Utazik a család - VW Touran 1.4 TSI-teszt

Vágólapra másolva!
Itt van korunk egyik jellemző helyváltoztatási eszköze, a benzinkorszak végéről. Ha valaki száz év múlva megkérdezné, hogy az ezredforduló környékén miként nézett ki és milyen technikával bírt egy ideálisnak mondható családi autó, akkor elég lenne neki elküldeni ennek - az akkor nyilván már archaikus - tesztnek a linkjét.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Tavaly frissült másodjára a Volkswagen Touran
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)

A németek imádják a kombikat és a cipősdoboz-forma egyterűeket, még akkor is, ha nem mutatnak olyan jól, mint egy kupésított négyajtós szedán, cserébe viszont praktikusak és sokkal könnyebb beléjük zsúfolni a családot a végtelen mennyiségű motyójával együtt. Nem véletlen, hogy a Volkswagen kínálatában hemzsegnek a dobozfenekű autók, gyakorlatilag minden centit lefedtek a németek: a Golf Plusszal indul a móka, majd következik tesztünk főhőse, az egy számmal nagyobb Touran, hogy ezután az igazán szapora apukáknak ott legyen Sharan, de ha valakinek még ez sem lenne elég, akkor bármikor bevethető egy Transporter.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Elölről a hatos Golfhoz, hátulról a Sharanhoz lett hasonló

440 centiméteres hosszával az öt plusz kétüléses kategóriában szerepel a Touran, olyan ellenfelektől körülvéve, mint az Opel Zafira, a Peugeot 5008, a Renault Grand Scénic vagy a némileg nagyobbacska, de nálunk nagyon népszerű Ford S-Max. Amíg például a Ford arra gyúrt rá az S-Maxszal, hogy megpróbálta sportosan becsomagolni és némi vezetési élményt varázsolni (nem mellesleg sikerrel), addig a volkswagenesek maradtak a kaptafánál, és csináltak egy végtelenül őszinte egyterűt, ami semmi mást nem akar, csak praktikusnak lenni, illetve annyira szépnek látszani, amennyire egy dobozforma autó tud, tehát nagyjából sehogy. Ennek ellenére a formatervezők előtt le a kalappal, a suta alapformából úgy hozták ki a maximumot a legutóbbi ráncfelvarrás során, hogy ráaggatták a Volkswagen jelenlegi stílusjegyeit, a hatos Golf hűtőmaszkját és lámpáit. A végeredmény egész elfogadható lett, ugyan nem fog utánafordulni senki, cserébe viszont bárhol meg lehet vele jelenni, úgyse fog rá senki emlékezni, hogy milyen autóval érkeztünk.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Felárért két pótülés rendelhető a csomagtartóba

Egy ilyen típusú autónál a lényeg az utastéren van, és itt a Tourant nagyon nehéz megszorongatni, mert a frissítés során pont azt a pár apróságot javították ki, amivel le volt maradva a konkurenseihez képest. Ilyen például, hogy a második sor (tologatható) üléseit pár mozdulattal ki lehet szedni, de ugyancsak hasznos újítás, hogy a végre szintbe süllyeszthetővé tették a hátsó ülések fejtámláit, így az ülések ledöntésekor nem kell őket kivenni a helyükről. Némi felárért két pótülés is rendelhető a csomagtartóba, de ezekbe csak gyerekeket ültethetünk nyugodt szívvel, őket is csak rövid távra - a lényeg, hogy megoldható legálisan hét ember mozgatása egy autóval. Amennyiben nem a személyszállításra helyezzük a hangsúlyt, igen komoly mennyiségű csomag cipelésére is befogható a Touran: alapesetben 591 literes a poggyásztér, ami középső üléssor lehajtásával két köbméteresre bővíthető, ami azt jelenti, hogy még egy nagyobb hűtőszekrényt is bepréselhetünk az autó hátuljába. A rakodást nagyban megkönnyíti, hogy a hátsó ajtó közel két méter magasra felnyílik, így még szakadó esőben is kényelmesen molyolhatunk alatta a bevásárlókocsi tartalmával.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Egyszerű, letisztult, de tapinthatóan minőségi az utastér kialakítása

