Brutális műtárgy - Lamborghini Murciélago LP 640-teszt

Lamborghini Murciélago LP640
Vágólapra másolva!
Egy autó, amely valójában több annál: műtárgy, amelynek vezetésétől az ember szíve a torkában dobog. Egy szárazföldre száműzött vadászrepülő, elképesztően izgalmas hangzással. Egy Lamborghini, egy 640 lóerős motorral.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A legerősebb és legdurvább autó, ami valaha járt nálunk
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Életem legmegdöbbentőbb tesztautója. Ez egy műtárgy, amely önmagában is elég ahhoz, hogy úgy érezzem, többet kaptam egy élménnyel. A kiteljesedés azonban akkor jön csak el, amikor megszólal. Gyönyörű és egyben megrázó élmény, amikor egy orgonát megszólaltatnak értő kezek, de talán még ennél is felkavaróbb érzés, amikor napjaink egyik legdurvább sportautója a kezeink között válik műtárgyból mennyei hangon üvöltő vadállattá.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=uQZGGkD9k3ImC1Dv

Ilyen az élet egy Murciélagóval

Furcsa érzés megmozgatni egy olyan legendát, amely nevének hallatán megannyi kollégám kezén feláll szőr, az izgalomtól verejtékeznek, és egyből olthatatlan száguldási vágy tör ki rajtuk. Egy jobb hot hatchtől már mindenki odavan a szakmában, a Clio RS-ért például már a rovaton belül is komoly csata dúlt. Gondolják csak el, mi folyik egy Focus RS-ért, képzeljék, hogy néznek rám, amikor egy Subaru STI-ről vagy egy Mitsubishi Evolutionról nekem "kell" írni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A hatásvadász: ezt a nevet is kaphatná a 80 milliós csoda

Erre itt ez a Lambo. Kitört a tömeghisztéria: mindenki látni akarta, mindenki bele akart ülni. És csak ekkor jött a teljes lelki sokk: nem egy sima Gallardót kaptam tesztelésre, hanem a nagyobb Murciélagót, annak is az erősebb, LP640-es változatát. A hír olyan érzelmi hatásokat váltott ki a kollégák körében, hogy egy részüknek még ma is kezelésre lenne szükségük.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az egyenesekben félelmetes, a kanyarokban csak átlagos

Esélyem sem volt arra, hogy nyugodtan teljen el a Lamborghinivel eltöltött két-három nap, aki csak tudomást szerzett az autóról, látni akarta. Az [origo] szerkesztőségét kis csoportokban kísértem le a mélygarázsba tárlatvezetésre, ahol szépen sorban megcsodálták az olasz formatervezők munkásságát, majd a beszállásnál megérezhették nem fenékig tejfel a sportautózás. A Lamborghini már álló helyzetben sem kényelmes választás, az ülésbe nem beszállni, hanem akrobatikus mozdulatokkal bekúszni kell - az autó mindössze 1,13 méter magas. A szélessége is lenyűgöző, több mint két méteres. Tervezői annyira elmerültek a részletekben, hogy még a fekete könnyűfém felnik küllőinek az ívei is gyönyörűek, az autó összességében egy formatervezői remekmű.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
183 centiméter magas vagyok és a derekamig ér

Mindenki a hangjára volt még kíváncsi. Már a beindítása is általában másfajta örömöknél hallható nyögéseket váltott ki a kollégákból. Ekkor kell még néhány apró gázfröccs (a motort még ne bántsuk), és az emberek egyből elvesztik minden kapcsolatukat a korábbi visszafogott énjükkel, helyette zavart tinédzserként vigyorognak, kurjongatnak, vagy elengednek valami ízes káromkodást. Ez az autó kihozza az emberekből a szunnyadó vadembert.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Még a kilincs is stílusos: így nyílik az ajtó

Nem csak a szerkesztőség tagjai produkálták ezeket a tüneteket, a közutakon gyakorlatilag nem lehetett normálisan közlekedni ezzel az autóval. A forgalom többi résztvevője megbolondul, amikor észreveszi ezt a lapos csodát: fotózzák, videózzák, integetnek. A lámpánál letámadtak, a benzinkútnál kikérdeztek, egy-két sportos ifjonc illegális gyorsulási versenyt is provokált, de autópályán arra is volt példa, hogy egy hondás mindenáron versenyezni akart a Murciélagóval.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az utólag beszerelt kagylóülések nem kényelmesek, de tartanak

Bizonyára nem volt tisztában az autó adottságaival. Az LP 640 típusjelzés arra utal, hogy a középen elhelyezett 6,5 literes V12-es motor 640 lóerő leadására képes, vagyis legalább kétszer olyan erős, mint egy jobb kompakt hot hatch. A megfelelő (gyomorforgató) rugalmasságról a 660 Nm-es forgatónyomaték is gondoskodik, gyakorlatilag teljesen mindegy, milyen fokozatban van a kormányról kapcsolható szekvenciális váltó, a Murciélago elemi erővel húz. Nem is nagyon forgattam, hiszen a hangja már alacsony fordulatosan is szívbemarkolóan gyönyörű, a gyorsulás pedig már annyira súlyos, hogy arra senki nem tud felkészülni.


Olyan erő lakozik benne, hogy érzésre több kamiont is elhúzna, egyszerűen felfoghatatlan a brutalitása. Az állandó összkerékhajtásnak köszönhetően 3,4 másodperc szükséges ahhoz, hogy álló helyzetből felgyorsuljon 100 km/órára, és simán kifutná a 340 km/órát is, ha lenne erre törvényes terep itthon. A Hungaroring mindössze 788 méter hosszú célegyenesében azért simán felgyorsult 250 km/órára, és onnan még le is lassult, hogy az egyenes végén el tudjon fordulni. Erős fékezésnél olyan érzése van az embernek, mintha valaki folyamatosan fel akarná segíteni az ülésből, és szétteríteni a szélvédőn. A fékezéshez a súlyelosztása is kiváló, hiszen normál esetben az autó tömegének 42 százaléka előre, 58 százaléka hátra esik. Féktávnál ez nagyjából beáll egyenlőre, vagyis a hátsó, 355 milliméter széles gumikra ilyenkor is támaszkodhatunk.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A motor mögött 130 km/óra felett kinyílik egy kis szpojler, 180 felett még jobban kiemelkedik

A menetteljesítményei azonban inkább csak egyenes vonalban hihetetlenek, a kanyarodás nem annyira meseszerű. Az üresen is 1665 kg tömegű autó a négykerék-hajtással és a nagyon alacsony tömegközéppontjával elvileg nagyon jó alap a tempós kanyarodáshoz, de a kocsi tulajdonosa előre szólt, hogy az első differenciál nem igazán szereti a tartós terhelést. Az összkerekes rendszer egyébként olyan, hogy inkább hátul hajt az autó, de az arányokon tud változtatni. Az autó képességeinek árt az utcai gumi is, ehhez már sokkal nagyobb tapadás sem ártana, bár akkor lehet, hogy műszakilag még kevésbé bírná a Lambo.