Fogadjunk?! - Ford Mondeo vs. Rolls-Royce

2006.10.03. 13:02

Milyen autót szeretne: újat, jót, nagyot, erőset, vagy inkább használtat, nemesit, hatalmasat, egyedit? Ön szerint elérhetetlen egy Rolls-Royce? Azt gondolja, hogy a gatyája is rámenne? Naná, például egy Ford Mondeo biztosan olcsóbb, vagy mégsem?

Szeretem a régi, ódon autókat. Imába foglalom a Rolls nevét, az E30-as BMW-jét (sor hattal), de még a kétlámpás, rongyötös Ladát is szívesen vezetem a mai napig. Még meg kellett küzdenünk a gép tiszteletéért, de ha kivívtuk, hűség, öröm volt a jutalmunk. Sajnos az új, plasztikautók szép, biztonságos tucatáruk, az elektronika már megvívta a csatát helyettünk, és a kocsi igába hajtotta fejét még azelőtt, hogy ismertük volna.

Pontosan emiatt, plasztik vagy hagyomány, a minap vitába keveredtem egy úriemberrel. Húsz éve új autóval jár. Megadatott neki, hogy három-öt évente cserélheti őket. Szerencsés ember... Naivként felvetettem, tudja-e, hogy egy jobb új autó áráért akár Rolls-Royce-szal is járhatna. Jót röhögött rajta... Íme a bizonyíték!

Értékvesztősdi

Lehet nonszensznek nevezni az összehasonlítást, de nézzük csak végig számszerűen. Példának vegyük alapul az ő autóját, egy Ford Mondeót, és egy Rolls-Royce Silver Shadow Mk I-et. Használjuk három évig, majd a Mondeót adjuk el. A Rollsot nem, mert az kitart még vagy tíz-húsz esztendőn át. Ha el is adnánk, valószínűleg megkapnánk azt az árat, amit kifizettünk érte. Esetleg egy kicsit többet. Így kiderül, mindent beleszámítva (biztosítás, súlyadó, fogyasztás, értékvesztés), mennyibe is fáj három év alatt egy középkategóriás autó és az autók királya, egy Rolls. (A magyar átlag futásteljesítmény kb. 10 ezer km, hát ezzel számoltunk, és minden összeg három évre szól, a szokásos A0-s, budapesti lakos kondíciókkal.)

Plasztikrakéta

A szerencse fia a Mondeo csúcsával jár, egy Ghia Executive-val, 130 lovas TDCi dízelmotorral. El kell ismerni, jó autó. Nagy is, szép is, megy is, keveset is fogyaszt, el sem romlik. Három évre, de akár sokkal többre is ideális. Ehhez már szériában jár a bőr, a nagy hifi, az ülésfűtés és -szellőzés, a minden földi jó. Mindez 7,5 millióért. A casco 3 évre 450 ezer (mert erre még köt az ember, ha másnem lelkiismeretből, vagy mert a bank nyomatékosan kéri), a kötelező 240 ezer, a súlyadó (már az újjal számolva) majd 86 ezer Ft, a 20-, 40- és 60 ezres vagy éves szerviz cirka 140 ezer Ft, míg eltankoltunk (6 l/100 km átlagot figyelembe véve) mintegy 500 ezer forintot (optimista vagyok, így három év múlva is 280 Ft a gázolaj). ÉS! Az értékvesztés. Vigyázunk rá, keveset megyünk vele, ezért jó árat kapunk érte. Írd és mondd, lehet, hogy adnak érte 3,8 milliót. Talán...



