Szelíd rugalmasság - Opel Meriva 1.3 CDTI Cosmo EcoFlex teszt

Vágólapra másolva!
Az Opel legkisebb egyterűjét a környezet- és pénztárcakímélő 1.3 CDTI motorral és EcoFlex csomaggal próbáltuk ki.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

Nincs egy jellegzetes, feltűnő részlete sem. Az Astra hozzá képest vad
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Amíg volt értelme a nyugati autó kifejezésnek, addig a villámos embléma valódi rangot testesített meg; ezzel szemben ma alig találni olyan márkát, amely az Opelnél jobban kiérdemelné a szürke eminenciás jelzőt. Persze, létezik a GT, és vannak TwinTop modellek is, de a Wartburgnak sem a 313 Sport határozta meg az arculatát.

A Meriva tökéletesen beleillik ebbe a képbe: megjelenésében nemhogy hivalkodásnak, még csak finom vagányságnak sem látni nyomát. Százszázalékos töménységű funkcionalitás; még az OPC változatot sem könnyű elképzelni bömbölő motorral és csikorgó gumikkal. A vásárlók túlnyomó részét vélhetően nem a "mennyit lehet ebből kihozni", hanem inkább a "mennyiből lehet kihozni" kérdés foglalkoztatja. Nekik lehet ideális választás a papíron 1300-as, a valóságban inkább 1,2 literes dízelmotorral és EcoFlex csomaggal ellátott kivitel.

Az 1.3 CDTI erőforrás már évek óta jelen van a kínálatban. Amikor először hallottam az 1,25 literes szerkezetről, igyekeznem kellett, hogy ne egy enyvezett csigára asszociáljak. A kilencvenes években, amikor igazán elkezdtek érdekelni az autók, a legkisebb dízelmotort az Opel Corsa orra rejtette; ezerötszáz köbcentis volt, és csupán félszáz lóerőt teljesített. Alig pár év kellett, és az A/B Corsáénál tizenöt százalékkal kisebb lökettérfogat másfélszeres teljesítményre képes. Bár az is igaz, hogy a 75 lóerőnek már legkevesebb 1,3 tonna tömeget kell mozgatnia.

Forrás: [origo]

Inkább magasságban tágas, de négy embernek megfelelő
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Ha ránézünk a kocsira, ez az ezerháromszáz kilogramm nem is tűnik soknak: a Meriva ugyanis jóval nagyobbnak mutatja magát, mint amekkora valójában. Az embernek nem az a benyomása, hogy egy felfújt Corsával van dolga. Sokat számít a majd 12 centivel hosszabb tengelytáv, és döntő szerepe van a bőséges fejtérnek is, amely remekül kiegészíti az előretolt szélvédő hatását. A fájó pont az, hogy a tágasság csak látványos: a nagy belmagasság gyakorlatilag kihasználatlan, pedig egy tetőpolc simán elférne. Holminkat alig néhány helyre tudjuk pakolni, és még az első ülések támláján sincsenek zsebek vagy legalább hálók. Tizenötezer forintért rendelhetünk Komfort csomagot, amely szemüvegtartóval és anyósülés alatti fiókkal javít a helyzeten, tizenkilencezerért pedig egy Tárolómester nevű rekesz kínálja magát, amely praktikus szerkezet, csak épp a helyet a hátsó utasoktól veszi el. Igaz, három felnőtt amúgy is csak igen nehézkesen fér el a második sorban.

Nagyságrendekkel javul a helyzet, ha csak két embert ültetünk hátra, hisz azon túl, hogy nem kell nyomorogniuk, a középső ülést eltüntethetik, és így a sajátjukat hátrébb tudják tolni. A lábtér alapesetben is még elfogadható méretű, de vélhetően nem csak a Kiss-emlékzenekarok tagjainak jelent majd nehézséget, hogy lábfejüket betolják az első ülés alá - lapos sportcipőben talán még esélyes a művelet. Egyébként hátul nem éreztem magam valami fejedelmi kényelemben: deréktájban a támla komfortja bizony hagy némi kívánnivalót maga után.

Forrás: [origo]

Gyorsulása és végsebessége mosolyt fakaszt, de a mindennapokra elegendő a kis dízel
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A tesztelt Cosmo kivitelben fűthető tükrök, motoros hátsó ablakok, légkondicionáló, vezető-kartámasz, volánról vezérelt audiorendszer és hátsó fülhallgató-csatlakozás gondoskodik a kényelemről. A takarékautó-érzést a könnyűfém felni, a ködfényszóró, valamint a krómdíszítésű műszerek és középkonzol eleganciája igyekszik semmivé foszlatni, jóllehet az akciót hátráltatják az utastér olcsónak tűnő anyagai. Krómozott kézifékgomb viszont valamennyi kivitelhez jár, éppúgy mint utasoldali légzsák és dönthető kormányoszlop.

Az 1.3 CDTI motorral 3,763 millió forintról indul a vételár, a Cosmóért 4,343 milliót kell a kereskedőnél hagyni, és a kiegészítő felszerelések újabb hét számjegyű összeggel apaszthatják bankszámlánkat. A legkisebb dízel gazdaságos imázsa az EcoFlex névre keresztelt, nulla forintba kerülő csomagban teljesedik ki: az optimális fogyasztás érdekében a kilométerórán piros csíkok jelzik a váltások helyét, a fordulatszámjelzőn pedig zöld sáv mutatja, meddig javasolt pörgetni a főtengelyt.