Anya morcos kisautója - Audi A1 1.4 TFSI

2010.11.13. 11:55

Forrás: Tuba Zoltán [origo]

Rendkívül ritka, ha egy járműszegmensben valamely típus versenytárs nélkül gyűjti a vásárlókat, mint ahogyan tette ezt a 4,85 millió forintos alapárról induló Mini éveken át a prémium kiskocsik között. Az egyeduralom megváltozik a 4,99 milliónál kezdődő Audi A1 piacra dobásával. A kiegyenlítettnek ígérkező értékesítési csata előtt ugyanazt a tíz kérdést tettük fel Mátrabérci Sándor Audi márkaigazgatónak, és Jávor Dánielnek, a BMW Magyarország szóvivőjének.

- Miben jobb a saját autójuk a kunkurensnél?

Mátrabérci Sándor, Audi: - Míg a Mini a múltba mutat, és a retrót kergeti, mi a jövőre koncentrálunk. Az A1-nek előremutatóbb a dizájnja, korszerűbb motorokkal és hétfokozatú váltóval kínáljuk, valamint sokoldalúbb infotainment-rendszerrel. Igényesebb anyagokat használunk a belső térben, amely nagyobb is, kényelmesebb ülésekkel.

Jávor Dániel, Mini: - A Mini utánozhatatlan, könnyű beleszeretni a gokartos sportosságába, a hangulatába. Magyarországon biztosan nem, de Európában is nehéz találni két pont ugyanolyat, olyan sok a lehetőség egyedivé tenni. Ráadásul a Mini egy külön márka, saját hagyományokkal, az utcán egymásra villogó rajongótáborral, és nem utolsósorban elégedettségi felmérések nagyon előkelő helyezéseivel.

- Mi az, amiben talán jobb a rivális?

Mátrabérci Sándor, Audi: - Agilis irányíthatóság, karakteres dizájn, tradíció, történelem.

Jávor Dániel, Mini: - Tény, hogy az A1 kicsit tágasabb hátul, de ha valaki tágasabb Minit szeretne, számára ott a Clubman.

- Mi a legolcsóbb és a mi a legdrágább extra a modelljükben?

Mátrabérci Sándor, Audi: - Nálunk a szürke csíkozás az első szélvédőn, valamint a lejtőn elindulást megkönnyítő hegymenet-asszisztens a legolcsóbb extra, mindkettő 18 ezer 750 forint. A hangvezérléses MMI navigáció plusz ellenben 817 ezer 500 forint, amely egy komplett audió-videó rendszer, többek között nyolc hangszóróval, hangvezérléssel, iPod integrációval.

Jávor Dániel, Mini: - A legolcsóbb, konkrétan ingyenes opció a típusfelirat elhagyása, ezt az ársorrendben a dohányzó csomag követi, ennek ára 5800 forint. A legdrágább pedig az úgynevezett chili csomag (963 ezer 100 forint, illetve 933 ezer 900 forint a Cabrióban), amely mások mellett fehér motorháztető csíkokat, bőr-szövet kárpitkombinációt, világításcsomagot, fedélzeti számítógépet és velúr lábszőnyegeket tartalmaz.

- A1-ből vagy Miniből adnak el többet 2011-ben Magyarországon?

Mátrabérci Sándor, Audi: - Ezt majd az idő eldönti, mindenesetre A1-ből magasabbak a terveink, mint a háromajtós Mini eladásai az utóbbi években.

Jávor Dániel, Mini: - Jövő szilveszterkor meglátjuk!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

- Ránézésre mindkét autó rendkívül eredeti jármű, ugyanakkor a Volkswagen Polótól a Peugeot 207-ig az A1 és a Mini számos eleme megtalálható más kocsikban. Pontosan hány százaléknyi olyan alkatrész van a saját modelljükben, amit kizárólag abba építettek be?

Mátrabérci Sándor, Audi: - Nem tudok megadni százalékot. A karosszéria és a belső tér kizárólag Audi, az infotainment és az MMI például az A8-cal rokon. A motor-váltó-futómű rokon más konszernmodellekkel, de sokkal dinamikusabb hangolással.

Jávor Dániel, Mini: - A benzines 1,6-os motor a BMW és a PSA (Peugeot-Citroën - a szerk.) közös fejlesztése, de ezen felül a Mini az eredetiség szimbóluma: rendkívül magas a csak a Mini modellekben előforduló alkatrészek aránya. Ami pedig nem egyedi, az nem látható helyen van és legfeljebb egy BMW-ben találkozni vele.

- Más márka, más típusa is lehet konkurense a Mininek és az A1-nek?

Mátrabérci Sándor, Audi: - Az Alfa MiTo és a Fiat 500.

Jávor Dániel, Mini: - A Mini kilóg a sorból: igazából nincsen konkurense.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

- Kik vásárolják majd Magyarországon a modelljüket?

Mátrabérci Sándor, Audi: - Több réteg, egyrészt a fiatal, sportos, technika- és lifestyle-orientált egyedülálló férfiak, másrészt a karriert építő nők. Rajtuk kívül feleségautó az A1, az "apa" nagy Audija mellé, és gyerekautó a szülők nagy Audija mellé.

Jávor Dániel, Mini: - Ebből a szempontból is kilóg a sorból a Mini, ugyanis a tulajdonosok között egyaránt találunk 22 és 65 évest, nőt, férfit, értelmiségit, művészt és fodrászt is.

- Saját modelljükből melyik típust (motor, felszereltség) tartják a legjobbnak, és várhatóan melyikből adják majd el itthon a legtöbbet?

Mátrabérci Sándor, Audi: - Az egyik legjobb választás a 122 lóerős 1.4 TFSI Ambition felszereltséggel, S tronic váltóval. Ez szinte egy kis sportautó élményét hozza. Még nem látható, melyik lesz a volumenmodell, de várhatóan inkább a 86 lóerős 1.2 TFSI. Világviszonylatban legalábbis ez a prognózis.

Jávor Dániel, Mini: - Személyes kedvencem a John Cooper Works Clubman, amelyben hátul is többen, kényelmesen elférnek, miközben 211 lóerős teljesítménye, 6,8 másodperces a gyorsulása és dörmögő hangja nehezen utánozható. Az eddigi trend szerint a legtöbbet a keménytetős Mini Cooperből adjuk el, és nem látok olyan körülményt, ami ezen változtatna a jövőben.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

- Előny vagy hátrány az önök modellje szempontjából, hogy a Mini régi, bejáratott autó több típusváltozattal, ellenben az A1 friss modell, most futó, látványos bevezető kampánnyal? Melyik segítheti jobban az értékesítést?

Mátrabérci Sándor, Audi: - A Mini jól profitált az elmúlt években abból, hogy egyedüliként volt jelen a piacon, mint trendi, prémium kisautó. Ugyanakkor ez az ügyfélkör mindig keresi az újabb és újabb trendi modelleket, amire jó válasz az A1. Ezenkívül az A1 a nagy Audi család egyik modellje, ami segítheti az értékesítést. A Mini népszerű retródizájnja lassan belesimult a hétköznapokba, kérdés, miként tud megújulni.

Jávor Dániel, Mini: - Több mint ötvenéves márka a Mini, komoly hagyományokkal, ezek között rengeteg sportsikerrel és hívek tízezreivel a világon. Ha valaki szeretne venni egy Minit, elég, ha megkérdezi bármelyiküket. Persze vannak, akik az óriásplakátoknak hisznek, amire a Mini kevésbé költ, sokkal inkább a fejlesztésre.

- Tartanak attól, hogy később a Mercedes-Benz vagy a Lexus új és erős konkurensként belép ebbe a szegmensbe?

Mátrabérci Sándor, Audi: - Nem, ha jól tudom nem is tervezik a közeljövőben.

Jávor Dániel, Mini: - Nem tartunk tőle, de manapság semmi sem zárható ki az autóiparban.

(Lencsés Csaba)

Előző
Következő