Nehéz választás

És vezetni? Jó, sőt nagyon jó. A közös nyomócsöves motor 1600 környékén meglódul, aztán már csak a leszabályozás előtt kell elváltani, és rohan tovább. De! Lehet vele andalogni, csordogálni, színház előtt megjelenni, vagy akár horgászni járni. 180-nál még nyomatékból gyorsul, sufnituningos gép legyen a talpán, amelyik bírja vele az iramot. És nem csak itt mutatja meg a Mondeo, mit is tud. Zseniális futómű van alatta, szóval kanyarokban sem fogja egy házilag ültetett és feliratozott turbós verda megalázni, ennek ellenére Pesten sem szakad le az ember veséje. A térélmény pedig... Hatalmas hely mindenütt, lehet terpeszkedni, anya meg berakhatja az összes felesleges cuccot mind a négy bőröndbe, ami egy hétvégére nem kell. Ja, és új autó, plusz Ford, garanciával, amit valószínűleg nem kell igénybe vennünk. Jó gép, és kész.

Azonban a jó gép kb. 5,1 millió forintba kerül három év alatt! Bár minden ilyen számításnál vannak hibák (valaki úgyis talál), és legyünk spórolósak (évente új, a legolcsóbb cascóra, kötelezőre nyergelünk át), és legyen szerencsénk az eladással, így kerüljön 4,5 millió forintba. Ez akkor is havi 125 ezres költség!!!

Guruló nappali

Ezerszer elmondták, leírták, de igaz: az autók királya, a királyok autója. Annyi anyag van benne, hogy hat-nyolc, esetleg tíz kisPolski is kijönne belőle, garázsostól. Egy Rolls-Royce Silver Shadow Mk I 1975-ből. Talán ebből a Rollsból gyártották a legtöbbet, így már-már tucatnak számít, legalábbis kékvérű körökben. Halandónak látni, jobb esetben beleszagolni, esetleg vezetni maga a mennyország. A vásárlással persze óvatosan kell bánni, de a magyar OT-s rendszámú, azaz hivatalosan is veteránná minősített (95%-ban eredeti) autókat már érdemes megnézni, megnézetni hozzáértőkkel (pl. az Old World Garage-ban, ahol állnak mindenki rendelkezésére. Külön köszönet még Kovács Miklósnak, aki hajlandó volt meghallgatni, komolyan vett, és megválaszolta kérdéseim özönét!). Keresgéltem is lelkesen, és találtam egy szép darabot 6 millióért. Veterán vizsgával, szerető tulajtól.

Elméletben - ahogy a Mondeót is - megvettem ezt, illetve Isten bocsá', ŐT is, és a ház elé állítottam. Majd számoltam. A veterán-kötelező három évre mindössze 47 ezer forint. Magyarországon csúfosan elbuktak volna a fölényeskedő eladók, amikor a teljesítményről kérdezték volna őket. Olyan címszó tudniillik, hogy bőven elegendő, nincs, így az okmányirodában be kell vallani, hogy kb. 220-230 lóerőt tudtak kicsiholni 6750 köbcentiből. Na mindegy, tény, hogy elegendő. Egy ilyen korú úrnál egy lóerő már csak 120 Ft-ba kerül, azaz három évre  a teljesítményadó majd 83 ezer Ft.

A cascóval bajban voltam, csakúgy a szervizzel. Casco-biztosítást nem nagyon akartak rá kötni, bár ez érthető. Hivatalos márkakereskedés pedig jelenleg nincs Magyarországon. Ahelyett, hogy Bécsbe vagy távolabb mennénk, jobban járunk, ha megkeresünk egy-két hazai autórestaurátort. Csodákat művelnek, elérhetőbb áron, arról nem is beszélve, hogy ők még igazi szakemberek, akik minimum főhajtást érdemelnek. Így casco helyett számoltunk egy kisebb koccanással. Ez kifutja kb. másfél millió magyar forintból. (Csak egy hátsólámpa-búra hatszámjegyű összeg lehet, és illik mindkettőt cserélni, nehogy árnyalatnyi eltéréssel rontsuk a képet, az akár milliós, igaz, vadiúj, gyári lökhárítóról már nem is beszélve.)

