Két felnőttnek és öt törpének - Ford Grand C-Max-teszt

Vágólapra másolva!
Az új Grand C-Max kiváló egyterű lehetne, ha a fejlesztésénél nem a legfontosabb dologra fordították volna a legkevesebb energiát.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Két változatban létezik az új C-Max, a hosszított (Grand) 14 centiméterrel hosszabb és tolóajtós
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Gondolom, mindenki ismeri a Hófehérke és a hét törpe című mesét. Nem tudom miért, de az új Grand C-Max alaposabb tesztje után ennek a történetnek a vége jutott eszembe. Amikor rájöttem, hogy gyakorlatilag kisgyerekeknek tervezték a hátsó üléseket, akkor azt a címet akartam adni, hogy remek választás a hét törpének. De ez durva ferdítés lett volna: elöl két felnőttnek tökéletes a helykínálat. Magyarul Hófehérke, a királyfi és még öt törpe elfér benne. De kit hagyjanak otthon?

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Elvileg a Grand a puhább, családi kivitel, de a kategóriában ez is sportosnak számít

A Ford mostanában egészen jó autókat gyárt, igaz ez az egyterűire is. Éppen ezért megdöbbentő számomra, hogy pont abba fektették a legkevesebb energiát, amiről egy ilyen autónak szólnia kéne. A gyors variálhatósággal nincs gond, az ülések néhány mozdulattal nyithatók, csukhatók. Ötletes, hogy a második üléssor középső ülésfélesége az oldalsó ülőlapból hajtogatható elő, bár a kényelmére nem szeretnék szavakat találni. Sajnos a C-Max számomra mégis az első sornál véget ért.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Az 1,6 literes dízel 115 lóerővel sem repíti, inkább a fogyasztása miatt lehet vonzó

Nem jó érzés ezt kimondani egy olyan autóról, amelynek a vezethetősége kifejezetten jó, de az a helyzet, hogy az első ülésektől hátrafelé haladva egyre nagyobb baj van. A középső sorban egyedül a változtathatóság lehet vonzó, az ülések mérete még a 163 centiméter magas feleségemnek is kényelmetlenül kicsi. Leghátul pedig nagyjából a deréktámasz szintjében véget ért a hátlap, ami annyira kényelmetlen, hogy egy hét alatt sem tudtam olyan embert találni, aki ott akarna ülni. Jól értik: itt egy családi egyterű, öt korlátozottan kényelmes üléssel.

Nagyjából olyan ez, mintha egy sportkocsiban puha futómű van és tökéletes zajszigetelés: az értelmét vették el.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Ahogy az új Fordokban megszokhattuk, nagyon sok energiát fordítottak a belső formatervbe

Ha ezen az aprónak éppen nem nevezhető buktán átlépünk, már sokkal vidámabb kép körvonalazódik. Az új C-Max szép autó, bár megítélésem szerint a Grand változat sokkal csúnyább, mint a rövid változat. Ennek a csúsztatható hátsó oldalajtói gyakorlatiasak, de rontják az összképet. A szép külső modern belsőt takar, a felszereltség is egészen jó. Némileg megdöbbentő, hogy a feláras navigáció nem ismeri hazánkat, így minden reggel közölte: nem vagyunk rajta a térképen. Apró technikai rendellenességként a defektfigyelő rendszer is minden beindítás után jelezte, hogy ellenőrizzem a keréknyomásokat, de ez volt az összes zavaró hiba.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A középső üléssor háttámlája túl rövid, nem kényelmes, hétüléses kialakításnál a lábtér sem nagy

A fordos vezetési élmény ott van ebben az autóban is, még ha nem is annyira könnyed már, mint az elődje. Erre az is magyarázat lehet, hogy a Ford beismerten eltérő tervezési filozófiát választott a C-Max és 14 centiméterrel hosszabb Grand C-Max fejlesztésében. A rövid a sportosabb változat, a hosszú Grand a családosoknak való. Ezzel gyakorlatilag az eggyel nagyobb testvérnél tapasztalt megoldást vették át, ott az S-Max a sportosabb, míg a Galaxy a praktikus, családi modell.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=pcqY1RoD5YD7JDMJ

Egy kis videó a Grand C-Max variálhatóságáról

Ennek ellenére ebben a kategóriában már a Grand változatnak is közvetlennek számít a kormányzása, és pontos a váltója. A kanyarstabilitás megfelelő, a futómű az úthibákat is jól szűrte.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Az ülések mozgatása egyszerű, de leghátsó két ülés méretei szerények

Viszonylag csendben és észrevétlenül tette a dolgát a 115 lóerős 1,6 literes dízelmotor: alul kicsit lelketlen, de kétezres fordulatszám felett már érezhetően megjön az ereje. A családosok számára minden bizonnyal fontosabb érv lehet mellette, hogy hat liter alatti átlagfogyasztásra is képes, de városban dugózva sem ment hét liter felé.


A C-Max divatos megjelenésű autó. Vezetni is jó, nagy és tágas, de a leghátsó ülések csak vészmegoldásként értékelhetők: meg kell gondolni, megéri-e a 180 ezer forintos felárat. A csomagtartó hét ülésnél 92, ötnél 439 literes (1700 literig bővíthető), vagyis ez is inkább az ötüléses megoldás felé irányít minket. De akkor miért kellene a Grand változatért kifizetni háromszázezer forintot? A helyes válasz: 14 centiméterért, ami a hátsó lábtérben jelentkezik.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Sok szempontból nagyon jó a Grand C-Max, de egyterűként van jobb, olcsóbb nála

A konkurensekhez képest rosszabbul áll a C-Max, a tesztautó 6,6 milliós alapára néhány extrával már erősen közelíti a nyolcmillió forintot. Ehhez képest mostanában a Renault adja a legjobb ajánlatokat, ahol a Grand Scénic Privilége csomaggal 6,1 milliótól indul, vagyis ötszázezerrel olcsóbb. Azonos felszereltségre bővítve ez a különbség még növekszik valamennyit, vagyis kimondható, hogy a C-Max félmillióval biztosan drágább, mint a Scénic, de használhatóság szempontjából ezt semmi nem indokolja.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1598 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 85 kW (115 LE)/3600. Nyomaték: 270 Nm (285 Nm)/1750. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4520/1828/1684 mm. Tengelytáv: 2788 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1544/1544 mm. Tömeg: 1504 kg. Terhelhetőség: 696 kg. Csomagtartó térfogata: 439/1706 l. Üzemanyagtartály térfogata: 60 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 12,3 mp. Végsebesség: 180 km/óra. Átlagfogyasztás: 4,9 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,9 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 129 g/km.