Ellenforradalom - Opel Zafira Tourer 1.4-teszt

Keményen kell dolgozniuk a benzinmotorokat fejlesztő mérnököknek, hogy a kihalásuk előtti utolsó nagy hajrában még megszorongathassák a dízeleket. Erre vállalkozott az Opel az 1,4-es turbós benzines 140 lóerős változatával a számára szokatlan egyterű kategóriában. A Zafira Tourer genfi túránk után is képes volt meglepetést okozni.

Mi ez és mi az új benne?

A legtöbb tesztautónál többet, háromezer kilométert vezettük egy dízel Zafira Tourert a Genfi Autószalonra menet, így természetes közegében tanulmányozhattuk, ami több mint elég volt ahhoz, hogy alaposan megismerkedjünk vele és meg is kedveljük. Gulyás Péter kollégám már egy részletes tesztben összegzett mindent, amit kiderítettünk az Opel talán legjobb autójáról. Egy valamit azonban még nem tudtunk kipróbálni, hogy milyen a legnagyobb rüsselsheimi egyterű, ha nem egy takarékos és nyomatékos dízel, hanem benzinmotor hajtja.

Fotó: Mudra László [origo]
Formájával és tudásával mindenkit megvesz a nagyra nőtt Zafira Tourer
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Jó kérdés, hogy minek egy utazóutóba benzinmotor, amikor a gázolajos nagy nyomatékával és kis fogyasztásával mindent megold? Ki az, aki mégis benzinest szeretne? Például az, akinek nagy helyre van szüksége, de a rokonai nem laknak messzebb Siófoknál, vagy tart tőle, hogy a menetközben megspórolt pénzt egy nagyjavításnál alkatrészekre kell költenie, esetleg egyszerűen csak zavarja a kerregés, amit még nem sikerült maradéktalanul eltüntetni. Nekik szánja az Opel az 1,4-es turbós benzinest 140 lóerővel.

Műszaki tartalom

Bevallom, egy kicsit tartottam ettől a kombinációtól, mert bármennyire is jól sikerült autó a nagyobbik Zafira, féltem, hogy örökkévalóságnak tűnik majd vele egy-egy gyorsítás, mint a szintén 1,4-es turbós Merivában. A kis egyterűbe viszont a gyengébb, 120 lóerős változatot szerelték, amely papíron nem tűnik alulmotorizáltnak, a két motor között azonban 20 lóerőnél és 200 ezer forintnál nagyobb különbség van. Bár a motorfejlesztésben az Opel egy kicsit lemaradt a VW mögött, szorgalmasan dolgoznak, aminek meg is van az eredménye.

Fotó: Mudra László [origo]
140 lóerős változatban remekel az 1,4-es turbós benzines

Egészen élettel teli az erősebbik változat, végre értékelhető gyorsítással reagál a gázadásra, ami az átprogramozott motorelektronikának köszönhető. Egészen kísérteties, mennyit számít egy kis hackerkedés. A turbófeltöltésnek köszönhető nagy nyomaték miatt alulról is jól húz, éppen a rendszeresen használt sebességtartományokban van elemében. Nem kell szétforgatni, a mellékelt hatfokozatú váltó is jól van áttételezve. Még nagy sebességnél is tudunk hova kapcsolni, hogy minél alacsonyabb fordulaton maradhasson.

Fotó: Mudra László [origo]
Határozott mozdulatokkal kapcsolható a hatfokozatú váltó, rengeteg a rekesz

Pörgetve is szépen szól, talán éppen azért lesz népszerű, mert a dízel gyorsításnál még mindig nyersnek hangzik. A turbós benzines legnagyobb vonzereje a kulturáltsága, szinte alig hallunk valamit belőle és nyolc liter alatt tartható átlagfogyasztása is reális. Nem éreztük erőgépnek, annyi erőtartaléka viszont mindig maradt, amire a hétköznapi forgalomban szükség lehet. Egy jól működő motor olyan családoknak, akik nyugodt tempóban, viszonylag keveset autóznak, így nem is tudnák kihasználni a dízel előnyeit.

Milyen vezetni?

Az Opel az utóbbi időben nem csak a formatervekkel, hanem a vezetési élménnyel is magasra tette a lécet. Már a Zafira üléspozíciója is sokat sejtet, nagyon jól el lehet helyezkedni a széles határok között állítható kormány mögött. A Tourerben már egészen személyautósan ülünk, a nagy üvegfelületek miatt még jobban is kilátunk belőle, mint például az Astrából, ami tovább fokozza az élményt. Ford S-Maxhoz hasonló élvezkedést nem érdemes várni tőle, de mindent kihoztak belőle, amit az Insigniából vagy az Astrából.

Fotó: Mudra László [origo]
Tengelytávja és hossza is megnőtt, ki is lóg a kompakt egyterűek közül

Akárcsak a vagány forma, a turbós benzinmotor is segít elhessegetni a gondolatot, hogy egy furgonban ülünk, kormánya precíz, futóműve jól dolgozik és minimális karosszériadőlést hagy, pontosan az úton tartja, és egy tömbként segít mozgatni a jókorára nőtt autót. Váltója férfiasan határozott kezet kíván, akárcsak a többi Opelé, és a különben hatékony fékeket is a szokottnál jobban kell taposni. Élénk vezethetősége persze csak fűszer, mert a Zafirát is elsősorban arra találták ki, hogy a lehető legnagyobb kényelemben autózzanak vele.

Fotó: Mudra László [origo]
Fantáziadús és praktikus az utastér, sok az üveg, jó a kilátás

Ebben is van Sport és Tourer gomb, a sportra itthon nem lesz szükség, a gyászos minőségű utakon csak a mindent ellazító komfortos beállításnak van létjogosultsága. Egy másik gombot viszont garantáltan gyakrabban fogunk nyomkodni, a start-stop rendszerét. Gyors, de sokszor élhetetlenné teszi a kocsit, főleg meredek utcákon elindulásnál tud összezavarodni. A sok gomb egyébként nem zavaró vezetés közben, sőt biztonságosabb, ha valamit egy mozdulattal elérünk, mintha egy bonyolult menüből kéne elővarázsolni, mint például a Corsa szellőzésének beállításait.

Milyen benne utazni?

Ezt az autót utazásra találták ki, és rögtön az egyik legjobb lett a kategóriában. A hétüléses opciót érdemes megrendelni, de számítani kell rá, hogy a méretnövekedés ellenére még mindig nem felüdülés leghátul, a csomagtartóban utazni, viszont a lehetőség meg van rá. Nem véletlen, hogy amióta a Zafira megjelent ezzel a megoldással a kompakt egyterűek között, mindenki átvette tőle. Persze nem mindig van rá szükség, a Zafira Tourer a Mazda5-höz hasonlóan akkor a legkényelmesebb, amikor négyen ülnek benne. Ők egy-egy biciklit is magukkal vihetnek a remek fiókos tartóban.

Fotó: Mudra László [origo]
Csak módjával férnek el itt heten, a hátsó ülések sínen mozgathatók

Ilyenkor a hátsó sor két, sínen tologatható ülését beljebb lehet tolni, így gigantikus lábtérhez jutunk, a középsőt le kell dönteni, hogy a támlájából kihajtogathassuk a két könyöklőt. Ezzel persze nem ér véget a variálhatóság, mert a Lounge ülésrendszer tucatnyi kombinációt tesz lehetővé. Költözés, kempingezés nem akadály. Csomagtartója óriási és rekeszekből is bőven akad. Trükkös szerkezet a két első ülés között sínen tologatható láda, könyöklőnek és fekete lyuknak is beválik. A komforthoz sokat tesz hozzá a már-már prémium színvonal.

Fotó: Mudra László [origo]
Lecsukott ülésekkel óriási a csomagtartó, négy személynek kényelmes igazán

Az Opel nagyon készült rá, hogy a Zafira Tourer újra nagy dobás legyen. Mivel gyártásban tartják az elődmodellt is, megtehették, hogy egy minőségi kategóriával és egy méretosztállyal feljebb pozícionálják. Ez majdnem tökéletesen sikerült, kivitele és szolgáltatásai olyan magasságokba emelik, ahová Opelek eddig ritkán jutottak el. Sok figyelmet fordítottak az anyagválasztásra, a részletekre és az extrákra is. Meg is feledkezünk róla, hogy egy tömegmodellben ülünk, amire egy-egy ponton gyengébb kidolgozás emlékeztet, de az összhatás több mint meggyőző.

Megéri az árát?

Legolcsóbban 5 999 000 forintért juthatunk Zafira Tourerhez, az előző Zafiránál félmillióval drágábban, bár azt csak 1,6-os, illetve 1,8-as szívóbenzinessel kínálják. A Tourer 140 lóerős 1,4-es turbómotorral 6 409 000 forinttól indul, a start-stop rendszerért százezer forintot kell fizetni, ezt a pénzt értelmesebb dologra is el lehet költeni. 214 ezerért már a fiókos biciklitartó is a miénk lehet, amiért a 244 ezer forintos állítható futóművet érdemes feláldozni. Milliónyi extra közül válogathatunk, a tesztautó ára éppen csak megállt tízmillió forint alatt.

Fotó: Mudra László [origo]
A Zafira Tourer az egyik legjobb Opel, igazi csúcsmodell, meg is kérik az árát

Viszonylag jó árat találtak neki, bár a kompakt egyterűek között drágának számít, de csak kevesen kínálnak hasonló méretű turbós benzinmotort. A VW Touran például egy kicsivel többe is kerül, az Opel viszont formailag, vezetési élményben és felszereltségben is többet nyújt a kategória átlagánál és éppen annyira ki is lóg belőle, hogy az eggyel nagyobb egyterűek, a VW Sharan és a Ford S-Max vásárlóit is megzavarja, és náluk kedvezőbb árával megpróbálja elcsábítani. Optimális méreteivel a család egyetlen autójaként biztosan megállja a helyét és az eddig megszokottnál még szélesebb körben használható.

Cikkajánló

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Utazik a család -
VW Touran-teszt

Túlnőtt a Zafirán - Opel
Zafira Tourer dízel-teszt

Két felnőtt és öt törpe -
Ford Grand C-Max-teszt



Fotó: Mudra László [origo]
Ügyesen használt üvegfelületek és jó arányok teszik vonzóvá a formáját

Összegzés

Amilyen meglepő, olyan jó választás a benzines Zafira Tourer, csak vigyázzunk, hogy az erősebbik változat mellett döntsünk. Nagyobb, kényelmesebb, praktikusabb és attraktívabb, mint valaha, még vezetni is jobb, pedig ennél az autónál ez már tényleg az utolsó szempont. Kilóg a kategóriából, mégsem olyan nagy, hogy nehézkes legyen vele a napi rutin autózás. Majdnem prémiumszinten nyújtja szolgáltatásait, igaz a különlegesebbek drágák, viszont jó az ár/érték aránya és a fenntartási költségei sem mutatnak túl a hasznosságán. Sikerült fellázadnia a dízeluralom ellen, így adott még egy utolsó esélyt a benzinmotornak.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1364 cm3. Furat/löket: 72,5/82,6 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 103 kW (140 LE)/4900-6000. Nyomaték: 200 Nm/1850-4900. Sebességváltó: hatfokozatú kézi váltó. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/ tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4658/1881/1685 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1584/1588 mm Tengelytáv: 2760 mm. Tömeg: 1613 kg. Terhelhetőség: 682 kg. Csomagtartó térfogata: 152-710-1860 liter. Üzemanyagtartály térfogata: 58 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,7 mp. Végsebesség: 202 km/óra. Átlagfogyasztás: 6,3 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,8 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 148 g/km.