Félre az előítéletekkel - Dacia Logan 1.4

2004.11.02. 13:29

A Renault összerakta, a Renault árulja. Itt az új Dacia, amely pofás, olcsó, és még megy is. Na de mit tud valójában? A teljesen alap, "fapados" változatot teszteltük.

1 749 000 Ft. Ennyit kérnek a Romániában gyártott Dacia-utód alapváltozatáért, amelynek az összeszerelő üzem földrajzi elhelyezkedésén kívül gyakorlatilag semmi köze keleti szomszédunkhoz. Az autós szakmában komoly tekintélynek örvendő francia Renault tervezte és alkotta meg a Logant, eurószázmilliókat, emberi erőforrást nem kímélve. Az országhatáron túl a vásárlók azonnal megrohamozták a kereskedéseket, ma már csak a hosszú-hosszú várólista végére iratkozhat fel, aki új népautót szeretne. Nagy sláger lett, az egyszer biztos.

Hogy nálunk mi lesz, egyelőre rejtély, mindenesetre ha annyian akarnak majd Logant venni, mint ahányan tesztautónkat egy hét alatt megbámulták, akkor csúnya sorbanállások lesznek a szalonok előtt. Egy homlokomra tetovált majom felirattal sem lettem volna feltűnőbb, mint a Logan volánja mögött, nemegyszer kisebb forgalmi dugó alakult a jármű előtt, mögött és mellett. Parkolóból történő gyors távozáshoz seprűvel kellett felszerelkeznem (a nézelődők és taperolók elhessegetése végett), a lelkesebbje kedvéért a prospektust is be kellett vágnom, hogy minden fogós technikai kérdésre csípőből nyomjam a választ.

Forrás: [origo]
Az efféle nyilvános érdeklődés kifejezetten idegesítene, ha saját autóról lenne szó, így azért el lehetett viselni a helyzetet. Persze, ha majd a Loganok itt is ezrével száguldoznak, nyilván más lesz a helyzet, s élmény lesz olyan utcába tévedni, amelyben egyetlen "román" csoda sem parkol. A nagy népszerűségen felbuzdulva Párkánynál megpróbáltuk Szlovákiába "csempészni" az autót (kideríteni, ott mit szólnak hozzá), legalábbis még a tesztautó feliratot látva is erre gondolhatott az éles szemű határőr, hiszen a tovahaladás engedélyezése helyett inkább kegyetlenül visszafordított Esztergom irányába.
Forrás: [origo]


Hiába, messze vagyunk még a schengeni egyezménytől, s az eljáró közeg védelmében jegyezzük is meg gyorsan: a szabály az szabály (a kapott papírokban nem volt benne, hogy "külföldre" is mehetek), még ha kicsit butácska is. (A túloldalról egyébként rögtön rohantak a szomszédok, vajon miért nem engedik át a "csodaautót". Nem vicc, az egyik szlovák határőrnek annyira tetszett a jármű, hogy suttyomban meg is simogatta.)

Forrás: [origo]
Na de térjünk át a dolog érdemi részére, haladjunk kívülről befelé: a Logan pofija szerintem nem csúnya. Noha sokan a szemembe vágták, mennyire ronda, igazából senki nem tudott meggyőzni erről, jól sikerült és kész. Direkt leparkoltam vele egy Thalia mellé is, de akárhogy nézelődtem jobbról-balról, még csak véletlenül sem láttam szebbnek a "testvért". Pedig azt veszik rendesen. Meg aztán a barátnőm is mondta, jól néz ki, ő pedig bizonnyal szaktekintély, hiszen álmaiban Aston Martinnal furikázik.

Forrás: [origo]
A Logan az olyan utakra készült, amilyenekből Romániában és errefelé is van jó néhány: a kátyúszabdaltakra. Ennek megfelelően (has)magassága nagyobb, mint az átlag, ettől kicsit furán mutat. Egy picit különben megijedtem, hogy megálljt parancsol nekünk az egyik bútoráruház mélygarázsának magasságmércéje, de miután átcsusszantunk a limit alatt, boldogan elkönyveltem: a tervezőmérnökök a lakás berendezésén ügyködő fiatalokra is gondoltak.

A (talán) várható nagy rohamra tekintettel szerkesztőségünk a teljesen alap, mondhatni, fapados változatra jelentkezett be, a járműbe becsüccsenve mindenhonnan az olcsóság/gazdaságosság köszön vissza. A műszerfal- és ajtóborítás masszív, kopogós műanyag, amelynek felületét sűrűn sorakozó dudorok díszítik. Nem éppen szép, de legalább nem lesz semmi baja, ha ráfröccsen valami.

Forrás: [origo]
1,75 millió forintért mellesleg nem kapunk túl sokat, az első ajtókon például egyetlen tárolórekesz sincs. Ez nem jó. Az sem igazán elegáns, hogy az "ajtómarkoló" felé tapogatózva nyers, valójában elfedetlenül hagyott csavarokat látni (mellesleg maga a konstrukció is érdekesre sikeredett), de ugye valamit valamiért. Az első ülések (amelyek minden ellenkező híresztelés dacára egy Budapest-Szeged oda-vissza útvonalon sem találtatnak kényelmetlennek, kiesni belőlük még sportosabb kanyarban is nehézkes lenne) kárpitján szinte világít a varrás helye, a "légbeömlők" csúnyák, a váltókar fedőanyaga csinos patenttel van összeillesztve, az utasoldali napellenzőből kimaradt a tükör (az asszony morgott is), de ezért cserébe a kesztyűtartó nagy, a kormányban légzsák lapul, s hátul három fejtámla is van. Szerintem jó csere.

Forrás: [origo]
"Fapados" modell lévén Loganunk műszerfalán nem volt nehéz eligazodni, a középen elhelyezett (rendkívül kényelmesen, váltót markoló kezünk egy ujjának kinyújtásával kezelhető) vészvillogó mellett csupán a hátsó ablakfűtés kapcsolója kapott helyet (illetve még három ugyanolyan, csupán dísznek szolgáló szerkentyű), alatta a levegő. Hideg, meleg és a fokozatok. (Manuális klíma csak a Laureate Plus felszereltséghez jár, azért 2,35 millió forintot kell fizetni.) Van még két lyuk a váltó mögött (pohártartónak ideálisak), az egyikben egy csúnya műanyag doboz virít, talán azt szánták hamutartónak. A fordulatszámmérő széria, de a kormány mögötti terület legérdekesebb része a narancssárga fényben tündöklő digitális kijelző. Az nem újdonság, hogy az összkilométert és a legutóbbi tankolás óta magunk mögött hagyott út hosszát ilyenről olvashatjuk le, de ebben a kategóriában biztosan kuriózum, hogy a tankban lötyögő üzemanyag mennyiségéről és a hűtővíz hőmérsékletéről is ilyen formában értesülünk. Mint a mobiloknál a térerő és az akkutöltöttség. Lejjebb turkálva még sikerült beleütköznünk egy tekerőbe, amellyel állítható a fényszóró magassága.

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK