Télből a tavaszba - ralirajt Monte-Carlóban

Vágólapra másolva!
Évek óta nem látott változások szemtanúi lehetünk a rali-világbajnokságon. Az egész mezőny felkavarodott, eddig megszokott színekben pompázó pilótákat más-más overálokban kell keresnünk, s a nagycsapatok korábban megismert nagy sztárjai már más, többször nem is gyári csapatokat erősítenek.
Vágólapra másolva!

Fotó: DPPI
Burns-próbán a Peugeot

A nagy esélyesek között is az első az elmúlt három év Monte-győztese, Tommi Mäkinen, bár ő is csapatot váltott, idén már a Subarut erősíti. Mäkinen azonban nyilván legyűri a kezdeti nehézségeket és az új autóval is győzelmi esélyei vannak.

A Mitsubishi Lancer Evolution WRC fejlesztése már befejeződött, de így is inkább csak két autót indít a versenyszezonban, hiszen enélkül is nagy változás történt a csapatnál. Tommi Mäkinen, akinek a neve szinte már egybeforrt a csapattal, elhagyta a japán gyártót. Helyére Francois Delecourt és Alister McRae-t szerződtették. Delecour nagyon tapasztalt pilóta, a kisebbik McRae kevésbé.

Amennyiben az időjárás kedvezően alakul, akkor a Peugeot és a Citroën is szép eredményekkel lepheti meg a résztvevőket, hiszen ők aszfalton (amennyiben az száraz) mindig jól teljesítenek.

A Peugeot a címvédő konstruktőr, s ráadásul Richard Burns személyében az egyéni világbajnokot is a magáénak tudhatja. A brit pilóta azon lesz, hogy megvédje címét, bár ez a rali nehézséget jelentett számára az elmúlt két évben. "Azon leszek, hogy hozzászokjak az autóhoz. Óvatosan hajtok, s így remélhetőleg pontszerző helyen érek majd célba. A Monte-Carlo rali nem tartozik a kedvenceim közé, de azt hiszem, jók lehetünk itt" - mondta Burns. Csapattársától, a 2000-es világbajnok Marcus Grönholmtól sem várhatóak világrengető eredmények. Gilles Panizzi azonban mindig is jó volt aszfalton, fivérével együtt mindenkinél jobban ismerik Monte-Carlót.

Ami a Citroënt illeti, esélyesként indul száraz időben és útviszonyok között. A tehetséges, de még tapasztalatlan Sebastien Loeb már bizonyított tavaly San Remóban, hátha most is bejön neki. A Citroën sokat tett azért, hogy ne csak száraz időben tudjon szép eredményeket elérni. Ezért a téli tesztidőszakban a csapatok közül először tesztelte autóját havas, jeges útviszonyok között. Loeb csapattársa, Philippe Bugalski rutinos pilótaként nagyon jól ismeri a ralit, míg Thomas Radström "újoncként" tapasztalatgyűjtésre koncentrál majd.

A Fordra is oda kell majd figyelni. Carlos Sainz ugyanis az elmúlt két évben zsinórban másodikként ért célba Monte-Carlóban, s most azon lesz, hogy végre elsőként is átléphesse a célt. Csapattársa, Colin McRae csak egyszer, még 1998-ban tudott dobogós helyezést elérni (harmadik lett). Ennek ellenére mindketten esélyesek lehetnek a győzelemre, már csak a Fordon múlik, hogy melyiküket támogatja jobban. Nem lesz könnyű választás. A harmadik autóban pedig az észt Markko Märtint láthatjuk majd.

A Subaru az előző évben három-négy autót is indított versenyenként, így idén nagyot váltott. Már csak két autóval áll rajthoz - Tommi Mäkinennel és Petter Solberggel a volán mögött. A csapat Mäkinent tartja adu ászának, és így bízik a jó eredményekben. "Ez egy új csapat és új autó számomra, de nagyon fontos, hogy egyik kedvenc ralimmal kezdjük az új szezont. Nagyon izgatott és motivált vagyok. Az aszfaltos tesztek bizakodásra adnak okot, a Subaru nagyon, nagyon jól ment. Ami a stratégiámat illeti, remélem, elég gyors tudok lenni ahhoz, hogy jó helyezést érjek el, s utána majd meglátjuk" - nyilatkozta a négyszeres világbajnok és háromszoros Monte-bajnok finn.

A Skoda idén először az összes ralin elindul, s mint sokan mások, a csehek is három autót indítanak. Monte-Carlóban Kenneth Eriksson, Toni Gardemeister és a cseh bajnok, Roman Kresta indul majd. A Mlada Boleslav-i csapat is sokat tesztelt az év során, s ebben segítségükre volt a veterán Stig Blomqvist is, aki a franciaországi edzések után Svédországban tette próbára az Octavia WRC-t.

A Hyundai két autóval vág neki a 2002-es világbajnokságnak - Armin Schwarz és Freddy Loix vezeti az Accentet. Schwarz tavaly nagyon jó eredményt ért el a Monte-Carlo ralin, hiszen negyedik lett az Octavia WRC-vel - idén is szép sikereket várnak el tőle. Loix bár nem rossz pilóta, nem is annyira jó. Miután a Mitsubishivel sem tudott túlzottan kiemelkedő eredményt nyújtani (bár tavaly és tavalyelőtt hatodik lett Monte-Carlóban), gyengébb autóval sem várható csoda tőle.

Privát menők

Vannak olyan pilóták, akiket nem látunk idén egyik gyári csapatnál sem, így nekik nem maradt más, mint egy privát csapat, vagy a pihenés. Didier Auriol például visszatér a jól bevált Toyotához, és egy Corolla WRC-vel áll majd rajthoz. Harri Rovanperát egy 206 WRC volánja mögött láthatunk viszont. Bruno Thiry és Jesus Puras (Subaru Impreza WRC) szintén részt vesz a viadalon. Így a gyáriak komoly ellenfeleket kapnak a privát csapatok pilótáinak személyében.

Változások

Bár az elmúlt évben alapvetően nem változtak a szabályok, idén néhány újítással találhatjuk szembe magunkat. Így egy új aszfaltos verseny, a Német-rali került a tavalyi rossz időjárásnak köszönhetően katasztrofálisan sikerült Portugál-rali helyébe. A másik újdonság az, hogy míg eddig kettő, idéntől már három pilótát nevezhetnek a csapatok konstruktőri pontokra, és a három pilóta közül a kettő legjobb idejét veszik számításba.

Ajánlat:

A ralivébé 2002-es versenynaptára

Korábban: