Repül a béka - Seat Leon Cupra R-teszt

2010.09.01. 9:56

Egy versenyautó utcai kiadása, mégsem látszik meg rajta. Kívülről talán egy kicsit túl konszolidált, belül sem túl izgalmas, de elindulás után egy vadállat. A Seat Sport ismét jó Cuprát fejlesztett.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A Seat jelenlegi legjobb sportkocsija, nem csak a teljesítmény miatt
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Kitört a hot hatch-láz, nincs ezen mit szépíteni. Válság van ugyan, jönnek a takarékos autók, de az autógyártók sorra jelennek meg a korábban még letagadott sportmodellekkel. Focus RS, Golf R, Mégane RS, Mazda3 MPS, Clio RS - csak néhány az utóbbi időben általunk tesztelt és kedvelt autók közül. Nagyjából mindet elfogadnám, de egy kivételt nyomban tudnék mondani: Seat Ibiza Bocanegra. Vezettem , sokat vártam tőle, hisz ez egy cicomázott Cupra, ehhez képest a tesztpályánkon nagyon szerényen produkált, bár közúton nem rossz. Ezek után jött hozzánk a nagyobb testvér, a Leon Cupra R. Nagy volt a tét: ha ez sem tetszik, akkor komoly kétségeim támadnak a Seat sportmodelljeivel szemben.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A modellfrissítéssel kicsit vadabb a hátsó lámpa

Az utóbbi években a Seat Sport sorra gyűjti a jobbnál jobb eredményeket a túraautó-világbajnokságon, ezért különösen érdekes lehet egy olyan sportkocsi, amely akár a versenyautó alapja is lehetne. A probléma az, hogy a versenyautó turbódízel, míg az utcai turbós benzines. Ennek ellenére mégsem dőlt meg az elmélet: a Leon Cupra R ugyanis a márkakupás Leon Supercopa alapja, nem is akármilyen.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Nem sok figyelmet szenteltek a külső vadítására, beérték a régivel

Külsőleg szinte alig van változás a korábbi FR vagy Cupra modellekhez képest, ezért számomra semmilyen izgalmas részlet nem tűnt fel az autón. Persze a kis R-logók minden szögből feltűnnek, de inkább az autó színe keltette fel az érdeklődést, amelyet azonban nem sikerült megtalálni a Seat konfigurátorában. Nagy felniket már szinte minden autóra tesznek, talán ennél többre is telhetett volna. Persze így megvan az a varázsa, hogy sokan nem nézik ki belőle, mit tud.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Nincs változás, bármelyik Leon sportmodell lehetne, pedig ez a csúcs

Sajnos az utastérben sincs nagy változás: az unalomig ismert műszerfal mellett a sima Cuprából is ismerős kagylóülések jelentenek pozitívumot, meg a Cupra-logós kormány és váltókar. Azért egy keményebb Recaro kagylóülés beleférhetett volna, több karbonmintás részlettel. Sportautóban nem szempont, de itt a térkínálat is megfelelő, a csomagtartó sem túl kicsi.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Ezek az ülések voltak a sima Cuprában is

Korábban már járt nálunk a Leon Cupra, akkor nem lehetett tudni, lesz-e még keményebb változat, de idővel kellett valami újdonság a Seat Sporttól. Szerencsére ez nem csak egy minimális átfésülés, szinte az összes műszaki alaphoz hozzányúltak. Azt már korábban lehetett tudni, hogy a kétliteres TFSI motor képes 240 lóerőnél nagyobb teljesítmény leadására is, ezért nem kellett hozzá túl nagy munka, hogy a Cupra R 265 lóerős legyen. Sőt, további tartalékok is vannak benne, amit jól mutat, hogy a Seat világbajnoki címének tiszteletére kihozott egy 310 lóerős limitált verziót.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Semmilyen helyzetben nem jön zavarba

A motor egyszerűen zseniális: hatalmas erő lakozik benne, miközben a fogyasztása ésszerű keretek között tartható. Egy hétvégi balatoni kirándulás alkalmával még a kereken kilencliteres értéket is sikerült elérni, de nagyjából tíz liter a reális átlag, városban inkább 12-14 litert evett. Ha megcibáljuk a bajszát, ezek a fogyasztási adatok csak szép emlékek lesznek: a versenypályán sikerült 39 literes átlagot is kihozni az autóból, ami egyébként szintén nem kiugróan rossz érték.

