Knight Rider Japánból - Mazda3 Sport CD110 TX Plus

Vágólapra másolva!
Terebélyes Mazda3-tesztsorozatunk elérkezett a végéhez, a japán alsó-közepest kipróbáltuk dízelmotorral is. Hogy milyen? Vékony a váltókar és nincs hatodik, a többi nem érdekes.
Vágólapra másolva!

Ülök a monitor előtt, próbálok kiizzadni magamból valami értelmeset. Mazda3. Dízelmotor. Ebből a kettőből kellene valami olvashatót összegyúrni, de érzem, hogy nem megy. Sőt, ahogy erőlködöm, úgy halványulnak az emlékek, és hirtelen már csak azt tudom, hogy valami volt nálam. Valami autó, valami japán, valami unalmasan jó. És akkor hirtelen megszólal a vekker, a macska a pofámba mászik, és a rémálomnak vége szakad. Illetve mégsem, mert tényleg meg kell írni ezt a tesztet.

Mi, irigyelt autós újságírók szeretünk, meg nem is szeretünk olyan autókkal közlekedni, mint a Mazda3. Szeretünk, mert ezek olyanok, hogy pontosan azt adják, amit várunk. Mert minden ott van bennük, ahol lenniök kell, mert minden úgy működik, ahogy kell. És ezért a csodás mondatért nem kaptam senkitől csemegekosarat, nyugodtan elhihetik.

Különben pont ez az unalmas hibátlanság az, amiért nem szeretjük az ilyen Mazda3-féléket. Ezekben minden annyira, már-már túlzottan tökéletes, hogy nem lehet elereszteni egyetlen rosszalló megjegyzést, urambocsá', fikát sem. Akkor meg ugye minek is nekiállni a tesztírásnak, közhelyekért, szép szavakért, meg ilyen mondatokért, hogyaszondja: "kívül és belül egyaránt sokat nyújt az új Mazda3 - az utastér kényelme és használhatósága a legjobbak közé tartozik" tessék fellapozni egy katalógust, köszönjük szépen.

Több írásunk volt mostanában a megújult Mazda3-ról. Lepötyögtünk már mindent, hova, miért, kinek mondhatnék újat? Íme, itt ugyanezt az ötajtós, Sport melléknévre hallgató konstrukciót 1,4-es benzinmotorral nyúztuk, imitten pedig kétliteressel, GTA-felszereltséggel. A kollégák ellőtték az összes létező jelzőt, formáról, helykínálatról így mostan nem esnék szó. Túl rosszat egyikről se lehetne mondani, a Mazda márkanév meg amúgy is önmagáért beszél, téma lezárva.

Forrás: [origo]

galéria

Ami az előzőekhez képest újdonság, az a dízelmotor. Persze, ezt félve írom le, hiszen a Mazda3-asban szolgáló 1,6-os hajtómű igazi világjáró, a PSA és a Ford közös fejlesztéseként Citroënekben, Peugeot-kban és persze Fordokban is találkoztunk már vele, rengetegszer. Legutóbb a CVT-váltós Focus C-Maxban futottunk össze, ott olyan fürgén szedte a lábát, hogy gondolatban rögtön lekétlitereseztem. Lendületére a hármasban sem lehet panasz, nem tudom elképzelni, hogy valakinek ennél sokkal többre legyen szüksége. 109 lóerő, 240 Nm-es csúcsnyomaték már 1750-es fordulattól, minek ragozni, tök jól megy.

Forrás: [origo]

Viszont csak ötsebességes a kézi váltó hozzá. Ez annyira nem jó, 100-nál 2000-et, 120-nál már 2500-at forog a főtengely, aminek egyenes következménye a magas zajszint. Egy hatodik, az kéne nagyon, az maga lenne a hetedik mennyország, persze akkor nem maradna semmi javítanivaló a modellfrissítésre. Úgyhogy türelem. Sokat így sem fogyaszt, városban elég neki 6,9 liter gázolaj 100 kilométerre, kicsit oda-odalépegetve.

Forrás: [origo]

Mi van még... Nagy hely, kényelmes ülések, kellemes, kék háttérvilágítás és (még mindig) vicces rádió. Az egyik mérnök anno valószínűleg túl sok Knight Ridert nézett és futófénymániás lett, ezért a hangerőállítást a középkonzolon felvillanó fények kísérik. Biztos csak poénnak indult, esetleg fogadásnak, mivel azonban a rábólintóember is zsákszámra hordta haza a David Hasselhoff-posztereket, a villogós kütyü maradhatott. S mivel azóta a gyáriak szívéhez nőtt, a ráncfelvarrásnál sem végeztek vele. Szórakoztató.

Ergonómia. Itt is jó, ott is jó, de hopp, a váltókarba, haha, bele lehet kötni! Nincsen neki túl jó fogása meg emberes vastagsága, olyan, mint Pinokkió orra. Meg eszembe jutott róla még valami, de az azért mégsem járja, hogy belenyúlkáljak az asszony titkos fiókjába ellenőrizni. A futómű, az viszont nagyon kellemes még, ő és a gyors kanyarok jó barátok, ami azért jó, mert így a hármassal nagyon kiválóakat lehet autózni.

Forrás: [origo]

Mindez szép és jó, de a csúcsfelszereltségű, kompakt dízel Mazda nem olcsó. Listaára 5,999 millió magyar pénz, ötszázezres kedvezménnyel most 5,499, amitől még mindig lebiggyed a száj. Astrát és 307-est hasonlóan jól felszerelve már kapni jóval ötmillió alatt is, de ugyanezzel a motorral és Ghia felszereltséggel a Focus is "csak" 5,25 millióba kerül. A Civic drágább, de az űrhajóhoz csak 2,2-es dízel van, úgyhogy ő nem ér.

Mazda3 Sport CD110 TX Plus - alapadatok

motor: S4/16 dízel, 1560 ccm
max. teljesítmény: 80 kW/109 LE (4000/min)
max. nyomaték: 240 Nm (1750/min)
hajtás, erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú kézi váltó
gyorsulás (0-100 km/h): 11,5 mp
végsebesség: 182 km/h
gyári átlagfogyasztás: 4,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 128 g/km
h/sz/m/tt: 4415/1755/1465/2640 mm
saját tömeg: 1350 kg
csomagtartó: 339 l
üzemanyagtartály: 55 l
alapár: 5 499 000 Ft
importőr: Mazda Motor Hungary Kft.

Megkönnyebbült sóhaj, homloktörlés, túl vagyok ezen is. Ennél több tényleg nem jut eszembe. Ja, de, valami mégis: tudták, hogy nem egy Mazda6-tulaj jutott arra, hogy autóját hármasra cseréli? Tényleg. Azt hiszem, ez egy remek végszó.