Megszorongatná a Passatot - Toyota Avensis 1.8 Executive-teszt

Toyota Avensis
Vágólapra másolva!
Racionális érvek alapján nehéz lesz ellenállni az új Avensisnek, amely sportosabban néz ki, jobb vezetni, a felszereltsége is javult, és még olcsóbb is lett.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Új modellnek hívják az erősen modellfrissített Avensist
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Az utóbbi években a magyar újautó-értékesítésben furcsa folyamat megy végbe. Egyrészt a válság hatására elképesztő mélyrepülésen ment át a piac, de a kategóriák is átrendeződtek. Az ember azt hinné, hogy a válságban a kisautók fogynak a leginkább, de nem nálunk. Magyarországon a magánügyfelek szép lassan elfogytak, az eladások 72,9 százalékát cégek valósították meg, így már az sem meglepő, hogy az alsó közép végzet az élen, míg a Volkswagen Passat és Skoda Superb fémjelezte kategóriából körülbelül ugyanannyi fogyott, mint a kisautókból. A D-szegmens, vagyis a középkategória éllovasai mind a flottás vásárlók kedvenc modelljei (Passat, Mondeo, Insignia és a Superb), de közvetlenül utánuk jön az Avensis. A Toyota modellje flottás szinten nem csillog, de a magánvásárlók szeretik, ha csak azokat nézzük, akkor a második legnépszerűbb modell a Passat mögött.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Sportosabb lett az Avensis, de csak finoman nyúltak hozzá

Milyen érdekes, a magánemberek keresik az Avensist, de a cégek nem, pedig a Toyota mindig is a megbízhatóságáról volt híres. Éppen ezért nem a modell rossz imidzsében kell keresni a jelenség okát, sokkal inkább az lehetett a gond, hogy a Toyotának eddig nem volt elég jó flottás csomagja. Eddig, de erről majd később.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
LED-es nappalifény jár a legjobb felszereltséghez, a szélesebb hűtőnyílás miatt vadabb lett a tekintete

Mi ez, és mi benne az újdonság?

Valamiben a Volkswagen és a Toyota hasonlít egymásra: mindketten új modellnek nevezik az erősen modellfrissített autójukat. A Passatra sem mondanám nyugodt szívvel, hogy új autó, az Avensisben sem találni forradalmi változásokat. Úgy néz ki, manapság ez a divat, az új modellek alig térnek el az elődtől.

Visszatérve az Avensisre: ez a cég középkategóriás húzómodellje, 1997 létezik, előtte 1970-től hat generáción át Carinaként futott. Az Avensis harmadik generációja 2009 óta kapható a magyar piacon, az első évben 626 darabot adtak el belőle, de tavaly már csak 329-et sikerült, ezért már megért egy modellfrissítésre. Az új modellből 600 eladása a cél, amit elsősorban a flottás eladások növekedésétől remélnek. Ehhez azonban nem lenne elég a megváltozott külső, kedvezőbb lett az ár, valamint bevezettek ígéretes pluszszolgáltatásokat is.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Maradt a 2,7 méteres tengelytáv, ami átlag alatti a kategóriában

Hogy néz ki?

Mint minden jóravaló modellfrissített autónál, ennél sem várhatunk nagy csodákat. Módosították a fényszórót (LED-es nappalifény), a hátsó lámpát, sportosabb szabású az első és hátsó lökhárító,és megjelent egy új, kéttónusú könnyűfém felni is a kínálatban, így összességében sokkal dinamikusabb lett az Avensis megjelenése. Kevesen tudják, de az Avensis légellenállása sem rossz: a limuzin légellenállási együtthatója 0,28, a kombié 0,29, ami jónak értékelhető, hiszen a légellenállásra kihegyezett Priusé is csak 0,25.

A limuzin dögösebb, a kombi már egy picivel szolidabb, míg ötajtós továbbra sincs. Az egész piacra jellemző, hogy az ötajtós modellek szép lassan a háttérbe szorulnak, mivel a gyártók ma már olyan sportos kinézetű kombikat terveznek, amelyekkel már meg lehet jelenteni.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A lökhárító sportosabb formát kapott

Az utastérben is történt néhány apró változás: jobban tartanak az új első ülések, amelyek alcantara betétet is kaphatnak. Más formájú és színű a középkonzol, a jobban felszerelt modellek már megkapják a Toyota Touch érintőképernyős rendszerét is, amelyből a Touch&Go navigáció még különlegesebb szolgáltatásra képes, és ingyenesen jár hozzá három évig évi két térképfrissítés. Új színezetűek a műszerek számlapjai, króm keretet kaptak a szellőzők, de a hangulat nagyon nem változott. Ennek köszönhetően továbbra sem a magával ragadó forma fogja eladni az Avesist.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Új króm és nikkel betétek tűntek fel a műszerfalon, miközben a műszerek számlapjáról eltűnt a fehér szegély

Műszaki tartalom

Forradalmi újdonságra kár lenne számítani, de egy fapados modellfrissítésnél azért jóval több történt. Nem csak formai megoldásokra figyeltek oda, hanem tovább javították a zajszigetelést, a csomagtér mellett tovább merevítették. A futómű maradt elöl MacPherson, hátul több lengőkaros, de keményebbre cserélték a lengéscsillapítókat, és egy milliméterrel vastagabb a hátsó stabilizáló. A kormányzást is közvetlenebbre vették, de féke megmaradt a régi. Mint a régi összehasonlító tesztünkből (Passat, Insignia, Laguna, Avensis) kiderült, ez eddig sem vallott szégyent. A hatfokozatú váltó sem változott, viszont a motorok mind 1-3 százalékkal kevesebbet fogyasztanak. Ez alól a kétliteres turbódízel kivétel, amely 22 százalékkal eszik kevesebbet, mivel sok mindent változtattak rajta, többek között a váltó kapcsolatban áll a motorvezérléssel, így az adott fokozatnak megfelelően alakul a motor karakterisztikája. De erről bővebben, majd a dízel változat tesztjénél.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Az 1,8 literes motor 147 lóerős, magas fordulaton jól húz, alacsonyan meg észre sem lehet venni, keveset eszik

A mostani tesztautóban ugyanis a Toyota 1,8 literes szívó benzinese volt, amely változó szelepvezérlésű, és mindössze öt lóerővel gyengébb, mint a kétliteres verzió. A 147 lóerős motor korábban is kellemes választásnak számított, most is talán ez a legerősebb pont a benzines kínálatban, de a kétliteres dízel valószínűleg jobb választás.

A következő oldalon kiderül, hogy milyenv vezetni az Avensist és mennyibe kerül.

Miért a dízelhez nyúltak?

Ebben a kategóriában többek között a céges vásárlások túlsúlya miatt is a dízelmotorok a keresettebbek, az eladások körülbelül 80 százaléka dízel erőforrású. Itt is inkább a 140-169 lóerős teljesítményre képes kategória a keresettebb, a 115 és 139 lóerő közötti a második, és 170 lóerő fölötti dízelek a harmadik legnépszerűbbek. A benzinesekre nincs igény, de ez a folyamat hamarosan megváltozhat. A magas üzemanyagárak miatt van rá esély, hogy a cégek a kisebb teljesítményű, de takarékosabb dízelek felé veszik az irányt, vagy drágább gázolajár miatt még az sem lehetetlen, hogy újra erőre kapnak a benzinesek.