Hibrid kompromisszum nélkül - Toyota Prius III menetpróba

2009.06.27. 11:43

Eddig a Toyota Prius vásárlói némi kompromisszumot is vállaltak a környezetvédelem érdekében. A harmadik generáció viszont teljes értékű limuzin, amely úgy lett erősebb, hogy közben még kevesebbet fogyaszt. És még napelem is besegít a légkondicionálásba.

Fotó: Vida János [origo]

A harmadik generáció már kevés kompromisszumra késztet
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Úgy érzi túlterhelt, rengeteg a munkája? Egész nap csak rohan, jól esne egy kis lazítás? Már-már felemészti a stressz? Biztosan nyugalomra vágyik, minél több semmittevésre. Nem szereti a városi közlekedést, hiszen idegőrlő reggel és este hosszú perceket állni a dugókban. De muszáj beállnia a sorba, mindig figyelnie kell, hogy esténként ne itt vezesse le a dühét. Utálja a kézi váltót, hiszen minél kevesebb befektetett munka árán szeretne a legnagyobb nyugalomban eljutni haza.

 


Gyári videón az új Prius


Találtunk egy megoldást az ön számára, úgy hívják: hibrid hajtás. Egyrészt csendes, másrészt városban takarékos. Ha nincs pénze Lexusra, akkor eddig két alternatíva létezett: az egyik a Honda Civic Hybrid, a másik a Toyota Prius. A Honda nem is olyan régen lecserélte a Civicet az Insightra, a Toyota pedig egészen mostanáig nem tudott mit kezdeni a jelentősen olcsóbb vetélytárssal. (Gyorsan tegyük hozzá, hogy a Honda és a Toyota hibrid rendszere azért gyökeresen más, csak a Prius nevezhető teljes értékű hibridnek. A Honda csupán IMA rendszerrel rendelkezik, vagyis a villanymotor csak besegít, önállóan nem képes hajtani az autót.)

A Toyota tehát eddig is technikai fölényben volt, de az árversenyt kőkeményen elbukta. Mi tehet ilyenkor egy cég? Két megoldás létezik: ezt feladja és olcsóbb autót gyárt, vagy tovább fejleszt, hogy megérje Toyotát venni. Természetesen utóbbit választotta, hiszen ez a cég szerelmes a hibridekbe. Lexusból már szinte csak ilyet lehet eladni, tehát a piac visszaigazolja az elképzelés helyességét.

Forrás: Toyota

Nagyon nyugodt autó, kicsit talán túl unalmas is
(A képre kattintva megnézheti a Toyota sajtófotóit!)


Hiába rendelkezett már eddig is modernebb hajtással a Toyota, az új Insight mégis betett neki, ugyanis elérhető áron kínálja a portékáját. A Honda nem igazán a fejlesztéséről híres, hiszen nehéz megtalálni azokat a pontokat, amiben az Insight hajtása többet tud, mint az előd Civic Hybrid. Ez a menetteljesítményein is látszik, hiszen jó hibridként az Insight úgy megy, mint egy reumás csiga, de legalább a virágokat lehet gyűjtögetni a műszerfalon.

Ehhez képest a Prius folyamatos fejlődésen ment, megy át. Az első 1997-ben még annyira volt lendületes, mint egy 50-es robogó, de legalább megelőzte korát. A második 2004-ben hatalmasat ugrott előre, olyannyira, hogy a Honda még most sem ugrotta meg a szintjét. Európában nem is maradt el a siker, hazánkban a mai napig kereken 300-at adtak el belőle. Most jön a harmadik generáció, amitől mindenki sokat vár.

Fotó: Vida János [origo]

A tetőablak mögött van a napelem, amely álló helyzetben is szellőzteti az autót


A harmadik Prius fejlődésén világosan látszik, hogy a Toyota egyértelmű célja az volt, hogy egy sokkal jobban használható hibrid autót tervezzen. Legyen tágasabb, lendületesebb, ugyanakkor a technikailag fejlettebb. Már a hibrid rendszer is azon a szinten van, hogy teljes értékű autóként is helyt állhat a Prius, vagyis az autó többi elemének is meg kell felelnie a kor elvárásainak.

Az új Prius tengelytávja ugyanakkora, mint az elődé, de a hossza is csak egy centiméterrel nőtt. Ehhez képest az utastér tágasabb lett, sokkal nagyobb a hátsó lábtér, de a fejtér 180 centiméteres testmagasság felett a hátsó sorban már kicsit szűkös. A csomagtartó 445 literesre nőtt, ami annak köszönhető, hogy a lapos csomagtartó alatt van egy igen nagy méretű használható rekesz is.

Fotó: Vida János [origo]

A multimédiás rész is igen erős, hiszen a navigáció mellett merevlemez is helyet kapott


Az utastér is komfortosabb, a felszereltség is egészen jó, bár itt még a hazánkba érkező modelleknél lehet különbség. Olyan más autókban már ismert újdonságok jöttek, mint a Head Up Display, a távolságkövető tempomat, de van ennél nagyobb ötlet is. Az álló helyzetben automatikusan bekapcsoló szellőzés például azért jó, mert így beindítás után nem kell annyit bömböltetni a légkondicionálót. Ez a rendszer a tetőn elhelyezett napelemek segítségével nyeri ki a számára szükséges energiát, így nem meríti az akkumulátorokat. A távirányítón található kis gombbal is működésbe hozható a rendszer, így a napon parkoló autónkat már azelőtt kihűthetjük, hogy beleülnénk.

Téves hírek az új Priusról

Már a menetpróba előtt rengeteg hír keringett az új Priusszal kapcsolatban, ezek valódiáságára is választ kaptunk. Az új Prius jövetelével valóban nem szűnik meg a régi gyártása, de csak a japán piacra marad meg a régi, tehát Európában csak egyféle Priust lehet majd kapni. Szóbeszéd tárgya volt egy dízel-hibrid, de ezt a Toyota már a múlt héten cáfolta, nincs még tervben sem. Sok kérdés van az akkumulátorokkal kapcsolatban, mindenki azt kérdi, mikor lesz lítium-ion. A Toyota a teljes rendszerét a nikkel-metál hibrid akkumulátorra fejlesztette ki, mivel a lítium-ion akksikkal több gond van, amit - például a túlmelegedést - még nem tudták megoldani. Örüljünk annak, hogy a harmadik Prius akkumulátora könnyebb és több energiát tárol, mint az előbbiben.  



Nem újdonság, de ebben a modellben is benne volt az automata parkoló rendszer, amely továbbra sem tökéletes, de működik. Nagyon jó viszont a központi multimédiás rendszer, amely hatalmas érintőképernyős kijelzőjén a navigáció mellett a tolatókamera képét is megjeleníti. Van hozzá merevlemezes háttértár is, így a zenék elraktározhatók.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK