Dízel versenyautó tanulmányból - Peugeot RC-kupa

2004.11.01. 11:57

A Peugeot sporttevékenységének leginkább ismert része a rali-világbajnokságban zajlik, érdemtelenül kevés figyelmet kap a 206 CC-kupa és a jövőre induló, dízel motorral hajtott RC-k versenye.

A Peugeot 206 CC az első képviselője a keménytetős nyitott autóknak a kisebb, olcsóbb kategóriában. Ez az ügyes húzás jó sok vásárlót hozott a franciáknak. A forgalom növelésére és a márkakép csiszolására három éve elindították a kiskocsin alapuló márkakupát, amely hasonló felállásban működik, mint nálunk a Renault Clio és az Opel Astra-kupa. Annyira azért nem mentek bele a játékba, hogy tető nélkül róják a köröket a pilóták, felhúzott acéltetővel körözgetnek. Kicsit átalakult a jövő szezonra szánt versenygép, mert az elődöket "puhánynak" találták.

A szériakocsival majdnem egyezik a külső, az első lámpák helyét műanyag burkolatok vették át és oldalt az utolsó ablakdarab is műanyagra cserélődött. A leültetés mellett a hátsó szárny beépítése komolyította a kinézetet. A nagy rajtszám erősen hasonlít Amerika egyik kedvenc autóversenyében, a NASCAR-ban alkalmazott méretre és írásmódra.


A változások a 206 RC utcára "érkezésével" kapcsolatosak, mert a versenyautó megkapta a kétliteres, 180 lóerős blokkot. Ennek a rokonságnak köszönhetően gyorsan át is keresztelték a bajnokságot RCC-kupára. A szériaváltót kihagyták a versenyzősdiből, mert soros kapcsolású (szekvenciális) hatsebességes váltotta fel. A Peugeot különben az amatőr pilóták, csapatok számára külön osztályt tart fenn, ahonnan kész autókat, bukóketreccel ellátott karosszériákat és alkatrészeket is lehet vásárolni. Innen intézhető az RCC fenntartása is.


A következő kezdeményezés jóval izgalmasabb és előremutatóbb. A Peugeot-Citroën páros (PSA vállalatcsoport) az egyik legjobb dízelmotorokat gyártja, s hogy elkötelezettségét a témában megmutassa, elkezdett versenyezni. Ez a dolog sok újdonságot nem mutat, a BMW már letette a névjegyét a nürburgringi 24 órás megnyerésével, s mostanság a Volkswagen is brillírozik dízelautóival Angliában.


Az egész ötlet a Peugeot-dolgozó Claude Megemont elméjéből pattant ki, a beterjesztését szerencsére sikerült keresztülvinnie. Mielőtt a pontos részletetekre rátérnénk, néhány számadat: eddig félmillió részecskeszűrős, abszolút környezetbarát dízelmotort engedett utcára a PSA. A műfaj kezd felfutni, jövőre már egymillión felül lesz a darabszám. Aztán ott van még az itthon sokat emlegetett, de nem sokat haladó biodízel program: üzemanyagként felerészben gázolajat, felerészben biodízelt használnak, amit diester névre kereszteltek.


A 2106 köbcentis HDI turbódízel nem maradt széria, 178 lóerősre erősítették. A gázolajosokra jellemző bikanyomatéka van, 380 Nm-t tud. Aki kevesli a lóerőket, annak csak a nyolcszáz kilós menetkész tömeget ajánljuk a figyelmébe. Úttörő kezdeményezésnek nem rossz, a legjobb az, hogy milyen kocsiba használják a zöld dízelt.


A 2002-es Genfi Autószalon sztárjai voltak a Peugeot RC Pikk & Káró, a kétüléses, középmotoros sportkocsijai, amit a Peugeot Style Center álmodott meg. A Pikkben kétliteres benzinmotor, a Káróban 2,2-es dízel működött. Az utóbbi járműből faragtak versenyautót. A kocsi alapját alumínium egytörzsű váz képezi, a középen lévő "olajkályha" mellé hatsebességes, soros kapcsolású versenyváltó került. A Brembo fékekkel és száraz időben S9B típusú Michelin gumikkal szerelt autóból huszonhatot készítettek.


Jövőre hét hazai futamon kergethetik egymás a francia pilóták, de kirándulnak még a belgiumi Spába és a spanyolországi Valenciába is. Egy hétvégén két futamot bonyolítanak, a rövid viadal ötven kilométeres, a hosszabb huszonöttel több. A Total Diester Cup Peugeot RC-re nevezők ha jól szerepelnek, pénzjutalomban is részesülnek a kupák, serlegek mellett. A végső győztesek stílusos jutalommal zárják egymás üldözését, a harmadik egy 307-est vihet haza, a második egy 407-est, az első egy 807-sel gazdagodik. A jutalmak orrában természetesen dízel motorok dolgoznak majd.

BA

KAPCSOLÓDÓ CIKK