Vakító kékség - Citroën C3 1.6 HDi-teszt

2010.09.14. 13:27

Majdnem DS3-as, lágyabb, használhatóbb kiadásban. Az új C3-as 1,6-os dízelmotorral kiváló választás, a Zenith szélvédővel igazi ritkaság, de egy vonzó ár még hiányzik a kelléktárából.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A Zenith szélvédő kellett a sikerhez
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Egy magyarnak általában nincs pénze új autóra, ha mégis, akkor nagy valószínűséggel a kisautók vagy a kompaktok közül fog választani. Egyből válaszút elé állítják: vehet egy unalomig ismert, semmilyen érzelmi hatást ki nem váltó igáslovat, és dönthet úgy is, hogy valamelyik drágább, de izgalmasabb autóval akarja leélni élete következő hat-tíz évét. A kérdés olyannyira éles, hogy a minap egymás után kaptunk meg két, egy kategóriába tartozó, ám teljesen eltérő fejlesztési filozófiájú autót, napi szinten tapasztalhattuk, mennyire nem mindegy, miben töltjük az életünket.

Forrás: Citroën
Kicsit más így a kilátás

Munkatársaim nagy megelégedettségére kiválóan teljesített nálunk a Skoda Fabia 1.2 TSI, azt hiszem, mindannyian szóltunk egy jó szót az érdekében. Amikor átültem a Citroën C3-asba, elkezdtem gondolkozni, melyiket választanám. A Fabia-tulajdonosok bizonyára megsértődnek rajta, de az autójuk egy igásló. Még a legkomolyabb felszereltséggel, legjobb motorral is csak egy átlagautó, amely szépen elvisz minket A-ból B-be. Erre fejlesztették, és ilyen szempontból nagyon jó autó, ezért dicsértük.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A futómű hangolása túl lágy, a DS3 jobban tetszett

Itt van azonban a tesztre kapott C3-as: különleges szín (egyesek szerint bugyikék), izgalmas vonalak, egy igazán különleges szélvédőmegoldás, és egy teljesen más filozófiájú utastér. A C3-asra egyesek szerint jó ránézni, bár én nem vagyok feltétlenül az autó formatervének rajongója. Ettől függetlenül már külsőre is izgalmasabb egy Fabiánál, vagy CliónálYarisnál. Az utastérbe behuppanva azonban már ordít a különbség: a C3-as megkapta a DS3 műszerfalát, nem csak az anyagminőség javult, hanem hangulata is lett az utastérnek. Ezen javít még hatalmasat a Zenith névre keresztelt, meghosszabbított panoráma szélvédő. Nem új megoldás ez, a korábbi Astra GTC-be is lehetett ilyet rendelni, de valahogy a Citroën megoldása jobb.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A hátsó lámpa formája nem sikerült annyira

Aki beült az autóba, mind imádta, bár a plusz fénynek vannak hátrányai is. Hiába a sötétítés, az erős napfény gyakran zavaró, és az utastér is érezhetően jobban melegszik. Azt is meg kell szokni, hogy a tükör a nagy felület közepén van, de inkább az zavaró, hogy az elhúzható tetőkárpit alatt valami zörög.  Hölgyeknek gondot jelenthet még, hogy így a napellenzőben nincs piperetükör, és a világítás is átkerült az A oszlopra. Reggel és este azonban kiváló kilátást biztosít az üvegtető, és a közlekedési jelzőlámpák alá is jobban begurulhatunk. Nem kell tehát sok ahhoz, hogy a kisautónk különleges legyen - csak 109 ezer forint, de a tesztautó Exclusive felszereltségében nincs felára.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Ugyanezt a műszerfalt láthatjuk a DS3-ban is

Nem csak a szélvédőre lehet büszke az új C3-as, az utastér minden elemében előnyére változott. Bár maradt az eredeti padlólemez, a hátsó lábtér mégis nagyobb lett: négy felnőtt egész kényelmesen elfér ebben a kisautóban. A jobb felszereltség miatt a kárpitok is nagyon jók, a kifejezetten kényelmes ülések szövetei nagyon kellemes tapintásúak. A kormány fogása is remek, bár a vezetés terén számomra kicsit zavaró, hogy minden egy kicsit túl lágyan, nőiesen működik. Túlszervózott kormányzás, puhán, de túl hosszú úton jár a váltókar és a kuplung. A hölgyek szeretni fogják ezért, mint ahogy a DS3-ashoz képest sokkal lágyabb rugózása is nekik fog inkább tetszeni. Tévedések elkerülése véget az új C3-as futóműve sokkal jobb, mint az elődé, de számomra a DS3 hangolása szimpatikusabb. Bizonyos értelemben mégis a C3-as a logikus választás: a magyar utakra inkább a lágy rúgózás a kényelmes, amely jobban elnyeli az úthibákat.

Forrás: Citroën
A Zenith szélvédő az Exclusive csomagban széria, amúgy 109 ezer forint

Kisautók vásárlásakor ritkán döntenek a vevők az 1,6 literes turbódízel változat mellett, de a tesztautó mindent elkövetett azért, hogy ára miatt ne írjuk le. Kellemes a járáskultúrája, 9 0 lóerejével elég erős is, az ötfokozatú váltó ellenére is kiválóan mozgatta a kis C3-ast, nagyon nyomatékos és ami a lényeg: kiváló a fogyasztása. Városban is mindig hat liter alatt maradt az étvágya, de az inkább külvárosi forgalomban eltöltött mindennapok során 4,8-4,9 között változott az átlag. Autópályán már felugrott 5,5-6 literre az étvágya, egyedül itt hiányzott volna egy pihentető hatodik fokozat.

Cikkajánló

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Nem csak közgazdászoknak -
Skoda Fabia 1.2 TSI-teszt

Tényleg Mini-konkurens -
Citroën DS3 1.6 THP-teszt

Takarékosabb és nagyobb
az új Suzuki Swift



A legjobb felszereltség miatt a tesztautóban szinte minden benne volt, ami egy C3-asban benne lehet, ennek természetesen a vételárnál komoly következményei vannak: az 1,6 literes turbódízel motorral az Exclusive csomaggal a vételár 4,77 millió forint, akciósan kétszázezerrel olcsóbb. Még ehhez a csomaghoz is feláras a kilátás csomag (esőérzékelős ablaktörlő, automata fényszóró, elektrokróm belső visszapillantó, LED-es belső hangulatvilágítás együtt 45 ezer Ft), a hangsugárzó rendszer USB-vel és Bluetooth-kihangosítóval 95 ezer forintba, a különleges fényezés 48 ezerbe, a menetstabilizáló és a kipörgésgátló 100 ezer foritnba kerül. Könnyen kiszámítható, hogy még az akcióval együtt is 4,858 millió forint a végösszeg, ami elég durva ár ebben a kategóriában. És ebben még nincs navigáció és nincs bőrülés, ami további százezreket jelentene.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Sok konkurensénél izgalmasabb jelenség. A Fabiánál feltétlenül

A C3-as tehát igen kiváló, izgalmas választás a kategóriában, ám érdemes kicsit átgondolni, pontosan mire van szükségünk. Az Exclusive csomaggal akciósan 4,1 millió forint a legolcsóbb, 95 lóerős 1,4-es benzines, vagyis ezzel sem tudunk rengeteget spórolni. Talán eggyel kisebb felszereltség lehet az ideális választás: az 1.4 VTI már 3,71 millió forinttól kapható.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1560 cm3. Furat/löket: 87,5/83,1 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 66 kW (90 LE)/4000. Nyomaték: 215 Nm/1750. Sebességváltó: ötfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/dob. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3941/1728/1524 mm. Tengelytáv: 2466 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1465/1467 mm. Tömeg: 1080 kg. Terhelhetőség: 427 kg. Csomagtartó térfogata: 300 l. Üzemanyagtartály térfogata: 48 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 11 mp. Végsebesség: 180 km/óra. Átlagfogyasztás: 8,3 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 4,3 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 110 g/km.