Zöld katedrális

2008.03.07. 0:00

Ahogy a templomban is, itt is meglepődöm a basszuson. Elsőre a sok-sok hangszórós rendszer kápráztat el, amely ráadásul még nem is a csúcs. Még a tájfunszerű széllel ijesztgető meteorológusnak is megbocsátok, hiszen kedvenc bemondóm mintha csak a hátsó ülésről konferálna, közelről búgva a fülembe. A letisztultság szinte minden svéd termékre érvényes, így erre is. A lebegő középkonzol ízlés dolga, de egy biztos, akármilyen szép is, a mögötte lévő rakodóhelyre még nem jöttem rá, mit lehetne tenni. Ha valamit elő kell venni vezetés közben, akkor lehajolva kell keresgélni. Álló helyzetben behajolni valamiért szintén kényelmetlen.

Fotó: Nagy Tibor

Ránézésre nincs különbség, pedig megerősítették a tömítéseket, szelepeket és befecskendező fúvókákat
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A kisebb gomberdőn nem csak a programozó-matematikusok igazodnak el pillanatok alatt, hanem az átlag halandó állampolgárok is. A leggyakrabban használt funkciókat ügyesen kigyűjtötték nagy tekerőgombokra, így odafigyelés nélkül állíthatunk levegő-hőmérsékletet, ventilátor-sebességet, hangerőt. Egyeseket duplikáltak a kormányra, így a hangerő és a csatornaváltó is felkerült jobbra, míg a kormány bal oldalán a tempomat kapott helyett. Az összhatás meggyőző, kényelmes, kényeztető és általában halk. De csak általában!

Bioerős autók

A svédek, mint oly sok mindenben, a környezetvédelem területén is példát mutatnak. Ezért az ott található autógyárak, a Saab és a Volvo is készítenek bioetanolos autókat (sőt a Koenigsegg is készített bioetanolos prototípust).
A Saab a 9-5 BioPowert, illetve a 9-3-as BioPowert kínálja. A "zöldség" ára a Saabnál majd 300 ezer forint. Cserébe környezetvédők lehetünk, illetve a kétliteres turbómotor teljesítménye bioetanollal 25 lóerővel nagyobb lesz, azaz eléri a 225 lóerőt. Katalógusadatok szerint viszont 20-25%-kal többet kell tankolni a bioetanolkutak egyikén. A kisebbik, 175 lóerős Saab 9-3 1.8t BioPowerrel 8,3 millió forintért védhetjük környezetünket, a 200 lóerős 2.0t 8,9 millióba kerül. A gyengébb, 180 lovas 9-5-ös ugyanennyiért, az erősebb, 210 lóerős 10 millióért lehet a miénk.

A Ford a Focushoz és a C-Max-hez ajánlja az 1.8 FFV-t (FlexiFuelVehicle). Ez szinte ugyanaz a motor, mint a Volvóban, talán csak a műanyag takarólemezeket fröccsöntötték  Ford logóval. A Focus 1.8 FFV Trend induló ára 4,755 millió forint, míg a C-Max 1.8 FFV Trend 5,15 millióért keresi környezetvédő gazdáját.
A Volvo a C30-hoz, a tesztünkben szereplő S40-hez, illetve a V50-hez kínálja FlexiFuel motorjait. A legkisebb trendi Volvo, a C30 1.8 Flexifuel 5,5, az S40 6,095, a V50 pedig 6,475 millió forintba kerül minimum.)


A bioetanolos 1,8-as érzésre semmit nem ad hozzá, vagy vesz el az S40-esből. Sem hangra, sem erőre nem lehet észrevételezni a technika megbújását a motorháztető alatt. Eldönteni, hogy mi van a tankban, a vezetőülésből szinte lehetetlen. Igazából nem is kell. A motor az esetek többségében halk, azonban hangja néha benyomakodik a magán páncélszerkénybe. A tényleg gyönyörűen és tisztán szóló hifibe bele-belezajong a motor, szót kérve a hangszórók mellett. Sajnos, míg magára az autóra igen, a négyhengeresre nem jellemző a prémium kifejezés: hangja középmagas, enyhén erőltetett, rekedtes. Felsőbb fordulatszám-tartományban egyszerűen nem lehet elnyomni hangszínét. A motor pedig egyértelműen kicsi a közel 1400 kilogrammhoz. Nehezen indítja el az álló autót, nyomatékból előzni pedig csak akkor lehetséges, ha a látóhatáron sehol senki. Bár egyéb kifogásokat is találhatnék benne, sem lomhasága, sem fogyasztása nem törte le kedvemet. De a túlzott hangja, az igen. Hétmillió körül már nem illik hangoskodni, pláne nem ilyen orgánummal...

Fotó: Nagy Tibor

Nagy a hátsó hely - alacsony vezető és első utas mögött
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Igaz, kocsi nem versenyzésre, hanem a már említett vonulásra való. Városban elég is a még kulturált négyezres fordulat, de nagy autópálya-tempónál érezhetően tolakszik a motor és a szél hangja. Egyedül talán a Volvo ára elgondolkodtató: a hat-nyolc millió forintos sávban ülhetünk BMW-ben, Mercedesben, Audiban, egy kis ráhagyással Lexusban. Egy azonban biztos: a svéd mozgó-páncélteremnek megvannak a rajongói, akik praktikusabban, letisztultabban és talán a FlexiFuellel zöldebben is látják, láttatják a világot.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom:  1798 cm3. Furat/löket: 83,00/83,10 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 92 kW (125 LE)/6000. Nyomaték: 165 Nm/4000. Üzemanyag: Flexifuel (95 benzin - bioetanol, E85),. Sebességváltó: ötfokozatú mechanikus. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/hűtött tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4476/1770/1452 mm. Tengelytáv: 2640 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1535/1531 mm. Tömeg: 1371 kg. Terhelhetőség: 480 kg. Csomagtartó térfogata: 404 l. Üzemanyagtartály térfogata: 55 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,9 mp. Végsebesség: 200 km/óra. Átlagfogyasztás: 7,4 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 8,2 liter/100 km. Széndioxid-kibocsátás: 177 g/km.


Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK