A tepsi visszatért - BMW 730d teszt

Vágólapra másolva!
2001-ben a BMW sokkolta a rajongótáborát a Bangle-féle 7-essel, üzletileg sikeres volt a stílusváltás, szépen fogytak a táskásszemű bálnák. Ennek fényében nem nehéz megjósolni a legújabb 7-es karrierjét, amely nem csak jobb lett a réginél, de szebb is, bár ezt nem volt túl nehéz összehozni.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Az autóval együtt a BMW-vesék is hatalmasra nőttek
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az előző 7-essel ha úgy tetszik a BMW bebizonyította, hogy szinte bármit el lehet adni a luxuspiacon, ha jól látható és könnyen felismerhető márkajelzéssel látják el. Tessék csak belegondolni, mit szólt volna a világ, ha éppen nem BMW-vesék és embléma van az autó orrán, hanem mondjuk egy ismeretlen kínai autógyár logója. Máris másképp tekintenénk a dülledt, táskás lámpákra, ormótlan karosszériára, és tákolmánynak tűnő farrészre, amire azt mondanánk: úgy fest, mintha a kínai formatervezők összevesztek volna azon, hogy kerek legyen vagy szögletes, aztán kitaláltak valami kompromisszumos megoldást. Így viszont azzal győzködte magát a potenciális vevőkör, hogy ennek a formának "be kell érnie, megelőzi a korát, vagy merész stílusteremtő", pedig milyen egyszerű kimondani: ronda lett és kész.

Persze ízlések és pofonok, valakinek biztosan szívből tetszik az előző generáció is, máskülönben nem fogyott volna ilyen szépen, de a félidőben történt ráncfelvarrással a BMW - mintegy beismerő jelleggel - vastag púderréteget kent a leginkább vitatott részletekre: eltűntették a réveteg fényszórókat és némileg kisimították a kesze-kusza farrészt. A legújabb 7-es hasonlít ugyan a ráncfelvarrott elődre, de annál fényévekkel kecsesebbnek és elegánsabbnak tűnik. Laposabb, hosszabb, szélesebb, arányait tekintve pedig itt-ott felsejlenek a gyönyörű tepsihetes, a 2001-ig gyártott E38-as vonalai.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Végre letisztult és elegáns lett a farrész is


A pingpongasztalnyi motorháztető gyönyörűen hullámzik, bár ezt alig venni észre, mert a figyelmet elvonja a két hatalmasra nőtt BMW-vese és a szigorú tekintetű fényszórók. Egyértelmű, hogy ez már egy húsevő csúcsragadozó, nem pedig egy ködös tekintetű növényevő. Ahhoz képest, hogy egy öt méternél is hosszabb luxuslimuzinról van szó, az orr-rész túlnyúlása szinte minimális, amit még jobban kiemel, hogy az autó eleje nem hegyes, gyakorlatilag függőlegesen töri a levegőt a két vese. Az előd hullámokkal szabdalt feneke után az új 7-es hátulja szerencsére gyönyörű lett, számos rafinált részletmegoldással feldobva. Az autó oldalára folyó lámpák, a vízszintes krómdíszítés és a sarokba helyezett kipufogó miatt a 7-es még szélesebbnek tűnik, pedig egy 1,9 méter széles autónak nincs szüksége ilyen optikai trükkökre.

A nehéz, páncélszekrényszerűen nyíló ajtót feltárva Vida János kolléga sorai jutottak eszembe, amit a modell hazai bemutatója kapcsán írt. "Egy dolog miatt mindenképp érdemes egy prémiumgyártó csúcslimuzinjának bemutatására elmenni: megtudhatjuk, jelenleg hol tart az autóipar." Aki belehuppan a hatalmas bőrfotelok valamelyikébe, bizony képet kaphat arról, hogy a német autóipar jelenleg mire képes. Ilyen technikai arzenállal nem is olyan régen még utasszállító repülők büszkélkedhettek, még belegondolni is ijesztő, mi lesz a csúcs BMW-kben húsz év múlva. Számtalan kamera, radar és számítógép segíti utunkat, a fő cél az, hogy a lehető legnagyobb biztonságban és a lehető legkisebb fáradsággal utazzunk. Ennek szellemében került a tesztautónkba holttér-figyelő rendszer, sávváltást és sávelhagyást jelző berendezés, szélvédőre vetített kijelző, hátsókerék-kormányzás, távolságtartó tempomat és állítható keménységű lengéscsillapító. Mielőtt még nagyon ellágyulnánk, azért nem árt tudni, hogy a fent emlegetett technikai arzenál extraként került az autóba, több millióval megtoldva a 19,9 milliós alapárat - ennyibe kerül ugyanis jelenleg legolcsóbb, háromliteres dízelmotorral szerelt 7-es.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Még jó pár millióval kell megtoldani az alapárat, hogy így nézzen ki a beltér
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Tesztautónk belsejére is sikerült még egy kevés pénzt rákölteni az alapváltozathoz képest, igaz gyönyörű a bőrrel bevont műszerfal (343 ezer), a kőrisfadíszítés is szépre sikeredett (120 ezer), az üveg tolótető (380 ezer) pedig szinte ingyen volt a gombnyomásra működő árnyékolóhoz (307 ezer) képest. A 7-es BMW célközönsége nyilván nem fog azon megütközni, hogy 625 ezer forintot kérnek a navigációért és további 420 ezret, hogy ugyanazon a kis képernyőn tévét is nézhessünk. Hagyjuk azonban a demagóg fillérkergetést, ez az autó nagyon nem erről szól, hanem arról, hogy magunkra puffantva az ajtót, az elmosódott külvilágtól elzárva utazzunk.