Mininek kevés, Polónak sok - Audi A1 1.6 TDI

Audi A1
Vágólapra másolva!
Az Audi újra próbálkozik a kisautók piacán, de annyira törekedtek a tökéletességre, hogy közben kiveszett az érzelem. Ettől függetlenül garantáltan életképesebb, mint az A2-es.
Vágólapra másolva!

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Nemzetközi sztárok reklámozzák, sikeres is lesz
(Még több fotó galériában. Kattintson a képre!)

Biztosan nem gondoltak még rá, de van egy furcsa üzenete annak, hogy az új Audi A1-est a német válogatott két fiatal focistájával reklámozták. A megbízhatóság és az akaraterő válogatottjával, amelyben mindig is fontosabb volt a csapatmunka, a célok elérésébe vetett feltétlen hit, mint a zsenialitás vagy az egyéni megoldások preferálása.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A formatervezők jól dolgoztak: ilyen kicsiben is igazi Audi

Az autó kipróbálása után már azt is tudom, hogy a reklámarcok személye sem véletlen. Philipp Lahm, a lendületes elfutásairól híres mozgékony hátvéd, a lendület megtestesítője, a csapat biztos alapja. És ott van Bastian Sweinsteiger, a modern középpályás, aki úgy szervezi a játékot, hogy közben észre sem vesszük, valójában mit csinál. Egyfolytában fut, képes védekezni, vagy pár húzással a kapu elé betörni, de mégsem akkora zseni, olyan különc, mint Messi vagy Christiano Ronaldo. Embere válogatja, kinek melyik játékostípus tetszik, de azt biztosan tudom, hogy az A1-esben ott van mindkét német játékstílusa, de hiányzik belőle a különcök zsenialitása.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Egészen jól sikerült a futómű, de egy kis plusz még hiányzik

Egy német válogatottat egészen a mostani világbajnokságig senki sem szerethette a játékuk szépsége miatt, az eredményeik mégis őket igazolták. Az Audi A1-gyel hasonló érzéseim vannak: bár ismerek izgalmasabb választást, az élet mégis a németeket fogja igazolni. Ezzel már nem vérezhetnek el úgy, mint az A2-sel: ahogy a német foci is játékosabb lett, úgy az A1-ben is van már néhány csepp izgalom, még ha nekem egy kicsit kevés is.

Műszaki adatokSkoda Fabia 1.6 TDISeat Ibiza SC 1.6 TDIVW Polo 1.6 TDIAudi A1 1.6 TDI
Motor, erőátvitel
Hengerűrtartalom1598 cm3
Furat/löket79,5/80,5 mm
Hengerek/szelepek száma4/16
Max. teljesítmény77 kW (105 LE)/4400
Max. nyomaték250 Nm/1500-2500
Sebességváltóötfokozatú manuális
Fékrendszer elöl/hátulhűtött tárcsa/tárcsa
Méretek, tömegek
Hosszúság4000 mm4034 mm3970 mm3954 mm
Szélesség1642 mm1693 mm1682 mm1740 mm
Magasság1498 mm1428 mm1485 mm1416 mm
Tengelytáv2465 mm2469 mm2470 mm2469 mm
Nyomtáv elöl/hátul 1433/1426 mm1465/1457 mm1463/1456 mm1477/1471 mm
Csomagtartó mérete315 liter284 liter280 liter270 liter
Üzemanyagtartály mérete45 liter
Üres tömeg1144 kg1095 kg1165 kg1147 kg
Terhelhetőség530 kg526 kg495 kg443 kg
Menetteljesítmények, fogyasztás
Legnagyobb sebesség188 km/óra188 km/óra190 km/óra190 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/órára10,9 s10,5 s10,4 s10,5 s
Fogyasztás, vegyes4,2 l/100 km4,2 l/100 km4,2 l/100 km3,9 l/100 km
Szén-dioxid-kibocsátás109 g/km109 g/km109 g/km103 g/km
Alapár4 505 250 Ft4 506 250 Ft (90 LE-s)4 253 500 Ft5 786 750 Ft


Nem mondhatom, hogy az Audi meglepett volna azzal, hogy az A1-es is csak az igen sikeres üzleti modelljük újabb példája lett: építettek még egy kisautót ugyanazokra az alapokra. Skoda Fabia, Seat Ibiza, Volkswagen Polo - ezek az autók technikailag azonos alapokon nyugszanak, mégis "elvileg" teljesen másak. Az A1 is a Polótól örökölt sok mindent, tehát felmerül a kérdés, hogy miért fizessünk érte jelentősen többet. A válasz egyszerű: mert jobb minőségű és szerethetőbb.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Ennél sokkal ötletesebb, vidámabb színvilággal is választható

Nem is hittem volna, hogy a Polo alapjain ilyen izgalmas karosszériát összedobnak, az A1 kis méretei ellenére ízig-vérig Audi, annak minden temperamentumával, minőségi hatásával. A vonalai között éppúgy ott a kisautókban nagyon fontos cukiság, mint a sportosság, vagy éppen egy csipetnyi vadság. Egyedi megoldásokkal elérték azt, hogy a megjelenése különleges legyen, még ha nem is olyan forradalmi is, mint a Mini.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Az anyagok és egy-két részlet audis, de az összehatás mégsem egyedi

Az utasterében azonban némileg csalódtam: a tesztautó komor fekete hangulatát csupán a kellemesebb kisugárzású kapcsolók, szellőzők dobták fel, de ott bújt bennem az érzés, hogy ez ugyanúgy lehetne egy Ibiza, vagy Polo belseje, csupán jobbak az anyagok. Nógrádi kolléga menetpróbájából kiderült, sokkal izgalmasabb színvilággal és kárpitokkal is rendelhető az A1 utastere, tehát a modell fiatalosságának nem feltétlenül kell véget érnie az utastérnél, csupán a tesztautó ötlettelen egy kicsit. A térkínálat egyébként megfelelő, még le is pipálja a Minit, persze a hátsó ülésen itt sem utaznék órákat, még ha be is férek magam mögé. A csomagtartó nem túl nagy, de a kategóriában nem is kicsi, tehát praktikum szempontjából nem marad el, miközben a minőségi alapok érezhetően ott vannak a lemezek alatt.