Időutazás - Wartburg W 353 (menetpróba)

2004.12.01. 14:04

Nem árt az elektromos ablakemelős, légkondicionálós, kipörgésgátlós átlagautóktól elszakadni néha és megtapasztalni, korábban mi volt a menő.  Wartburgot vezetni élmény, néha küzdeni kell vele, füstöl, ezért teljesen más dimenzió, mint a mai autók.

Majd' száz kilométert sikerült megtennem a Wartburggal, az egynapos tekergés igencsak emlékezetes maradt. A sokak által lenézett keletnémet autó egyéniség, stílusa, hangulata van. A tesztjármű forgalmija szerint az üzembe helyezés 1981. február 17-én történt, a kocsi az azóta eltelt huszonhárom év ellenére is jól néz ki.

A hideg délelőttön az átlagosnál hosszabb önindítózással sikerült életre keltenem a néhány hétig pihentetett Wartburgot. A tulajdonos Nagy Balázs Lászlóné megbecsüli a járművet, még soha nem hagyta cserben, s a családjával kétszer is megjárta vele Törökországot - minden különösebb gond nélkül. A megtett kilométerek száma "kímélő üzemmódról" tanúskodik, az óra még épp csak túllendült a 90 ezren.

A keletnémet ipar büszkesége egyszerűségével és masszívságával hódít. Kétütemű, 992 köbcentis, háromhengeres a motorja, ami hosszában lett elhelyezve a tágas motortérben. A Wartburg technikai egyszerűsége, gyors javíthatósága, olcsósága elgondolkodtatott: a ma készített, elektronikával telezsúfolt autók vajon húsz év múlva is hasonlóan fognak működni? Ennek eldöntéséhez egy adat, a hibastatisztikákat bőszen gyűjtögető autóklubok feljegyzési szerint a legtöbb megállást az elektromos és az elektronikai hiba okozza.

Forrás: [origo]
A Wartburg a mai trendeket látva többféle autó keverékének felel meg. Ha szigorúan a számokat, méreteket nézzük, akkor felépítésében a Subaru Legacy Outback-féle, megemelt személyautókhoz kell sorolni. A magas építésű kocsi rugózása franciásan lágy, a gödröket jól kivasalja; olyan felületen, ahol manapság csak óvatosan, lépésben közlekedhetünk (kivéve Dacia Logan), ott a "DDR" termékkel teljes nyugalomban száguldozhatunk. A lágyság tempósabb haladáskor okoz gondot, különösen, ha az út nem sima és kanyarog. Mondjuk, koncentrálni nemcsak ekkor, folyamatosan kell, az autó ugyanis hajlamos elmászkálni, ráadásul a kormány sem a legközvetlenebb. Lendületes kanyarban igazi kaland vezetni. 

Forrás: [origo]
A Wartburgon csillogó fém lökhárítók találhatók, amelyek sarkain néhány horpadás, festéknyom azért jelzi, hogy az autó már 24. életévét tapossa. Az utastér a kormány mögött elhelyezett váltókar és a műszerfal alatt húzódó polc miatt az egyterűekkel mutat hasonlóságot. A váltó kezelése szokatlan a maiakhoz képest, egyébként hamar bele lehet jönni a kapcsolásba, csupán a hátramenetre kell több figyelmet fordítani, mert keverhető az egyes fokozattal. A fülke tágas, négy-öt felnőttnek biztosít viszonylag kényelmes helyet, biztonsági övek csak elöl vannak, de nem az automata felcsévélésű, hanem a régi visszaakasztós fajtából. Az ülések oldaltartása nulla, nincs fejtámla, légzsák, ésatöbbi. A töréstesztes videókat, képeket látva életével játszó extrém sportolónak érezheti magát az ember a Wartburg volánja mögött ülve.
 
Hiába érezni a zajokból, szagokból, hogy él a technika alattunk, ennek a kocsinak a működtetéséhez szükség van a sofőrre. Itt semmi nem megy magától. A féknél ez fokozattan igaz, működtetéséhez komoly erő szükséges, de hiába a taposás, a hatás szolid. A féktávokat ezért a megszokottól nagyobbakra kell méretezni, a meglepetések elkerülése végett.

Forrás: [origo]
A műszerfalat nem cifrázták túl, a fekete műanyagba belevágott jelek mögött izzók villannak fel. A kapcsolók nem a ma megszokott határozottsággal működnek, az indexkar holtjátéka hatalmas, a kattogást pedig távolról is lehet hallani. Utólag lett beépítve a felkapcsolva hagyott lámpára figyelmeztető hangjelzés. A csomagtartó térfogata 525 liter (a kombi változat ledöntött hátsó ülésekkel 2,1 köbmétert tud!), rossz tulajdonsága az állított pótkerék és pakolást gátló magas hátfal. A legkellemetlenebb a kitámasztó csukló lazasága, egyik kézzel fogni kell a tetőt pakolás közben.          

A Wartburggal lehet tartani a forgalom tempóját, erősebb szembeszélben 110, hátszéllel valamivel több mint 140 km/órára volt képes. A városon kívül Audi A3, Kispolski és egy Suzuki Swift is áldozatául esett a "ragadozónak", amelyet hiányosságai ellenére is élvezetes vezetni. Fenntartása olcsó, javítása egyszerű, minden negatívumával együtt lehet szeretni.

BA