A német eredmények

Mostanában elég sok az újdonság a kategóriában, így nem meglepő, hogy napjainkban két nagyon komoly német magazin is rendezett egy nagyobb összehasonlító tesztet. Nekik természetesen több a lehetőségük, így nem elégedtek meg kettő vagy három autóval, mindketten öttagú mezőnyt szedtek össze, de mégis más elvek alapján. Nem meglepő, hogy mindkét német magazinnál német a győztes.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A Cupra R a német teszteken sem vallott szégyent

A német AutoBild lényegében a Volkswagen Golf R és a Seat Leon Cupra R mellé szedett össze vetélytársakat, ráadásul úgy, hogy a prémiummárkákat is érintette a teszt. A Golf és a Leon ugyanis a nem éppen új Audi S3-at és BMW 130i-t kapta vetélytársnak, valamint a még frissnek mondható Mazda3 MPS-t. A Bild nem vitte túlzásba a méricskélést, a gyorsulás- és rugalmasság-tesztekből is csak az alapokat végezték el, emellé jött még a fékteszt, valamint a zajszint. Érdekes módon az adataik nem mindig állnak összhangban a másik magazin méréseivel, de ez a műfaj már csak ilyen. A tesztet végül a Golf R nyerte a Leon Cupra R előtt, majd jött a BMW és az Audi, a Mazdát pedig alaposan helybenhagyták.

Az AutoBild adatai:

Műszaki adatok Audi S3 BMW 130i Mazda3 MPS Seat Leon Cupra R VW Golf R
Motor 2 liter, turbó 3 liter, szívó 2,3 liter, turbó 2 liter, turbó 2 liter, turbó
Max. teljesítmény 265 LE 258 LE 260 LE 265 LE 265 LE
Max. nyomaték 350 Nm 310 Nm 380 Nm 350 Nm 350 Nm
Sebességváltó 6 fok. 6 fok. 6 fok. 6 fok. 6 fok.
Mért adatok
Gyorsulás 0-100 km/óra 6,2 mp 6,7 mp 6,9 mp 6,9 mp 6,0 mp
Rugalmasság 80-120 km/óra (6. fokozatban) 7,8 mp 8,3 mp 8,2 mp 7,9 mp 8,2 mp
Tömeg 1566 kg 1468 kg 1462 kg 1428 kg 1538 kg
Féktáv 100-0 km/órára (hidegen/melegen) 37,6/36,7 m 37,7/36,7 m 38,4/38,0 m 37,7/36,8 m 38,5/37,0 m
Tesztfogyasztás 9,7 l/100 km 9,5 l/100 km 10,4 l/100 km 9,5 l/100 km 9,5 l/100 km
Zajszint 130 km/óránál 74 dB 72 dB 74 dB 75 dB 72 dB
AutoBild rangsor 4. 3. 5. 2. 1.


A szintén német SportAuto arról híres, hogy nagyon komoly teszteket végeznek el a sportautókon, rengeteg modellel kimennek a Nordschleifére, valamint emellett köridőt mérnek a hockemheimi versenypálya kiskörén. Így aztán rengeteg összehasonlító adatuk van, tudják, mit beszélnek, amikor egy autó viselkedéséről nyilatkoznak. Az ő ötösük jóval több logikát sugall: a kategória etalonjának szánt Focus RS mellé odatették a Mazda3 MPS-t, az új Mégane RS-t, a Leon Cupra R-t, valamint a Volkswagen Scirocco R-t.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Elsősorban a motorjára lehet büszke

Itt már sokkal több mérési adat van; csak a lényegeseket emeltem ki, de ebből is látszik, hogy a Mazda inkább lefelé lóg ki a mezőnyből, míg a Focus RS nem annyira jó, mint amilyennek beállítják. Egyenesben jól megy, de a futómű tekintetében vannak még lemaradásai. Ilyen téren a Mégane RS bizonyít, sőt a féke melegen is jó eredményeket produkált. Összességében mégis a Scirocco büszkélkedhet a legjobb köridővel, és a teszten is ezt hozták ki győztesnek. Azért ebben a tesztben is gyorsan lehet találni gyenge pontokat, hiszen a pontozásnál több részlet nem igazán érthető. A Focus RS 1:16,8-as körére nyolc pontot kapott, míg az ennél két, illetve négy tizeddel gyorsabb Mégane és Scirocco csak hat pontot érdemelt.

A SportAuto adatai:

Műszaki adatok Ford Focus RS Mazda3 MPS Renault Mégane RS Seat Leon Cupra R VW Scirocco R
Motor 2,5 liter, turbó 2,3 liter, turbó 2 liter, turbó 2 liter, turbó 2 liter, turbó
Max. teljesítmény 305 LE 260 LE 250 LE 265 LE 270 LE
Max. nyomaték 440 Nm 380 Nm 340 Nm 350 Nm 350 Nm
Sebességváltó 6 fok. 6 fok. 6 fok. 6 fok. 6 fok.
Mért adatok
Tömeg 1480 kg 1469 kg 1407 kg 1427 kg 1400 kg
Tömeg/ lóerő arány 4,9 kg/LE 5,7 kg/LE 5,6 kg/LE 5,4 kg/LE 5,3 kg/LE
Gyorsulás 0-100 km/óra 6,1 mp 6,4 mp 6,3 mp 6,2 mp 6,3 mp
Gyorsulás 0-180 km/óra 17,3 mp 17,6 mp 18,6 mp 17,9 mp 16,9 mp
Rugalmasság 80-120 km/óra (6. fokozatban) 6,9  mp 9,1 mp 9,1 mp 7,7 mp 6,8 mp
Végsebesség 263 km/óra 250 km/óra 245 km/óra 250 km/óra 250 km/óra
Féktáv 100-0 km /órára (hidegen/melegen) 35,6/36,4 m 36,4/37,0 m 38,0/35,2 m 36,0/35,8 m 37,5/35,8 m
Tesztfogyasztás 16,4 l/100 km 15,2 l/100 km 15,6 l/100 km 14,8 l/100 km 14,4 l/100 km
Versenypálya mérések
Hockenheim kis kör 1:16,8 perc 1:18,0 perc 1:16,6 perc 1:17,0 perc 1:16,4 perc
18 méteres szlalom 66,4 km/óra 66,4 km/óra 69,5 km/óra 68,2 km/óra 67,6 km/óra



Mégsem a fogyasztása miatt szerettem meg: a karakterisztikája nagyon jó. Alul simulékony, könnyen vezethető, de négyezres fordulatszám tájékán történik valami. Elemi erővel kezd húzni, miközben a motortérből lelkesítő szólamok szabadulnak fel. Érzésre sokkal erősebb, mint a 250 lóerős Mégane RS, ami abból adódhat, hogy itt sokkal élesebb a váltás, amikor padlógázt nyomunk.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A Cupra R igazi kemény, feszes futóművet kapott

Nem csak a motor változott, a váltón is erősítettek (a rizikósabb fokozatoknál dupla szinkrongyűrűt kapott), a futómű keményebb lett, és a fék is hatékonyabb. Ebből annyi érződik, hogy már közepes minőségű úton is ráz a Cupra. Persze tükörsima, autópálya-minőségű utakon ez is kényelmes, de ilyen útfelület olyan ritka Magyarországon, mint húsboltban a müzliszelet.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A tesztpályán csak a sperr diffi hiányzott belőle

A Cupra R-nek nem is az országúti rugózásával kellett bizonyítania klasszisát, hanem a szokásos tanpályás futóműteszttel. Kicsit aggódtam, a Bocanegra bukdácsolása rossz emlékként élt bennem, de azért bíztam is a Leon tudásában. A végeredmény egészen jó, az általunk kijelölt másfél kilométeres pályán a Cupra R 1:23, 8-at ment. Ez a harmadik idő, 1,3 másodperccel lemaradva a Focus RS-től, és mindössze nyolctizeddel a Renault Clio RS mögött. Ezen a pályán nem jön annyira ki a teljesítménytöbblet; igaz, hogy a nagyon erős Focus RS vezeti a listát, a Clio RS viszont jóval kisebb teljesítménnyel, de egy ragyogó futóművel oda tudott férni a második helyre.

Cikkajánló

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Forrás: [origo]

Szelíd vadállat -
Volkswagen Golf R teszt

Más ligában játszanak -
Renault Mégane RS -
Mazda3 MPS teszt

Az elsőkerekes Evo -
Ford Focus RS



Nem vallott szégyent a Cupra R a tesztpályán: a futómű közvetlen, az autó jól irányítható, a féke végig bírta, a kanyarkigyorsításoknál azonban érződött, hogy hiányzik a mechanikus differenciálzár. Bár a Seat beletett egy elektronikus rendszert, de ennek a hatékonysága nem elég meggyőző. Minden más szempontból a Cupra R kiállja a próbát.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
8,85 milliós árával a kategóriában jó vétel

Az R-változat 450 ezer forinttal drágább a sima Cupránál, ami azt jelenti, hogy 8,85 millió forint az alapára. Ez a kategóriában nagyon korrekt ár, hiszen alig drágább a 8,5 milliós Mégane RS-nél, de olcsóbb, mint a Golf R, Scirocco R, vagy éppen a legerősebb Focus RS.

Ezek alapján nyugodtan elmondható, hogy ár/érték arányban a Cupra R igen jól teljesít a kompakt hot hatchek között, az egyik legjobb vétel. Erősebb, mint egy Mégane RS, de kevesebb is egy sperr differenciálzárral, amit még az elektromos differenciálzár sem vált ki. Nagyon jó sportautó, a futóműve kicsit ráz, de összességében szerethető, lelkesítő. Nagyon jó vétel.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1998 cm3. Furat/löket: 82,5/92,8 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 195 kW (265 LE)/6000. Nyomaték: 350 Nm/2500-5200. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4315/1768/1458 mm. Tengelytáv: 2578 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1527/1508 mm. Tömeg: 1450 kg. Terhelhetőség: 495 kg. Csomagtartó térfogata: 341-1166 l. Üzemanyagtartály térfogata: 55 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 6,2 mp. Végsebesség: 250 km/óra. Átlagfogyasztás: 8,1 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 10,6 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 190 g/km.