Diszkó expressz - Ford Fiesta 1.6 Sport teszt

Vágólapra másolva!
Látványos szpojlereivel és 17 colos felnijeivel vagány kis méregzsáknak tűnik a Fiesta Sport, ám sajnos a fentiekből csak a vagány mondható rá anélkül, hogy ránk szakadna a plafon.
Vágólapra másolva!

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Nem csak a Ford dobott nagyott a Fiestával
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Nem sok olyan autóra emlékszem, amely ennyire megosztotta volna rovatunkat, mint az új Ford Fiesta. Gulyás kolléga az egyik legjobban vezethető kisautónak tartja a maga kategóriájában, és ehhez a véleményéhez még azután is mereven ragaszkodott, hogy Vida és Bertalan kollégák alatt körhintaként viselkedett egy dízel tesztautó a Hungaroringen közepén található tanpályán. A fenti élmények miatt Vida kollégának már nem alakultak ki túl jó benyomásai a fenékeldobós Fiestáról, de Koncz Dávidunk tesztjét átfutva sem tűnt úgy, hogy a szívébe zárta az általa kipróbált 1,4 literes benzinest. Ilyen előzmények után szereztem meg a legújabb tesztelésre kapott Fiesta slusszkulcsát, mialatt próbáltam elengedni a fülem mellett a kollégák meglehetősen ellentmondásos véleményeit és jó tanácsait.



Vida és Bertalan kolléga pörög egy Fiestával a Hungaroringen


Mielőtt még valaki nagyon beleélné magát, gyorsan tisztázzuk, hogy a névben szereplő Sport szócska "csupán" egy felszereltségi szintet jelent, ami kizárólag a háromajtós karosszériához és kínálat legerősebb dízel- és benzinmotorjához társítható. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy csak a 120 lóerős 1,6-os benzineshez és a 90 lóerős, ugyancsak 1,6 literes dízelhez társítható a Sport opció, amelynek kipipálása után mélyebbre húzott első lökhárítót, diffúzort imitáló hátsó és egy csinos kis tetőszpojlert kapunk 16 colos felnik társaságában. Tesztautónk nem állt meg ezen a szinten, mert megkapta még a Stílus csomagot is, ami 17 colos felniket és sötétített hátsó ablakokat jelent potom ötvenkétezer forintért, ami annyira diszkont vételnek tűnik, hogy tényleg vétek lett volna kihagyni. Ezek után meglepőnek tűnhet, hogy a legnagyobb durranást mégis inkább tesztautónk utastere jelentette, amely az ugyancsak extraként rendelhető Individual csomagnak köszönhetően kék és ezüstszínű bőrborításban pompázott. Kétlem, hogy sokan választják majd ezt a 437 ezer forintos extrát ebben a megtépázott gazdasági helyzetben, ám a végeredmény tényleg pazar. Hasonlóval eddig csak tuningkiállításokon találkoztam.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Futurisztikus, lendületes utasterével évekkel a konkurencia előtt jár a Fiesta


A korábban felsorolt extrák arzenálja természetesen a külvilág figyelmét is felkelti: egy fiatal benzinkutas például percekig nézte párás szemmel a fehér Fiestát, és arra bíztatott búcsúzóul, hogy "bőgessem egy kicsit, mert biztos szépen szól". Hát nem szól szépen, pontosabban, pont úgy szól, ahogy egy korszerű, környezetvédelmi és zajemissziós normáktól nyakon vágott motortól elvárható. Az 1,6 literes, 120 lóerőd Duratec jól bevált darab a Fordnál, a Fiestában sem okozott csalódást; csodát ugyan tesz, de hála a rövid fokozatkiosztású és remekül működő váltónak, egész jól lehet vele boldogulni a városban. Papírforma szerint valamivel tíz másodperc alatt érhetjük el a 100 km/órás tempót, ami egyben figyelmeztetés is, hogy hiába a vagány külső, ne ezzel az autóval vállaljuk a piroslámpás versenyeket.

