. "Természetesen nem pszichológusnak tanultam, én fizioterapeuta vagyok. De mikor valakit nagyon jól ismersz, általában tudod, hogy mely szavakkal lehet a segítségére sietni."

A forró és poros rali legfontosabb része a vízfelvétel és a megfelelő folyadék-utánpótlás. A pilóták egy nap nyolc litert isznak meg egy speciális italból, amelyet majd háromszorra fogyasztanak el, miután az emberi testnek normál körülmények között erre van szüksége. Ezzel mintegy 8000 kj-hoz jutnak folyékony formában. "A nap elején több cukrot tartalmaz az italuk, mivel hosszabb távra szükség van energiára. Később még adok cukrot az italhoz, mivel pótolni kell a gyorsasági szakaszok során elvesztett energiákat. Emellett számtalan ásványi anyagot, vitaminokat rakok az italba, melyeket elveszít a szervezet a rali alatt."

Az este során, mikor a szervezetnek pihenésre van szüksége, a pilóták magnéziummal, kalciummal, cinkkel és B vitaminnal dúsított italokat kapnak. Ezekre szüksége van a fáradt izmoknak, hogy gyorsan rendbe jöjjenek. Nagyon fontos az is, hogy mit esznek a pilóták. "A rali során a pilóták könnyen emészthető húst esznek. Az alapétel: tészta, rizs, csirke, zöldségek és gyümölcsök. A pilóták profik és tudják, hogy ha még oly nagyon is szeretnének steaket enni vacsorára, nem tehetik" - mondja Sigi. Mosolyog, amikor arról kérdezik, hogy kinek a legnagyobb szívfájdalma a steak-megvonás. Szerinte talán Manfrédé, Armin navigátoráé.

Sigi kezelésének egyik legfontosabb része az, amikor megtervezi Armin Schwarz testedzési programját. Olyan tervet dolgozott ki, amely során Armin egy héten legalább tíz óra kemény tréningen vesz részt. Hegyikerékpározik, fut és sífutást végez. Miután azonban a pilótáknak is szükségük van erős és edzett izmokra, a konditermi gyakorlatok is elengedhetetlenek. "Ha egy ralipilóta vagy navigátor nem edz eleget, komoly egészségügyi problémái lehetnek öregkorára" - mutat rá Sigi. "Az edzetlen izmok gyorsan kifáradnak, kimerülnek és ezáltal sokkal sérülékenyebbek" - teszi hozzá. Sigi masszázst is alkalmaz, majd nyújtásokat, de emellett dolgozik magnetoterápiás és elektroterápiás gépekkel is annak érdekében, hogy a pilóták fáradt izmait átdolgozza. Ennek köszönhetően Sigi mindenkinél több felszereléssel utazik a versenyek színhelyére.

Este 9.30 van. Már sötétedik odakint és a fárasztó, forró rali második napja egy újabb történet. A légkondicionáló zümmög a hotelszobában, miközben Armin csöndesen fekszik a masszázságyon. Sigi masszírozza a fáradt izmokat Armin bal kezén. A már majdnem elviselhetetlenül hideg szobában Armin látványosan ellazul. "Egy ilyen forró nap után ez nagyon kellemes" - mondja a német pilóta. "Az autóban lévő levegő néha annyira forró, hogy érzem a tüdőmben" - magyarázza és elmosolyodik. "Sigi nélkül nem élném túl!"

Amber PR

Korábban: