Vágólapra másolva!
Hamarosan jönnek a villanyautók, de nem kell addig várni az elektromotoros városi járműre. Az egyéni, környezetbarát közlekedésnek a kerékpár mellett van egy másik, jóval feltűnőbb módja is: az elektromos gördeszka. Kipróbáltuk.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

Csak egy kereke hajtott, mégis 42 km/órás sebességre képes. Védőfelszerelés ajánlott


Az egész egy unalmas keddi délelőttön kezdődött, amikor Tomi, a fodrászom arcát láttam elsuhanni, oly módon, ahogy Marty McFly húzott el repülő gördeszkáján a Vissza a jövőbe című klasszikusban. Persze azzal a lényeges különbséggel, hogy elektromos gördeszkája nem lebeg, hanem négy jókora terepjáró gumikeréken gurul, gyorsítani és fékezni pedig a kezében lévő távirányítóval tud a ravaszt meghúzva, vagy előre tolva.

A villanymeghajtású gördeszka végsebessége 42 km/óra, ami azt jelenti, hogy akár egy robogóst vagy lassabb autót is meg lehet előzni vele - már akinek van ehhez bátorsága. Az elektromos gördeszka ugyanis gyorsul, mint a rakéta, csutkagáz mellett öt másodpercen belül éri el maximális sebességét; az első próbákhoz ezért ajánlott a jóval lassabb tanuló módba kapcsolni a távirányítót. A 800 wattos elektromos motor ugyanis akkorát ránt, mint egy ló, ráadásul csak a bal hátsó kerék hajtott, így induláskor eleve korrigálni kell az irányt a megfelelő irányba dőléssel. Tomi persze már több száz kilométer gyakorlás után magabiztosan tud járkálni vele, a kanyarokat előre dőlve veszi be, akár Michael Jackson a Thrillerben.

15 kilométer egy töltéssel

Sajnos a kisebbik változatot csak minimális ideig tudtuk tesztelni, mivel lemerült az akkumulátora, így tapasztalatokat csak a full extrás - több mint 170 ezer forintba kerülő - Bigfoottal szerezhettünk. A deszka cseppet sem könnyű, hiszen nemcsak motor, hanem három darab 12 amperórás akkumulátor is található benne, így nem meglepő a 32 kilogrammos tömeg: persze ez csak akkor okoz kényelmetlenséget, ha mondjuk egy nagy lépcsőn kell felvinni, hiszen a járművet akár két kerekén gurítva is lehet mozgatni. Nagy, 26 centiméteres átlójú kerekeinek köszönhetően nem csupán aszfalton, de terepen - füvön, földön, kavicson - is lehet száguldozni vele, egyedül a defektre érdemes odafigyelni, a gumik ugyanis felfújhatók, nem tömörgumiból készültek. Egy Suzuki Swift csomagtartójába a terepjáró változat már nem fér be, kisebbik társa viszont még igen, egy töltéssel pedig nagyjából 14-15 kilométert tud megtenni egy 70-80 kilogrammos emberrel kalkulálva (100 kilónál nehezebb delikvensnek nem is érdemes ráállnia). Az akkuk konnektorból tölthetők, nagyjából hat óra alatt.


Nézze meg mozgásban az elektromos gördeszkát!


Az elektromos gördeszkázásra persze az interneten is rákerestünk, és bár a YouTube-on van pár látványos videó, úgy tűnik, a közlekedés és szórakozás ezen formája még nem hódította meg a nagy tömegeket, könnyű feltűnést kelteni egy ilyen szerkezettel. A budapesti Infoparkban és az egyetemek környékén, de még a János-hegyen is sok szempár szegeződött tesztelőinkre, akik több-kevesebb sikerrel egyensúlyoztak a motor által hajtott gördeszkán. A Bigfoot semmiképp sem gyerekjáték, sőt, gördeszkás múlt nélkül csak különösen jó koordinációs készségűeknek mernénk ajánlani, bukósisakkal és egyéb védőfelszereléssel. Cserébe viszont az izmos motor vígan felmegy a domboldalra, akár lankásabb hegyoldalra is: a Róbert Károly körút - Lehel út sarkán lévő aluljáróból például simán fel lehet jönni vele.

Terepjárásra is alkalmas

Persze városon kívül is bevethető a terepgumis deszka: mint az a videón is látszik, a János-hegy erdei útjai sem fogtak ki rajta, az emelkedőn is szépen felkapaszkodott, a fűről letérve pedig látványosan kapartatni is lehetett vele a homokban. Itt sem az akadályok jelentették a legfőbb gondot, hanem inkább a tájékozódás: persze hamar kiderült, hogy GPS-t is lehet rögzíteni a Bigfootra, csak némi ragasztó, és egy tépőzár szükségeltetik hozzá.

Forrás: [origo]

A méretes kerekeknek köszönhetően terepen is jól boldogul


Rögtön a próbák során adódott a kérdés, honnan lehet alkatrészt szerezni az egyébként brit összerakású járműhöz. Csak nagyobb problémák esetén kell kiküldeni a gyártóhoz, mivel komponensei egységenként is megrendelhetők és akár házilag is cserélhetők, de például gumibelsőt és külsőt hazai boltokban is be lehet szerezni hozzá. A kereket egyébként az autókéhoz hasonlóan nem árt cserélgetni, mivel az egyetlen meghajtott kerék a nagyobb igénybevétel miatt jobban kopik. Tomi Bigfootjához való akkumulátor is talált hazai boltban (ráadásul nagyobb, 15 amperes kapacitású is elérhető a megfelelő méretben), ötszáz kilométer megtétele után pedig ékszíjat kellett vennie háromezerért, ezt ugyancsak lehetett kapni idehaza. Az akkumulátorokat három-négyszáz feltöltésre tervezték, ez átlagos feltételek mellett több évi használatnak felel meg, az áramforrások nagyjából hatezer kilométer után szorulnak cserére.

Igazi divatcikk

Az elektromos gördeszka feltűnő jármű, az biztos, hogy utasa nem sok hasonlóval találkozik szembe az utcán - az általunk próbált deszka tulajdonosa egyetlen másik tulajt ismer -, és az is, hogy nagyon vagányul lehet vele haladni, mellőzve a lábbal való fárasztó lökdösést. Ugratásra vagy egyéb trükkökre egy ilyen harminckilós monstrum nem alkalmas, cserébe az óriáskerekű BigFoottal akár terepen is lehet közlekedni, nem fogja kiékelni kerekét egy apró kavics. A 170 ezer forintba kerülő full extrás jármű fanatikus gördeszkásoknak való (más úgysem adna ennyi pénzt ilyesmiért), hiszen a 42 km/órás sebesség még egy biciklin, robogón is soknak tűnik, nem hogy egy gördeszkán egyensúlyozva, ez pedig sok gyakorlást vagy legalábbis kellő affinitást igényel. Gyerekeknek kizárólag a kisebb változatokat ajánlanánk, de mindkét esetben érdemes gondoskodni megfelelő sisakról és végtagvédőkről.