Michael Knight imádná - Citroën DS5 Hybrid4-teszt

Nem lapos, nem kecses, futóműve nem hidrogömbökön ringatózik valahol az út felett, mi mégis ott érezzük magunkat, amikor benne ülünk. A DS névre keresztelt prémiumsorozat megkoronázásaként született DS5-ös dízel hibrid hajtásláncával és retrós űrhajó stílusával képes egy kis lelket csempészni egy olyan kategóriába, ami egyáltalán nem is létezik.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A 21. században is tud újat mutatni a Citroën, semmire sem hasonlít a DS5
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Mi ez és mi az új benne?

Egy lázálom, egy őrület. Egy autó, ami különbözik minden mástól, amit ma annak nevezünk, tehát pont az, ami miatt az emberek megvesznek a Citroënért, és gondolkodás nélkül beülnek egy tízmilliós autóba. A franciák az utóbbi időben kényeztettek már minket szuper kisautóval és német minőséget ígérő kompakttal is, de már nagyon hiányzott nekik egy igazán érdekes modell is, ami most egy jó tíz évig megint élteti a márka előremutató szellemiségét. Miért is érdekes valójában? Leginkább a formája miatt. Szakít a luxus Citroënek stílusával és ma ettől különleges. Egy kupé egyterű, ilyen még nem volt és talán nem is lesz, pedig nem rossz ötlet.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Egymást erősítik az avantgárd stíluselemek, összeáll az egyedi forma

Másrészt ott van a dízel hibrid hajtáslánc, amit talán túl hamar eldurrogtattak már a Peugeot két modelljében is, de ne legyünk ilyen földhözragadtak, Citroënben most találkozhat vele a világ először. Ezen kívül ott vannak még azok a nyomkodnivaló kis kapcsolók és gombok, meg az egész nyolcvanas éveket idéző utastér, ami garantáltan elégedett mosolyt csal a Knight Rideren felnőtt autóbuzik arcára. Akik valószínűleg zokon veszik, hogy a DS5 nem kapott hidropneumatikus rugózást, de talán megértik, hogy neve ellenére nem a C5-re, hanem a C4 Picasso/3008 páros műszaki alapjaira épül, ezért nem jöhetett szóba a fejlesztésnél.

Hogy néz ki?

A Citroënnek megint sikerült egy végtelenül szelíd, mégis nagyon erőteljes és vonzó formát összehoznia. Emlékezzünk csak vissza a márka luxusautóinak sorára, a maga nemében mindegyik a szuperlatívuszok autója volt, tulajdonosaikat mégsem nyers utálat, hanem lenyűgözött tekintetek kísérték. Nem az értékére, hanem az élményére vágytak. Örülünk neki vagy sem, a lapos autók kora lejárt, ma már az egyterű és az SUV a menő, a korszellemre hallgatva érdemes volt egy buszlimuzinból kiindulni.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Hátrafelé egyre alacsonyabb a tető, így már senki sem nézi buszlimuzinnak

Bevallom, sosem értettem, mi jó is van a több légköbméternyi fejtérben, én is szeretem, ha jó a térérzet, de a legtöbb családi buszban már sok is a jóból. Ugyanerre a rugóra járt a rajzolók agya is, mert fogták és egész alacsonyra húzták a tetőt, hot rodos körökben ezt choppolásnak hívják. A furcsa arányok azonnal hatnak, minél inkább haladunk hátrafelé, annál nehezebb elképzelni, hogy lehet odabent elférni. Nagy trükk, hogy az oszlopok képzeletbeli kurtítása után úgy tették vissza a tetőt, mintha ott sem lenne. Fémről csak a peremén elinduló, majd elvesző, vékony csík árulkodik, minden mást ügyesen összemostak az üvegfelületekkel.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A dízelmotor önmagában is elég lenne, az elektromos hajtás csak ráadás

Meg sem próbálták elérni, hogy ne lássuk testesnek, inkább a légies tetővel, az erőt sugárzó, kerékjáratokat szétfeszítő kerekekkel, az óriási álkipufogókkal és a magabiztosságot mutató hátsó lámpákkal igyekeztek ellensúlyozni. Olyan sok kis apró részletet lehet felfedezni rajta, mint egy 19. században épült belvárosi házon. Lehet, hogy a golfütőre emlékeztető díszléc túlzásnak tűnik, mégis, ha leradíroznánk róla, szétesne, kevésbé lenne hatásos. Lehet, hogy mai szemmel legalább olyan furcsa, mint szép, de ebből még klasszikus is lehet. Érdemes megbecsülni ezt a kreativitást, mert egyre kisebb az igény rá.

Műszaki tartalom

Egy különleges Citroënnek nem elég a sosem látott formaterv, jövőbemutató technikára is szüksége van a hitelességhez. Ami az eredeti DS hidropneumatikus rugózása, szervokormánya és félautomata sebességváltója volt, az a DS5-nek a PSA világújdonságot jelentő dízel-hibrid hajtáslánca. A japán technikára rálicitáló modern rendszerrel egyszer már megismerkedtünk a Peugeot 3008-ban és az 508 RXH-ban is. Kiderült, hogy jól működik, csak éppen spórolásra nem a legalkalmasabb, mert az akkuk miatt olyan nehéz lesz az autó, hogy a megtakarított energiát felemészti a DS5 esetében 1,8 tonnára növekedett önsúly.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Szépek és jól olvashatóak a digitális műszerek, a mutató valódi

Mégis jó, hogy eljutott a szériagyártásig, a DS5-nél úgysem találhattak volna alkalmasabb autót a technika tesztelésére és fejlesztésére. Ez az űrhajó erre termett, már csak azért is, mert a spórolás nem játszik túl nagy szerepet a vevőkör életében, a környezetvédelem viszont igen. Városban szennyezés és zajongás nélkül, elektromosan autózni még akkor is kedves gesztus, ha a világ egy másik pontján egy erőmű koptatja miattunk az ózonpajzsot. Áramot persze a kocsi is tud termelni magának. Van egy 163 lóerős 2.0 HDi dízelmotorja és egy 37 lóerős villanymotorja, ezek ketten fél Newton kilométer, vagyis 500 Nm nyomatékra képesek.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Apró előválasztó kar, mellette az üzemmódválasztó forgókapcsolójával

Ami azt jelenti, hogy ez az űrautó úgy is megy, ahogy kinéz, méltóságteljesen és halkan, nagyon halkan. Hajtáslánca a hátsó tengelyre épített villanymotor miatt összkerékhajtással is megkönnyíti az életet. Ez a megoldás pont arra jó, hogy szép ívet rajzolva, az aszfaltcsíkhoz tapadva jöjjünk ki egy kanyarból, jobban boldoguljunk vele télen és ne jelentsenek gondot a keményebb emelkedők. Terepjárásra ugyanúgy alkalmatlan, mint sportolásra, hiába ez lenne a logikus az új DS sorozatban. Ebben a méretben a nagy teljesítmény más dimenzióban fokozza az adrenalin szintet, például a tempós haladással együtt is össz-vissz 6,2 literes fogyasztással.

A következő oldalon kiderül, milyen vezetni a DS5-öt és mennyibe kerül ez az űrhajó. Lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő