Prémium tehén - BMW 530d Gran Turismo teszt

Vágólapra másolva!
A BMW 5-ös GT furcsa jövevény a bajorok kínálatában, de annak idején az X6-tal is így voltunk. Külseje alapján sosem vonzana, de egy 1200 kilométeres utazás után senki sem akart kiszállni belőle.
Vágólapra másolva!
http://photosynth.net/embed.aspx?cid=61d14764-c17c-4a38-be51-ca3f62f7e218&delayLoad=true&slideShowPlaying=false


Kattintson a képre az interaktív fotóalkalmazás betöltéséhez! A képekre klikkelve, az egér görgetőjével vagy az alsó kezelőfelület segítségével vándorolhat a panorámaképek között, a jobb alsó sarokban található gombbal teljes képernyőn is megnézheti a fotókat.
(A program használatáról, telepítéséről bővebben itt olvashat.)


Régebben egy barátom megosztotta velem furcsa elméletét, amit azóta én is egyre komolyabban veszek. Egyszerűen megfogalmazva: a ronda autók jók. Az emberek ugyanis alapvetően a külső alapján választanak autót, általában csak ezután jön számításba a többi szempont. Márpedig ha egy ronda autót mégis megvesznek, akkor biztos, hogy az összes többi tulajdonsága kiemelkedő, hiszen elnyomja azt a tényt, hogy a vásárolt termék csúnya. Persze a gondolatmenetben több hiányosságot is fel lehetne fedezni, de azért vannak a helyességét alátámasztó példák.

A Fiat Multipla az autótörténelem egyik legcsúnyább kocsija, de funkcionálisan nagyon jó választás - akárcsak a Toyota Yaris Verso. Emlékeznek rá? Az is borzasztó. Néhány koreai szörnyűség is sokkal jobb volt, mint ahogy kinézett. Folytathatjuk az egyik kedvencemmel, a békalámpás Subaru STi-vel. Megvan a következő jelölt: a BMW 5-ös Gran Turismo.

Forrás: BMW

A Gran Turismo a 7-es tengelytávját örökölte, de rövidebb
(Nézzen gyári fotókat a Gran Turismóról! Kattintson a képre!)


Aki látta, az mind emlegeti. Egyedül Féjja kolléga nem ismerte el, hogy ez a BMW csúnya. Nem kicsit, nagyon. Elölről még valahogy elviselhetőek az arányai, de minden más szögből esetlen, értelmezhetetlen. Állítólag kicsit egyterűs, gondolom a Mercedes-Benz R osztály ihlette, de annál jóval szűkebb. A Mercedes sem szép, ebben sikerült hasonlítani, de a BMW sokkal kisebb. Olyan, mint egy 7-es, amelynek megemelték a tetővonalát. A koncepció kicsit a régi Opel Vectra és Signum párosra emlékeztet, de azért a BMW kidolgozása sokkal jobb.

Az 5-ös GT-be ugyanis amint beszállunk, megszűnik minden kifogás. A 7-esből örökölt megoldások egy kicsit átformálva még jobban mutatnak. Kivételesen jó anyagválasztás, igényes részletek és a feláras komfortülésekben még fejedelmi kényelem is fogad. A felszereltség tényleg minden igényt kielégít, bár ennek meg is fizetjük az árát. Mikor megláttam, hogy a tesztautó mennyibe kerül, alaposan meglepődtem, pedig elég harcedzett vagyok.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Nem feltétlenül ez a legszebb BMW. Legalább karakteres


A Gran Turismo elvileg utazásra készült, arra pedig tökéletes. Kétszer hatszáz kilométer utazás után azt tapasztaltuk, hogy nem kiszállni, hanem visszaülni akarunk, hiszen ilyen kényelmes autóban ritkán ül az ember. Körülbelül ugyanazt tudja, mint a 7-es BMW hosszított változata, csak kevésbé limuzinosan. Ez valahogy tágasabb, belül magasabb. Nagyon jó benne hátul ülni, bár ebben szintén szerepet játszhat a komfortülés, meg az a tény, hogy a tesztautóban külön kis tévéképernyőnk volt.

Hátul mintha kicsit magasabban ülnének az utasok, így előre is jól kilátni, ha valaki az utat szeretné nézni, de akár aludni is lehet, annyira csendes az autó. A rugózása is kifinomult, lágyan siklik az úton, bár az adaptív futóművel akár keményebb is lehetne, de ezt csak egy próba erejéig használtam. Ehhez a komfortmód illik, amikor nagyvonalúan hajókázik, miközben az úthibákból csak minimális hatás jön át az utastérbe.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

A felhasznált anyagok és a kidolgozás példás


A nyolcfokozatú automata váltó is észrevétlenül teszi a dolgát, a jól ismert háromliteres turbódízellel tökéletes szimbiózisban élnek. A 245 lóerős motor pont elég ehhez a karosszériához, ha kell, ezzel is megindul, még autópályán is. Az 540 Nm sok mindenre elég, de ha valaki még keményebb menetteljesítményre vágyik, ott az 535i és az 550i. Sejtelmeim szerint a 7-esben már bemutatkozott, kicsit erősített ikerturbós háromliteres turbódízel hamarosan ebben is kapható lesz, akkor pedig a 306 lóerős dízel tökéletes választás lehet. Szerintem már ez az 530d is az, hiszen nagyon jól megy, miközben 9,2 liter lett a tempós külföldi túra alatt az átlagfogyasztás. Városban sem nagyon ment fel az átlag - külön dicséretes.

Ha valamibe mégis bele kellene a kötnöm az árán kívül, akkor talán a vezetés élményének elnyomását emelném ki. Kicsit már túl finom minden, túlságosan elszigetelt az úttal való kapcsolat. A kormány vajpuhán mozog, a váltó észrevehetetlenül dolgozik, a futómű meg szinte minden rezdülést elsimít. A sebességből nagyon kevés érződik, célszerű nyomon követni a Head Up Displayen.

Amikor mindenki leül

Fotó: Hajdú D. András [origo]

A tesztautóban hátul nagyobb élmény helyet foglalni


Mennyibe kerül ez az autó? A válasz nem egyszerű, hiszen az 5-ös GT alapára 17 millió forint (530d), de akkor jönnek még a feláras dolgok. Mindenki arra számít, hogy a tesztautó ára bizonyára átlépi a 20 millió forintot, de hogy mennyivel, azt senki sem hiszi el.

A tesztautó ára egészen pontosan 29 308 700 forint. Igen, jól látják, majdnem 30 millió. Igen, egy háromezres dízelmotorral, nem a csúcsmotorral. Pontosan, ennyi pénzért már két darab jócskán extrázott 520d-t is adnak. Sosem értettem a német prémiummárkák árképzési politikáját, most az 5 GT sem hozza el a megvilágosodást. Csak a nagyobb tételek közül említve néhányat: a bőrkárpit majdnem 600 ezer forint, a Dynamic Drive 875 ezer, az Adaptive Drive is ugyanennyi, az aktív kormányzás, valamint az üvegtető félmillió környéki összeg. A komfortülések ára elöl 660 ezer, hátul 570 ezer forint, sőt az első szellőzésért még 120 ezret elkérnek. A xenon fényszóró 271 ezer, de az, hogy kanyarkövető is, még 120 ezer forint. A tévéfunkció több mint 300 ezer, a navigáció 732 ezer forint - egy ilyen BMW-be nem tesz az ember egy áruházban vásárolt 30 ezres készüléket, de azért ez mégis túlzás. A hátsó utasokat szórakoztató monitorrendszer még 570 ezer, a Head Up Display 400 ezer, míg a éjjellátó Night Vision újabb 583 ezer forint. Kicsit bosszantó, hogy a hifihez az USB csatlakozás nyolcvanezer, de a 190 ezres Bluetooth csatlakozás is kissé túlzó. Ha ki is dobnék egy pár számomra nem fontos extrát, akkor is összejönne a 25 millió forint környéki vételár, ami valljuk be sok, nagyon sok.





Fotó: Hajdú D. András [origo]

Nagyon kényelmes utazóautó, de jól felszerelve már majdnem 7-es ára van


Mámoros világba visz el az 5-ös GT, ahol hajlamosak vagyunk arról is megfeledkezni, hogy létezik a fizika. A tökéletes utazási kényelemhez még egy csodálatos hangzású hifi is társult, így az utazásra tényleg semmi panasz. Vezetni sem rossz azért, néhány száz kilométer egyhuzamban meg sem kottyan, így sokkal inkább a vegetatív létszükségleteink határozták meg a megállások idejét, mint az üzemanyagfogyás vagy a fáradtság. Ennél jobb utazóautóban még nem ültem, de ahhoz hogy ezt valaki kipróbálja, el kell felejteni a kocsi külsejét és árát.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 2993 cm3. Furat/löket: 90/84 mm. Hengerek/szelepek száma: 6/24. Teljesítmény: 180 kW (240 LE)/4000. Nyomaték: 540 Nm/1750-3000. Sebességváltó: nyolcfokozatú automatikus. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4998/1901/1559 mm. Tengelytáv: 3070 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1611/1654 mm. Tömeg: 2035 kg. Terhelhetőség: 555 kg. Csomagtartó térfogata: 440-590 l. Üzemanyagtartály térfogata: 70 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 6,9 mp. Végsebesség: 240 km/óra. Átlagfogyasztás: 6,5 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 9,3 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 173 g/km.