Loeb nyerte a Monte-Carlo ralit?

Vágólapra másolva!
Hatalmas meglepetésre a francia Sebastien Loeb (Citroën) nyerte a Monte-Carlo ralit, a világbajnoki sorozat idei első futamát. Valószínűleg. Mert szabálytalan kerékcsere miatt kétperces időbüntetést kapott, a csapat óvott, a rendezők visszavonták a szankciót, ám a szövetség utólag még kiróhatja. S akkor Tommi Mäkinen (Subaru) nyer, zsinórban negyedszer - rekord lenne.
Vágólapra másolva!
Forrás: EPA
Loeb pezsgőzhetett

Letudták a fiúk az első világbajnoki futamot. A "letudták" enyhén degradáló, de ez esetben megállja a helyét, ugyanis egy hónappal ezelőtt az egész ralivilág a feje tetején állt. A fordosokon kívül a legtöbben csapatot váltottak, és az első verseny igazából az autókkal való ismerkedés jegyében telt. Jellemző volt az iramra, hogy volt gyorsasági, ahol ugyanazon körülmények között másodszorra tíz másodperccel jobbat autózott a későbbi szakaszgyőztes Petter Solberg.

Az egyetlen meglepetés az első helyezett személye. A francia Sebastian Loeb Citroën Xsara WRC-jével több mint negyvenöt másodpercet vert a Tommi Mäkinenre, s ezzel megtörte a finn három éve tartó veretlenségi sorozatát. Bár egy hibás kerékcsere a francia fiú első helyezésébe kerülhet, egyelőre Loeböt tatják a győztesnek.

A hetvenedik Monte-Carlo ralin négyen osztoztak a szakaszgyőzelmeken. Sebastian Loeb (Citroën) és Petter Solberg (Subaru) egyaránt ötöt-ötöt, Tommi Mäkinen (Subaru) hármat, Carlos Sainz (Ford) egy gyorsaságit nyert, egyet pedig töröltek a rendezők. A citroënes ifjú nem sok kétséget hagyott afelől, hogy ki a leggyorsabb az idei monacói futamon. Az első két gyorson a lassan már "nagy öregnek" számító Carlos Sainz vezetett, a harmadikon Tommi Mäkinen, a negyediken viszont már Loeb állt az élen, és nem is engedte ki kezéből a győzelmet egészen a célig.

Citroën

A Citroën-csapat elég hamar letört, hiszen Philippe Bugalski és Thomas Radström gépe már az első gyorsasági előtt "meghalt", így Sebastian Loebben volt a gyár minden bizodalma. A 27 éves francia meg is hálálta, tizedik világbajnoki futamán parádés autózással meg is szerezte élete első vb-futamgyőzelmét. Vagy mégsem?! A második nap estéjén a francia gárda szerelői tiltott helyen cseréltek kereket, és ezért Loeb kétperces büntetést kapott, amelyet viszont a csapat megóvott. A döntést visszavonták - legalábbis a verseny végéig. Így tehát egyelőre nem tudni, ki a győztes, bár nagy változás nem állhat be a végeredményben. Csak az első két helyezett cserélhet helyet, ugyanis a harmadik Sainz már egy másodperccel több mint két percet kapott a leggyorsabbtól.

"El sem hiszem! Ez az a rali, amelyet minden versenyző meg akar nyerni. Tökéletes az autónk, nagyon jó a Michelin-gumi, sikerült végig százszázalékosan koncentrálni. Remélem, hogy Svédországban is megtaláljuk majd ugyanezt az érzést, és a lehető legtöbbet tanuljuk meg az út felületéről" - nyilatkozta Loeb.

Subaru

A Subaru World Rally Team - annak ellenére, hogy "csak" két számottevő pilótája van - vezet a gyári világbajnokságban. Persze az első megmérettetés után nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, mégis figyelemreméltó eredménnyel végződött a Monte-Carlo rali a kékek számára. Mäkinen a számára teljesen új Imprezával a dobogó második helyéig száguldott, míg Solberg betartotta ígéretét, és ezúttal nem törte rommá az autót. Meg is lett az eredménye: hatodikként gurult a célba.

"El vagyok ragadtatva! Rengeteget jelent nekem ez a győzelem. Az volt a célom, hogy az új autóval, új csapat tagjaként nagy eredményt érjek el. De az, hogy mindez az első futamon sikerülni fog, csak álom volt. Az Impreza és a csapat is remekelt a hétvégén, és azt hiszem ez az egész szezonra jellemző lesz" - örvendezett a négyszeres világbajnok finn, aki győzelemről beszélt, s ebből világosan látszik, biztosra veszi, hogy a FIA elutasítja a Citroën óvását.

"Hihetetlen, hogy öt gyorson is én voltam a leggyorsabb. Jó kezdet! A két pont nagyon kellett a csapatnak, és így kezdetnek nekem is fontos volt az egy pontocska. Ha ugyanígy tudjuk nyomni gázt, akkor ez egy jó év lesz" - erősítette meg Mäkinen állítását Solberg.

Ford

A Ford vegyes érzelmekkel érkezett Monacóba, ugyanis Sainz még "el-eldöcög" a havas hegyek közt, de McRae kifejezetten utálja az évadnyitó ámokfutást. Persze a skót kiváló sportember lévén összeszedte magát, és világbajnok kollégája mögött negyedikként ért célba. Ez összesen tíz pontot jelentett a Fordnak, ami a pillanatnyi második helyezésnek felel meg a gyárak pontvadászatban.

"Különösen azért örülök ennek a helyezésnek, mert a kezdeti problémák után nem nekünk állt a zászló. Jó kezdet a Fordnak, s ez olyan alap, amelyre tudunk építkezni a Svéd-ralin" - nyilatkozta elégedetten a 39 éves madridi.

"Ez volt eddig a legkiszámíthatóbb Monte-Carlo rali, mert a körülmények nagyon jók voltak. Nem kockáztattam, mert számomra az volt a fontos, hogy célba érjek, és pontot szerezzek az év elején. Ez a legjobb eredményem 1998 óta. A verseny előtt nem tudtam, hogy mivel lennék elégedett, de végül minden jól sikerült" - így McCrash.

Mitsubishi

Francois Delecour és Alister McRae teljesítették a tervet: mindketten célba értek, de még rengeteget kell tanulniuk és fejleszteniük az új autót.

"Arra számítottunk, hogy kicsit előrébb végzünk, de végeredményben nem rossz, hogy mindkét autó befejezte a futamot. A motor erős, az autó nagyon gyors, már csak az a dolgunk, hogy tökéletesítsük a Korzika-ralira. Időnként nagyon hepehupás volt az út, és a lengéscsillapítóim nem voltak megfelelően beállítva, kicsit keményebbek voltak a kelleténél. Csalódott vagyok a végeredmény szempontjából, viszont bizakodó a lehetőségek miatt" - összegzett a francia.

"Nagyon örülök annak, hogy célba értünk, viszont csalódott vagyok az időeredményeinket illetően. Hátravan még pár tesztelési feladat, és biztos, hogy a Korzika-ralin még versenyképesebb lesz a Lancer WRC" - kesergett a skót.

Peugeot

A világbajnoki címvédő csapat csak erősödött az egyéni bajnok Burns átigazolásával, de ez egyelőre nem látszott az oroszlánok teljesítményén. Marcus Grönholm az ötödik, Giles Panizzi a hetedik, míg Burns a nyolcadik helyen végzett. A gyár jelenleg négy ponttal a harmadik helyen áll.

"A 'Monte' soha nem tartozott a Peugeot kedvencei közé, de most legalább teljesítettünk pár jó szakaszt. Nagyon örülök, hogy végigmentem, és szereztem pár pontot a csapatnak. Csak arra figyeltem, hogy tartsam a gyors tempót, és ez sikerült is. Remélhetőleg Svédországban már dobogósok leszünk" - mondta a 2000-es világbajnok Grönholm.

"Nem volt sok esélyem a győzelemre. Még nem elég 'kényelmes' az autó, és nem kezelem olyan biztonsággal a gázpedált, mint ahogy kéne. De ezek majd megjönnek az idő múlásával, és rengeteget tesztelünk, hogy megtaláljuk a számomra kedvező beállításokat. Az, hogy pont nélkül maradtam, nem katasztrófa. Ha viszont kiestem volna az első nap, nem tanultam volna semmit" - nyilatkozta Burns.

Skoda

Toni Gardemeister bemutatkozása remekül sikerült. Először állt rajthoz az Octavia WRC-vel, tizedik helyezése önmagáért beszél. "Egyszer sem hibáztam, és rengeteget tudtam meg az autóról. Az út nagyon csúszott, ami nem lett volna baj az Octaviának, de a gumikról már nem lehet ugyanezt elmondani. Utoljára szegecselt abroncsokkal versenyeztem, de ezúttal más volt a helyzet. A tesztekhez képest csak apróbb változtatásokat hajtottam végre a motoron és a differenciálművön. Még mindig sokat kell tanulnom a Skodáról, de a következő futamon - a Svéd-ralin - már számomra sokkal kedvezőbbek lesznek a körülmények."

A csapat legtapasztaltabb pilótája, Kenneth Eriksson is maximálisan elégedett volt az autó, a saját és az új navigátorának teljesítményével. "Nagyon boldog vagyok, hogy Tinával dolgozom, nagyon elégedett vagyok kolléganőmmel. Összességében a gép jó. Azt hiszem, egy kicsit keményre sikerültek a beállításaink, s biztos, hogy a következő futamra már lágyítunk valamelyest. Persze ne feledjük, hogy egy kis hátránnyal indultam. Utoljára 1994-ben versenyeztem itt, és egyáltalán aszfalton is több mint fél éve vezettem" - indokolta tizennegyedik helyezését a 45 éves pilóta.

A 70. Monte-Carlo rali végeredménye:
1. Loeb, Elena (francia, Citroën) 3:58:44.8 óra (88,4 km/h)
2. Mäkinen, Lindström (finn, Subaru) + 45.9 mp
3. Sainz, Moya (spanyol, Ford) + 2:01.6
4. C. McRae, Grist (brit, Ford) + 2:43.9
5. Grönholm, Rautiainen (finn, Peugeot) + 2:53.3
6. Solberg, Mills (norvég, brit, Subaru) + 3:15.5
7. G. Panizzi, H. Panizzi (francia, Peugeot) + 4:06.0
8. Burns, Reid (brit, Peugeot) + 5:02.3
9. Delecour, Grataloup (francia, Mitsubishi) + 6:21.6
10. Gardemeister, Lukander (finn, Skoda) + 7:28.3
11. Thiry, Prevot (belga, Peugeot) + 8:10.8
12. Märtin, Park (észt, brit, Ford) + 8:48,2
13. Eriksson, Thorner (svéd, Skoda) + 10:55.7
14. A. McRae, Senior (brit, Mitsubishi) + 12:13.5

A pontverseny állása:

pilóták:
1. Loeb 10 pont
2. Mäkinen 6
3. Sainz 4
4. C. McRae 3
5. Grönholm 2
6. Solberg 1

csapatok:
1. Subaru 12
2. Ford 10
3. Peugeot 4

Korábban:

Csökkent Loeb előnye a Monte-Carlo ralin

Kovács Iván