Mivel az utastérben összesen 39 rekesz, polc, üreg, zseb és társaik várják a holmikat, jó eséllyel egy kisebb játékbolt készletét el tudja majd nyelni a családosoknak szánt Touran, valószínűleg némelyik üregben évekig megreked majd egy-egy guminyúl vagy megszáradt kiflivég, amit majd az új tulaj fog előbányászni az első nagytakarítás során. Az ülések a márkától megszokott komforttal bírnak, semmi extra, de kényelmesek, jó az oldaltartásuk, és a helykínálatra sem lehet panasz, a második sorban sem. A műszerfal és a kezelőszervek kialakítása ugyancsak a Volkswagen egyenmegoldásait hozza: katonás rend mindenütt, semmi felesleges cikornya vagy öncélú formai elem, mindent rögtön megtalálunk és használni is tudunk.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A karosszéria légellenállási tényezője 0,32-ről, 0,29-re csökkent

Tesztautónk a mindössze két darabból álló benzines motorflotta erősebbik, 1,4 literes, 140 lóerős változatát kapta, ami remek választás, hiszen kifejezetten jól mozog vele a Touran. Utoljára az Audi A1-esben próbálhattuk ugyanezt a turbós benzinmotort, csak akkor egy jóval kisebb karosszéria jutott a 140 lóerőre, ami már-már élményautózást tett lehetővé. Ugyanez a Tourannal "dinamikus autózássá" szelídül: ha forgatjuk, szépen megy a nagy doboz, cserébe fogyaszt is rendesen, ellenben ha csak szépen csordogálunk a forgalommal, gyakorlatilag hangtalanul és vajpuhán jár a kis négyhengeres.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Nagyon jól eltalálták a futómű hangolását, remekül elnyeli az úthibákat

A hatfokozatú váltó is egy jófajta birodalmi darab, remek a fokozatkiosztás és a kapcsolási érzet, andalítóan belesimul abba a "vezetési élménybe" ami a kissé túlszervózott kormány mögött ér minket. Észre se vesszük, hogy mit csinálunk, csak szépen gyűrjük a kilométereket és jutunk A pontból B-be, a legnagyobb nyugalomban. A hangszigetelés ugyancsak a családi békét támogatja, így autópályán is alig hallani a motort, amely 2900-at forog hatodikban 130 km/órás tempónál. Kellemes meglepetés volt, hogy a Comfortline felszereltségi szinthez járó RCD 310 nevű gyári hifi kifejezetten szépen szólt a nyolc hangszóróján keresztül, és még az mp3-as CD-ket is megette, kár, hogy az USB-aljzat már nem fért bele a büdzsébe.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Németországban ez a favorit a családi egyterűek között, nálunk az ára miatt nem

Akárcsak az autó legtöbb elemének, a futómű és a fékek teljesítményét sem lehet kiemelni. Egyszerűen csak átring a Touran az úthibák felett, érezni, hogy merev a karosszéria és a műanyagok is tisztességesen tartják magukat, bár ez a minimum, amit elvárhatunk a nagyméretű VW-jelet bámulva a kormányon. Az 1,4-es turbómotorral és a középső, Comfortline felszereltséggel gyakorlatilag hibátlan családi járgány az új Touran, ez ellen a konfiguráció ellen a kissé magas, 9,1 literes átlagfogyasztás szól, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a tesztautóba mi tettük az első kilométereket, és a tesztidőszak alatt nem emelkedett nulla fok fölé a hőmérséklet.



Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom:
1390 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 103kW (140 LE)/5600. Nyomaték: 220 Nm/1500. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4397/1794/1674 mm. Tengelytáv: 2678 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1541/1514 mm. Tömeg: 1441 kg. Terhelhetőség: 689 kg. Csomagtartó térfogata: 695-1989 l. Üzemanyagtartály térfogata: 60 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,5 mp. Végsebesség: 202 km/óra. Átlagfogyasztás: 6,8 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 9 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 159 g/km.