Tehergépkicsi - Fiat Strada 1.9 JTD C.L

Vágólapra másolva!
Ha létezik hobbiterepjáró, hobbiteherautó is van. A Fiat Strada tipikusan ez utóbbiak halmazába tartozik, hiszen kicsi a raktere, elsőkerék-hajtású, korlátozott a terhelhetősége, és személyautósak a menettulajdonságai és a vételára is.
Vágólapra másolva!

Az ex-szocialista ipar immár nem, a németek, franciák és olaszok viszont több évtizede termelnek "minimál tehergépkocsikat. A Fiat közülük is az egyik legrutinosabb a műfajban. Ennek ellenére a Palio/Albea/Siena trió padlólemezére tervezett 4,4 méter hosszú Fiat Strada nem állítható a kirakatba. Legalábbis nem azzal a céllal, hogy általa mutassák be, hogyan kell átalakítani egy személyautót tökéletes kisteherautóvá.

Rossz pontok

A kifogások felsorolásának az elején le kell szögezni, elsősorban szubjektív észrevételekről lesz szó, olyanokról, amelyek a használati értéket nem befolyásolják. Tehát, a formaterv elmegy, az autó látványfokozó külső műanyag burkolatelemei megfelelnek a marketingesek azon céljának, miszerint a Stradát elsősorban életstílus-autónak próbálják meg elsütni. A belső tér idejétmúlt berendezése - kezdve a tíz évvel ezelőtti divatnak megfelelően megtervezett műszerfallal, a csak magasságában állítható kormányoszloppal és az egyedül árválkodó kormánylégzsákkal - már korántsem szívderítő. Ráadásul az egész pult ránézésre és tapintásra legfeljebb közepes minőségűnek hat. Legalább ennyire zavaró az ideálisnak nem nevezhető vezetési pozíció is. A kormányoszlopot magasra állítva lapos volánszöget kapunk, mégis célszerűbb felfelé dönteni, mivel az ülés a legalacsonyabb helyzetben is magas, s így legalább elfér az ember lába. A "majom a köszörűkövön" jellegű vezetési testhelyzet nemcsak kényelmetlen, hanem a manőverezést is nehezíti. Erre is rátesz egy lapáttal a kocsi meglehetősen nagy fordulóköre. A kisebb áruszállítási feladatokra is alkalmas Fiattal egy átlagos szélességű, 2x1 sávos városi utcában és országúton nem lehet egyből megfordulni. A két kocsi közé hosszában beálláshoz ugyancsak jó nagy ívet kell leírni. Ugyanakkor a hidraulikus rásegítés ellenére még nagy sebességnél is egészen precíz a kormánymű, forgatása nem igényel kidolgozott karizmokat.

Technikai OK

Forrás: Autó-Motor


Forrás: Autó-Motor


Hobbicélra

Forrás: Autó-Motor

A teszt végére egyre jobban kikristályosodott, a Strada 1.9 JTD C.L kivitele elsősorban a szabadidejüket aktívan eltöltők számára ajánlható. A horgászok, vadászok, szőlősgazdák, kiskerttulajdonosok, szörfösök és motorosok inkább megtalálhatják a számításukat benne, mint a kisiparosok. A vízpartra, erdőszélre, domboldalra, tópartra, avagy éppen egy festői, motorozásra termett tájra az elsőkerék-hajtású Strada is képes eljutni, rajta a hobbikellékekkel, motorkerékpárral. Hasa magasabb, mint egy átlagos személyautóé, ezért könnyű terepre is rá lehet vele merészkedni. De vigyázat, a személyautóktól nemcsak a hasmagassága, a felépítése és az eltérő áfaszabályok különböztetik meg a Stradát.

Forrás: Autó-Motor

A tartalomból:
Bemutató:
Suzuki Swift MY2005
Menetpróba: Dacia Logan; Renault Modus; Opel Astra Caravan; Audi A4, S4; Citroen C5
Teszt: BMW 116i; Toyota Corolla 1.6
Közlekedésbiztonság:
Rossz út- és látási viszonyok



Bodács Károly, fotó: Hilbert Péter