Passat ünneplőben - Volkswagen Passat CC 1.8 TSI teszt

Vágólapra másolva!
Sportkupét és kupé-kabriót rengeteget ismerünk, a sportlimuzin és a limuzinkupé sem ismeretlen kifejezés. A Volkswagen Passat CC utóbbi kategóriába tartozik, de komfort-kupéként emlegetik. De nem ez a meglepő, sokkal inkább az, hogy létezik olyan Volkswagen, amely ezüstszínben is feltűnést kelt.
Vágólapra másolva!

Fotó: Mudra László [origo]

Emelkedőövvonal, sülyedő tetőív garantálja a sportos külsőt
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Három évtizeden keresztül terveztek megbízható, már-már elpusztíthatatlannak számító Passatokat a Volkswagennél. Kerülték a feltűnést, egy-egy generáció megjelenése nem váltott ki komolyabb reakciót, és a célcsoporton sem kívántak változtatni - eddig. Tizenötmilliót adtak el belőle, a Passatra a felső-középkategória egyik meghatározó modelljeként tekintünk. CC változata azonban nem csupán a magasabb osztályokat idéző felszereltségében, hanem formavilága miatt is kiemelkedik a sorból.

Szemből is érdeklődve nézték, a markáns oldalvonala mentén végigfutó tekintetekben pedig már kíváncsiság tükröződött, ezután megdöbbenéssel betűzték a teljesen új dizájnú faron: Passat. Mi játszódott le a tulajdonosokban - akik néhány nappal azelőtt vették át új Passatjukat -, amikor a CC-t első alkalommal meglátták? Talán az, miért nem szóltak, hogy hamarosan itt az új generáció? Esetleg hogy ez szentségtörés? Bármit is gondoltak, a CC nem a Passat új szériája, hanem annak egy alapjaiban módosított kupé változata.

Fotó: Mudra László [origo]

Imprezán már nincs, Passaton már van - keret nélküli ablakok
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Mitől kupé? Ha a kétajtós Trabant lehetett limuzin, akkor ez a négyajtós miért ne lehetne kupé - adhatnák válaszként, de azért jóval többről van szó. Keret nélküli ablakok, 17 colos könnyűfém keréktárcsák, kidomborodó sárvédőívek és 0,29-es Cw érték. A CC tehát hosszabb, szélesebb és mindenekelőtt közel öt centiméterrel alacsonyabb is a Passatnál. Szemből is látszik, hogy jobban terül az úton, mint a limuzin, oldalról pedig annyival dinamikusabb és frissebb jelenség, hogy szinte hihetetlen, az "alap" Passat még gyártásban van. Sokan a Mercedes-Benz CLS-t emlegetik a forma láttán, amit bátran vehetünk elismerésnek.

Az eddigi öt férőhely is négyre csökkent, ennek köszönhetően a hátul utazók - ha nem magasabbak 180 centiméternél -, az elöl helyet foglalókkal közel megegyező kényelemben részesülnek, amit a középen elhelyezett széles kartámasz és a praktikus tárlórekeszek is fokoznak. Mégsem ezért támad luxusérzetünk, sokkal inkább a koncepció miatt: vehetnénk tágas ötüléses kocsit, de nekünk elég négy hely is - nem busz ez, hanem prémiumautó.

A Golfokat lehetett "csere-Bogárnak" tekinteni, a CC piacra lépésével viszont nem a meglévő vásárlói kört célozták meg. Ez nem csak a merész külső váltásból látszik, a felsőkategóriából átvett technikai újdonságokból is erre lehet következtetni.

Fotó: Mudra László [origo]

Egy pár egyedi megoldással még izlésebb lett a Passat-belső
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A követésitávolság-tartó rendszerrel kiegészült sebességtartó automatika veszély esetén képes megállásig fékezni a járművet, a parkolást segítő rendszerrel pedig akár a kormány érintése nélkül is beállhatunk a kívánt helyre. A sávtartó rendszer főleg hosszú, fárasztó autópályákon fokozza a biztonságot azzal, hogy nem csak csipogással jelzi a sáv elhagyását, hanem korrigál is, feltéve, ha nem engedjük el a kormányt hosszabb időre. Az adaptív futómű-szabályozás három fokozatát említve (normál, sport és komfort) már sejthetjük, mire utal a kifejezés, de ebben az esetben a futóművön kívül a kormányzás karakterisztikáját is változtathatjuk. A magyarországi utakon azonban inkább csak a normál és a komfort fokozat használható, amennyiben nem vesekő-eltávolítás a célunk.

Pörgős, de kevésbé nyomatékos a belépőmotornak számító, százhatvan lóerős, 1,8 literes, turbóval szerelt benzines. Hétezres percenkénti fordulaton sincs üveghangja, lendületét azonban igazán csak a fordulatszám kettőezer-ötszázas tartománya felett érezni, így a manuális váltó hatodik fokozata ennél a motornál inkább csak hosszú egyenes gurulásokra használható.

Sok extra demonstrálja a felsőbb középosztályt, de alapfelszereltségét tekintve sem lehet rá panasz. A középkonzolba új panelek kerültek, az érintőképernyős szórakoztató rendszer SD kártyáról és a kartámasz alá rejtett multimédiás csatlakozóról is fogadja az adatokat, szintén szériafelszerelés a telefon, sőt még egy 230 voltos csatlakozó is.

Fotó: Mudra László [origo]

Két személyre formázottak a hátsó ülések, a fejtér kicsit szűk
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Megváltoztatták a kormányt, vele együtt pedig néhány kezelőszervet is, a tempomat például a bajuszkapcsolóra került, közvetlenül az indexkapcsoló alá. Nagyon jó ötlet a hat vékony sugárban spriccelő ablakmosó, így akkor is látni az utat rendesen, amikor az ablakot tisztítjuk, kevésbé értem, miért töröl először kettőt szárazon az ablaktörlő. A műszerfal fényei is megváltoztak, az immár hagyományos volkswagenes liláskék helyett fehér színben világítanak, ahogyan a faberakás alól is fehér fény derengi be a kilincseket.

Immár nem csak a szolidabb megjelenést kedvelő vállalkozók és családosok találnak maguknak való Passatot - igaz, a CC-t közel kétmillióval drágábban adják, legkevesebb 7,884 millió forintot kell fizetni érte.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1798 cm3. Furat/löket: 82,5/84,2 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 118 kW (160 LE)/5000-6200. Nyomaték: 250 Nm/1500-4200. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4795/1855/1417 mm. Tengelytáv: 2711 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1552/1559 mm. Tömeg: 1430 kg. Terhelhetőség: 490 kg. Csomagtartó térfogata: 532 l. Üzemanyagtartály térfogata: 70 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 8,6 mp. Végsebesség: 222 km/óra. Átlagfogyasztás: 7,6 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 10,3 liter/100 km. Széndioxid-kibocsátás: 180 g/km.