Vágólapra másolva!
Noha a 2006-os Forma-1-es szabályokat egyszer már véglegesítették, a Japán Nagydíjon a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) változtatási javaslatokkal állt elő.

Sok-sok vita után a csapatfőnökök végre elfogadták a 2006-os szabálykönyvet, úgy tűnt, minden le van fixálva, az FIA azonban a Japán Nagydíj hétvégéjén e-mailt küldött a csapatfőnököknek, amelyben számtalan módosítási javaslatot sorol fel. Elfogadásuk esetén ezek már a következő szezonban életbe lépnének, az érintettek szombat esti szuzukai találkozóján ennek megfelelően szóba is került az említett dokumentum. Amit az Autosport-Atlas munkatársainak sikerült megszereznie, a benne szereplő javaslatokat az FIA október 24-i, londoni ülésén lehet megvitatni.

A szövetség a pénteki szabadedzésekkel nem variálna, maradna a mostani szisztéma, a szombati kettő helyett azonban 2006-tól csak egy hatvanperces gyakorlás lenne. Az időmérő a többször emlegetett kieséses rendszerré alakulna át, egy óra alatt három körben dönthetnék el a pilóták, kié legyen az első rajtkocka. Az első és második 15 perc után az öt-öt leglassabb pilóta esne ki, a "maradék" tízperces szünet után ugorhatna ismét egymásnak.

Ezzel összefüggésben változnának a Parc-Fermére vonatkozó előírások is: az első két körben kiesett autókba a versenyig szabadon lehetne tankolni, az utolsó körösöknek viszont a tízperces pauza alatt kellene eldöntenie, milyen benzinmennyiséggel vágnak neki a versenynek. A húszperces "döntőben" elhasznált üzemanyagot a verseny napján vissza lehetne tölteni, a visszaélések ellen az FIA súlyellenőrzéssel védekezne.

Hogy az új időmérő valóban működni tudjon, ismét szabadon lehetne gazdálkodni az abroncsokkal. Minden pilótának hét szett száraz abroncs állna a rendelkezésére, egyetlen megkötés, hogy az időmérőn és a versenyen használt keveréknek egyezőnek kell lennie. Visszatérne a versenyek közbeni kerékcsere is, bár ezzel kapcsolatban az FIA kitalált egy "nehezítő tényezőt".

A jövőben egy boxkiállás alkalmával maximum 14 mérnök dolgozhatna egy autón, kerékcsere esetén pedig maximum egy szerelő dolgozhatna egy adott abroncs lecserélésén. A múltban ezt négyen-öten végezték egyszerre, az FIA úgy gondolja, ha már csere, legalább tartson hosszabb ideig. 2006-tól nem lehetne előre beállított tartalékautót sem használni, csak egy kasztni, valamint a szükséges alkatrészek állhatnak - igény esetén - rendelkezésre. Megszűnne az előző szezon hat leggyengébb csapatának tett engedmény is, azaz a pénteki szabadedzéseken senki sem indíthatna harmadik autót.

Szintén a kerékcserések dolgát nehezítené az FIA azzal, hogy betiltaná a kerékmelegítők használatát, az már csak apróság, hogy a szokásos vasárnapi pilótaparádét időben közelebb tenné a verseny rajtjához. A csapatfőnökök Szuzukában óvatosan beszéltek a szabálymódosítási javaslatokról, az időzítés miatt sokuknak még ideje sem volt arra, hogy részletesen áttanulmányozza a tervezetet. Egyedül a McLaren csapatfőnöke, Ron Dennis nyilatkozott, ő bírálta a szövetséget a 180 fokos fordulat miatt.

"Idén betiltották a kerékcserét, jövőre újra engedélyeznék, ez nem szolgálja a költségcsökkentést" - vélekedett Dennis. "Amennyiben a javaslatokat ebben a formában elfogadjuk, az masszív gumifejlesztési programokhoz, és a költségek emelkedéséhez fog vezetni." Kérdéses tehát, hogy az FIA ötletei életbe lépnek-e jövőre, az alapkoncepció mindenesetre - szerintünk - nem rossz.