És a szerviz. Itt nem hívhatjuk kötelező szerviznek, mert pecsétet - "csókolom, lecseréltük az olajat" - nem adnak hozzá (31 éves). Gurukhoz kell gurulni, és ott nemcsak olajat, szűrőket cserélnek, hanem egy kicsit az angol lord lelkét is ápolják, meghallgatják panaszát, és segítenek neki. Évente egyszer, ha nincs makacskodás, akkor ez sima ügy. Az első évben 200 ezer forinttal számolhatunk, míg a másodikban már szükség lehet a hűtőrendszer átvizsgálására, felújítására, ez az általános átvizsgálással kb. 280 ezer. A harmadik évben a fékberendezések kerülnek sorra, plusz a soros szerviz, mintegy 320 ezerért (azaz 3 évre 700 ezer). Úgymond, bedögleni nem nagyon szokott rajta semmi, nincs benne komoly elektronika, számítógép, stb., de mivel 30 évesen már bármi előfordulhat, dobjunk még rá 300 ezret. Így a karbantartásra 1 millió forint simán elmegy.

És a fogyasztás! Itt lendülnek támadásba az igazi dízelfanatikusok. Mert hát az a 20 liter, az sokkkk!!! Igen, igen, sok, sőt rengeteg! Ha matekozunk, akkor egyszerűen kiszámolható: 1 680 000 Ft. Ennyibe kerül 30 ezer km megtétele őlordságával. TDCi-vel ez kb. 100 ezer km-re elegendő. Az ugyan két és félszer a Föld, de nem Rollsban.

De kérem, ez egy Rolls-Royce!

És egy főúrban utazni! Az audis, a BMW-s, a mercis is felkapja a fejét, végigsuhan az agyán a "hol hibáztam", majd kissé durcásan maga elé enged. A futómű kényelmesebb, mint a Fordban, igaz, a vonulást jobban szereti, mint a hegyi szerpentineket. A 220-230 lóerő húz-húz, de a tonnákkal azért meggyűlik a baja, az automata váltó pedig bár rezzenéstelenül teszi dolgát, sokat elnyel a teljesítményből.

Szóval ez egy életérzés..., nem versenyautó. Olyan, mint az otthoni bőrkanapén heverni, lágy zenét hallgatni, érezni a fa, a bőr illatát, amit halk V8-as duruzsolás jár át. Mint a mesében...

És mennyibe is kerül az időtlen elegancia?

Összesen 4 310 000 forint, azaz havonta kb. 115 ezer. Már ez is kevesebb írásunk másik alanyánál, de mivel már megvásárláskor "spóroltunk" másfél milliót a Mondeóval szemben, így a törést leírhatjuk, s akkor már csak 78 ezer forint a havi költség. Kb. a 60 %-a egy új, plasztik dízelnek. Ugye-ugye, meggondolandó... És el sem kell adni, hanem hosszú-hosszú évekig élvezni az arisztokrácia kiváltságát.

Ha a lehetetlenséget muszáj összegezni...

Kérem, ne tegyék fel a kérdést, hogy én Rollsszal járok-e. Nem. Bár tény, Mondeóval sem. Egyik este azért előhoztam otthon, mit szólna a kedves egy hasonló, mondjuk egy jaguaros konstrukcióhoz (az meglenne 2 millából). Szó szerint csak egy szemvillanásnyi ideig reménykedtem... És ha magamat kérdezem, legbelül mit felelnék? Elcserélném-e kétéves autómat egy 10-15 esztendős Jaguarért, és járnék-e egy ilyen kinccsel naponta. Tegnapig talán igen, ma már nem is tudom. Barátom a 4 éves BMW-jét egy 407-es Peugeot-n tesztelte. A kiérkező rendőrök halottakat kerestek, pedig sérült sem volt, csak két totálkáros kocsi, kb. 10 eldurrant légzsákkal. Belegondoltam, hogy néznék ki egy ilyen 50-55 km/h-s ütközés után, egy tizenéves Jaguar-jellel a fejemben... Elbizonytalanodtam... Meg amúgy is, ez egy teljességgel nonszensz összevetés volt...

Nagy Tibor

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK