Szerencsés kombináció - Nissan Primera 1.9 dCi

2004.06.11. 17:25

Nagyon jó gyümölcsöt hozott a Nissan és a Renault stratégiai szövetsége: a Primera karosszériába épített Renault 1.9 dCi motor és a hatfokozatú sebességváltó együttese kényelmes és gyors, ráadásul a drága üzemanyaggal takarékoskodó autót eredményez. A Primera 1.9 dCi elsősorban a sokat közlekedőknek lehet célszerű választás.

Szakadatlan húzóerő

Két liternél is kisebb dízelmotor nem tűnik éppenséggel nagynak egy ekkora kocsihoz. Nem túl lomha vele? Némi meglepetésre: nem! A korszerű elektronikával felügyelt, közös nyomócsöves befecskendezésű turbódízel ismét bebizonyítja, hogy sokkal többre képes, mint a műszaki adatok alapján várnánk. Igaz, már maga a 120 lóerő sem kevés, a 270 newtonméteres nyomatékot pedig sokkal nagyobb benzinmotorok is megirigyelhetnék, de mégis a motor karakterisztikája, forgalomban tanúsított viselkedése az, ami végképp meggyőzi a kétkedőt.

Állóhelyből kilövésszerűen lehet elindulni, hogy aztán egészen nagy sebességig ne szakadjon meg az állandóan érzett húzóerő. A gázadást mindig határozott, élénk gyorsulás követi. Ez arra indít, hogy próbálgassam a határokat. Kipörgetni a dízelt ezúttal sincs sok értelme, mert a legfelsőbb régióban elfogy a lélegzete, alul viszont nagyon meggyőzően ügyködik. Ötvennel nyugodtan mehetünk ötödikben, sőt a többi járművel együtt úszni akár hatodik fokozatban is lehet. Ez utóbbi persze inkább csak országútra és autópályára való, ahol a leggazdaságosabb és legcsendesebb tartományban hagyja dolgozni a motort. Emelkedőn, még öt személlyel terhelve is, viharosan megy fel a Primera 1.9 dCi, pillanatok alatt száz fölé lendül a mutató.

Megéri?

Az, hogy keveset fogyaszt, nem meglepő, hiszen e motortípus alapvető jellemvonásáról van szó. Könnyen hat liter alatt maradhatunk, nyolc fölé meg művészet feltornázni a fogyasztást. Ez egyben azt is jelenti, hogy közel ezer kilométert mehetünk el egy tankolással, ami az időveszteség és a "macera" szempontjából egyaránt előny. Az autóvásárló persze - miközben örömmel nyugtázza az iméntieket, rögtön arra kíváncsi - hogy mekkora előnyre számíthat gazdasági téren.

Nos, ami azt illeti, a vételáron nem igazán érezhetők a Nissan-Renault stratégiai szövetség révén megspórolt eurómilliárdok. Igaz, szép, kényelmes kocsit kapunk a bő hatmillióért - sajnos ebből a specifikációból hiányzik a Primera egyik fő attrakciója, a tolatókamera -, és az is igaz, hogy sokat megtakarítunk a benzinkútnál, de az egyenleg megvonása után mégis csak az jön ki, hogy a Primera 1.9 dCi elsősorban a rendszeresen hosszú utakon járó, évente sokat autózó embernek szerencsés kombináció.
 
Karlovitz Kristóf, fotó: Hilbert Péter