Autópályán érezhetően nincs túlságosan elemében a Fiesta Sport, hatodik fokozat híján közel négyezret forog ötödikben 130 km/órás tempónál a motor, ami hosszú távon kimondottan fárasztó és persze költséges. A rövid váltó miatt az átlagfogyasztást nem sikerült nyolc liter alá szorítanom, de ha többnyire városban közlekedünk a Fiestával, akkor tíz liter körüli fogyasztással érdemes számolni. Ez soknak tűnhet egy ekkorka autótól, de emlékeim szerint pont ennyit fogyasztott a kisebb és gyengébb, 1,5 literes Mazda2 is, amellyel nem mellesleg szoros rokonságban áll a Fiesta.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fent tetőszpojler, alul diffúzor - kötelező látvenyelemek pipa


Ránézésre nem tűnik jó párosításnak a 17 colos felnigarnitúra a hazai úthálózattal, ám csodák-csodája, együtt lehet élni a Fiesta Sporttal még Budapesten is, ami azért is érdekes, mert egy centiméterrel alacsonyabban van a karosszéria, és a futóművet is feszesebbre hangolták. Bár az úthibákat ez a Fiesta sem szereti - az előzetes várakozásaimmal ellentétben - mégsem rázta ki a fogtöméseimet, és mindezek mellett élvezet volt vele minden kanyar. Vida kolléga hungaroringi kalandjai után azt vártam, hogy az első túlvállalt kanyarban megelőz majd a Fiesta feneke, de ehelyett a végsőkig kapaszkodott a széles kerekeivel az aszfaltba, és csak nagy sokára kezdte el finoman tolni az elejét. Gázelvételre valóban elindul a feneke, de ezt az ESP-vel együttműködve viszonylag könnyű összeszedni - nem mondom, hogy a legbarátságosabban kisautó, de legalább van valami karaktere.

Ha már a karakternél tartunk, kukkantsunk be még egyszer az utastérbe, mert ilyet ritkán látni. Bár a látványos kék-ezüst bőrkárpitozás leköti a figyelmet, nem szabad elsiklani a műszerfal izgalmas formai megoldásai felett sem, amilyenhez hasonlót nem nagyon látni ebben a kategóriában. Egy Volkswagen Polo után úgy érezheti magát az ember a Fiesta kormánya mögött, mintha csak egy űrsiklóba csöppent volna, más kérdés, hogyha tíz év múlva ismét elővesszük a két autót, melyikük beltere tűnik majd időtállóbbnak, mind formailag, mind fizikailag.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Kevés szériaautó büszkélkedhet ilyen utastérrel


A kagylósított első sportülések oldaltartása remek, egyedül csak az ülőlap lehetne kicsit hosszabb, de akinek az átlagosnál egy kicsit hosszabb lába van, az a középkonzolt sem fogja túlságosan szeretni, legalábbis a sípcsontja biztosan nem. A kék bőrrel bevont kormány méretre, fogásra tökéletes, de igazából az benne a legjobb, hogy nincs agyonszervózva, és olyan közvetlen, hogy az már-már ijesztő lehet egy átlagautóból átülve. Elég egy pici mozdulat, és a Fiesta máris bőszen kanyarodni kezd, amit jól is tesz, ugyanis ehhez ért a leginkább. Bár a motorerő terén lehet, hogy sokan megszorítják, de ha egy kanyargós útszakasz következik, vagy a városi szlalomban kell jeleskedni, akkor kevesen tudnak vele lépést tartani. Aki egy kőkemény GTI-re vágyik, annak ugyan túl puha és gyenge lehet a Fiesta Sport, ám nem is szabad így tekinteni rá: ez csupán egy jó erőben lévő trendi kisautó futócipőben, edzőruhában.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A nagy lemezfelületek miatt még a 17 colos felnik sem tűnnek hatalmasnak


Sajnos a sportruházatot a Fordnál sem mérik olcsón: a benzines Fiesta Sport alapára 4,3 millió forint, amit tesztautónk esetében közel ötmillióra sikerült feltornázni a rengeteg extrával. Az árérzékeny és válságtól megtépázott hazai autópiacon nyilván nem sok hasonlóan agyonextrázott Fiesta Sport fog szaladgálni, ráadásul a modell dolgát az sem könnyíti meg, hogy ennyi pénzért már komolyabb kisautókat is kapni. Aki a vezetési élményre megy, az a Renault Twingo RS-sel például sokkal jobban jár, akit meg nem zavar az elcsépelt külső és dögunalmas utastér, az egy Swift Sporttal is hasonló vezetési élményeket szerezhet. Ettől függetlenül szurkolok a Fiestának, de annak még inkább, hogy legyen egy ST változat, amely majd tényleg olyan erős lesz, ahogy kinéz.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1598 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 88 kW (120 LE)/5750. Nyomaték: 125 Nm/4200. Sebességváltó: ötfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3950/1722/1433 mm. Tengelytáv: 2489 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1473/1460 mm. Tömeg: 1061 kg. Terhelhetőség: 460 kg. Csomagtartó térfogata: 281-979 l. Üzemanyagtartály térfogata: 42 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,9 mp. Végsebesség: 193 km/óra. Gyári átlagfogyasztás: 5,9 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 9 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 139 g/km.