Akvárium családosoknak - Fiat Multipla 1,9 JTD

2005.03.17. 9:59

A Fiat Multipla majdnem tökéletes családi autó, ám tervezői elkövették azt a hibát, hogy egyéniséget vittek a vonalaiba, amit a piac nem nézett jó szemmel 1999-es megjelenésekor. Az olasz autógyár tavaly látta elérkezettnek az időt, hogy a dobozforma autót belevasalja az utcaképbe, ám szerencsére az uniformizálás nem változtatott a lényegen: a Multipla továbbra is az egyik legjobb családi járgány.

Lehet, hogy egyéni perverzió, de nekem az előző Multipla sokkal jobban tetszett a meghökkentő - duplasoros - motorháztetejével és bumfordi lámpáival. Az autó külseje tökéletesen összhangban volt a belsővel, ami egy sereg hóbortos, de annál praktikusabb megoldást rejtetett. A tavalyi modellfrissítéskor szerencsére csak az autó legvitatottabb pontját, az elejét áldozták fel, a beltér és a hátsórész gyakorlatilag változatlan maradt. Aki nagyon odafigyel, az azért kiszúrhatja, hogy eltűnt a csomagtartóról a Multipla felirat, továbbá valamelyest konszolidálódtak a hátsó lámpák is. Az autó Stilo-szerű eleje egészen döbbenetes kockaformában folytatódik, amit egy szépen domborodó hátsó üveg zár le. Ez utóbbi egyébként rettenetesen koszolódik menet közben, de kit érdekel ennyi kellemetlenség, ha az autó feneke így lesz szép, belülről pedig tágas.

A szigorúan kivasalt első traktust leszámítva gyakorlatilag nem találunk olyan alkatrészt az autón, ami akár nyomokban is hasonlítana egy átlagautón megszokott megoldáshoz. A kirakatnyi üvegfelületek a rafináltan alacsonyra tolt övvonalnak köszönhetőek, ám a legnagyobb bűvésztrükk az az, hogy a leghátsó C oszlopok - hátulról nézve - kifelé dőlnek, így olyan érzése támad az embernek, mintha az autó felfelé szélesedne. A valóságban majdnem így is van, ugyanis a szélvédőn kívül, az összes üvegfelület közel függőlegesen helyezkedik el. A kínosan precíz embereket vélhetően nem csupán az autó külseje, hanem az akváriumszerű beltere is feszélyezni fogja, amely a "csupaüveg" kialakításnak köszönhetően tökéletesen hozza egy pápamobil színvonalát.

Terepasztalnak álcázott műszerfal

Forrás: [origo]Az első blikkre kissé kaotikusnak tűnő műszerfalhoz legalább egy hosszú hétvége kell, ugyanis ennyi barátkozás után nem csupán meg lehet szokni, de meg is lehet szeretni a robotfejnek álcázott szellőzőket és a pofonegyszerűen kezelhető műszereket. A Multipla fedélzeti komputere egyébként egy sereg utazással kapcsolatos dolgot képes elárulni (több út megtett távolsága, ideje, átlagfogyasztása, átlagsebessége stb.), kár, hogy a kis műszert csak néhány apró gombbal lehet egzecíroztatni a középkonzolról, a bajuszkapcsolókról sokkal elegánsabb lenne ezeket a létfontosságú adatokat előcsalni.

Szintén a Multipla rövidke bűnlajstromára kell, hogy kerüljön, hogy a műanyag elemek bizony gagyik, ráadásul néhol még egy kis sorjásba is beleszaladhat az ember keze. Ezt valószínűleg a tervezők is átérezték, mert a lehető legtöbb felületet kárpittal borítottak be, ami - a kesztyűtartó alatt - található hímzett airbag feliratban éri el csúcspontját. Ez a jópofa megoldás egyébként csak a magasabb felszereltségi szinthez jár, alapesetben enyhén recés, gumiszerű műanyaggal kell beérni.

Forrás: [origo]Mielőtt még belekezdenék az ülések variálhatóságának előnyeibe, jöjjön a rekeszek garmadájának elemzése: a vezető előtt felhajtható tetejű tároló van, akárcsak a túloldalon, ami alatt egy jókora polc várja az utazáskor felgyülemlő kacatok elképesztő mennyiségét. Vigaszágon az oldalzsebekbe is lehet pakolni, egy kis machinálással még egy nagyobb ásványvizes palackot is bele lehet masszírozni az ajtókba.

Vitán felül az ideális eset az, amikor négy ember foglal helyet az autóban, ekkor ugyanis le lehet hajtani a két középső ülést, amelyek kartámaszként és pohártartóként funkcionálnak tovább. Ha valamelyik ülésre nincs szükség, akkor ki is lehet venni, így teljesen átalakítható az autó belseje. Ezzel meg is neveztük a Multipla legnagyobb erényét, a hihetetlenül jól kihasználható belteret.

Forrás: [origo]A hátsó üléseket két állásban lehet rögzíteni, így választhatunk a kis csomagtartó (430 liter), nagy lábtér, vagy az átlagos lábtér és átlagos csomagtér kombináció között. Az ülések kiszerelésével egyébként 1850 liternyi poggyászt lehet szállítani a papírforma szerint. A fent említett procedúra egyébként némi gyakorlás után pár mozdulattal elvégezhető, mindössze le kell dönteni az ülést, meghúzni egy piros hevedert az alján, és máris ki lehet kattintani a bicskaként összehajtott berendezést. Nem kardinális dolog ugyan, de az ülések elég nehezek, ezért kipakolásuk és biztonságos helyre való pakolásuk apa feladata kell, hogy legyen.

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK