Családi expresszjárat - Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia Executive kombi

Vágólapra másolva!
Méreteivel és technikai tudásával a prémiumszegmens felé kacsingat az új Ford Mondeo, ami az extrákkal gazdagon kitömött tesztalanyunkra különösen igaz. A kombi kivitel különösen a családosok számára lehet praktikus, bár a hazai piacon valószínűleg továbbra is leginkább céges autóként bukkan majd fel. Az általunk is kipróbált kétliteres dízellel szerelt kombi a jelenlegi Mondeo-kínálat egyik legjobb darabja.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint

Néhány hónap, és senkinek nem fog feltűnni a konfliktust kerülő forma
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A nagyérdemű a legutóbbi James Bond filmben, a Casino Royale-ban láthatta először az új Ford Mondeót, amely legalább annyit változott elődjéhez viszonyítva, mint a kigyúrt és faragatlan Daniel Craig a bájgúnár Pierce Brosnanhoz képest. A korábbi Mondeo - méreteit leszámítva - tökéletesen beleolvadt a forgalom hömpölygésébe, és még véletlenül sem hozta olyan helyzetbe utasait, hogy az utca népe esetleg megbámulja. Ez a veszély jelenleg még fennáll az új Mondeo esetében, ám a darabszám növekedésével nyilván hamar alábbhagy majd a forgolódás az autó után. Ennek az autónak a küldetése persze továbbra sem az, hogy meghökkentő formai megoldásokkal vonuljon be a halhatatlanok közé, hiszen a célkeresztjében a földön két lábon járó családapák és az "ár/érték" szópárt előszeretettel használó középvezetők vannak.

Vida kolléga az előző Mondeo-tesztünkben tett egy gondolati kanyart arról, hogy az új modell mennyire csúszik bele a prémium kategóriába, ami érdekes téma, ám a lényegen egyáltalán nem változat: hiába a gazdag felszereltség és számtalan technikai újítás, nyilván nem sok BMW-, Mercedes-, Audi- vagy éppen Lexus-tulajdonos fogja mérgében földhöz vágni a slusszkulcsát egy új Mondeoval megtett próbakör után, ami ugyanakkor eufórikus állapotba hozhat egy régebbi Mondeo gazdáját - ez az, ami igazán fontos. Ennek szellemében vegyük sorra, milyen trükköket vetett be a Ford a már korábban taglalt célközönség elkápráztatására.

Fotó: Hirling Bálint

Alaphelyzetben is 550 literes a csomagtér. Az üléstámla ledöntésével másfél köbméteres a hely
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Ami a külsőt illeti, az új Mondeo megálmodói nagyon jó érzékkel vettek át stíluselemeket a Fordhoz tartozó Aston Martintól, ami főleg az autó elején, a hűtőrácson és a lámpákon látványos. Ez a gesztus olyan, mintha egy konfekciózakó hajtókáját maga Karl Lagerfeld tervezte volna; tömegárú marad ugyan a termék, de az egyediségre törekvő tudatot valahol mégis kielégítik. Kombi tesztalanyunk szinte minden szögből szemrevaló darab, egyedül csak az ál-ledes hátsó lámpák árasztanak olcsó parfümszagot, szerencsére a Ghia felszereltséghez tartozó gazdag krómdíszítés jótékonyan tereli el a figyelmet az ilyen apróságokról. Mindenhol példásak az illesztések, de hogy ez mégsem egy valódi prémiumautó, arról az ajtók csukódásának kiábrándító hangja árulkodik, pedig csak a szigetelésekkel és tömítésekkel kellett volna egy kicsit tovább játszani, hogy ez is tökéletes legyen.

A beltér pont akkora, amekkorának a külsőből sejthetjük: elképesztően tágas, konszernen belül még a V70-es Volvót is lepipálja. Persze egy közel ötméteres autótól ez cseppet sem meglepő, ám a sofőr mégsem tud teljes kényelemben terpeszkedni a vastag középkonzol miatt. Ezt leszámítva példásan ergonómikus az autó, minden a helyén, mindennek finom a tapintása és működése, még a napszemüvegtartó is csillapítottan csukódik vissza a plafonba. Tesztautónkban vajszínű bőr és fautánzatú díszítés gondoskodott a fényűzésről, ami őszintén szólva nem túl szerencsés párosítás, ugyanis a pazar bőrkárpit és a bézs szőnyegek hihetetlenül gyorsan koszolódnak, a fának ható dekoráció pedig inkább mosolygásra, mintsem elismerő hümmögésre késztetheti a beülőket, bár aki szerette az ilyesmit a régi Scorpiókban, az ezt is imádni fogja.

Fotó: Szabó Pál

Látványos, de természetesen a Mondeónál is tilos nappal ködlámpát használni
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A felhasznált anyagok minőségére és összeszerelésére nem lehet panasz, ha beül az ember és körbetapogatja maga körül az autót simán elhiszi, hogy ez így, ebben a formában, állagban és minőségben marad jó pár évig. Látszik, hogy a derék munkásemberek és hipermodern robotok a lelküket és szoftverüket kiteszik a genki gyárban, de erről majd nemsokára írunk részletesebben, ugyanis nemrég gyárlátogatáson vettünk részt a Mondeókat ontó belgiumi üzemben.

Az ülések hatalmasak, a sofőr ráadásul szinte minden paraméterében magára szabhatja az autót, így a Föld lakosságának jelentős hányada könnyedén rátalálhat a számára ideális vezetési pozícióra. Tesztautónk Ghia Executive felszereltséget kapott, amelynél csak a Titanium-X kivitel tud többet egy pár dologgal, de a lényeges és lényegtelen extrák többségét így is magunkénak tudhattuk. Kár, hogy a 128 ezerbe kerülő első és hátsó radar még ebben sem széria, mert nélkülük garantáltan nem abban a makulátlan állapotban adtuk volna vissza a tesztautót az importőrnek, ahogy megkaptuk. A kilátás amúgy sem éppen könnyű a vastag A-oszlop és a meredeken emelkedő övvonal miatt, de hát ez az ára a bombabiztosan merev karosszériának és a sportos megjelenésnek.

Fotó: Hirling Bálint

Nem csak hosszúnak tűnik, tényleg az: 4,83 méter
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Egy ekkora utazóbatárhoz egy nyomatékos dízel illik leginkább, a Ford jelen esetben két jól bevált TDCi-t tud felmutatni, mindkettőt kétféle teljesítménnyel. Mi a kínálat erősebbik, kétliteres darabját próbálhattuk ki: 143 lóerő és 340 Nm-nyi nyomaték könnyedén elboldogul a kombi Mondeo mintegy 1,6 tonnájával, ráadásul mindezt úgy teszi, hogy átlagosan csak nyolc liter gázolajat fogyaszt. Persze csodák azért nincsenek, ez dízel is csak árnyéka önmagának kétezres fordulatig, ám ha ezen túllendült, már kifejezetten nagyot tud rántani a kasztnin. Bár ebben a kategóriában a vezetési élmény nem a legfontosabb szempont, a Mondeót mégis kimondottan jó érzés terelgetni egyik kanyarból a másikba, a rendkívül közvetlen és informatív kormánynak, a remek váltónak és a feszes, de mégsem kényelmetlen futóműnek köszönhetően. Tesztautónk gyönyörű 17 colos felnikkel büszkélkedhetett, amelyeken vagyonokat érő gumik feszültek 235/45-ös méretben - az alacsony oldalprofilú abroncs érezhetően rontott a menetkomforton, így aki kellemes ringatózásra vágyik, válasszon inkább ballonosabb kerekeket. A külvilágot pont annyira sikerült kizárni az utastérből, hogy ne legyen zavaró a motor amúgy kívülről hangos kerregése és a menetszél, ám mégsem nevezhető "túlsterilizáltnak" a beltér.

Fotó: Hirling Bálint

Eleganciát hivatott sugározni a műfabetét. A beltér hatalmas
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Ha már megint a beltér került szóba, jöjjenek a kötelező számadatok: a csomagtartó 550 literes, de a hátsó ülések döntögetésével másfél köbmétert is meghaladó raktérhez jutunk. Ezen felül még számtalan zseb és tároló várja a kacatokat, bár ez egy utazóautó esetében kötelező figyelmesség kell legyen.

A kombi Mondeo árával pontosan a konkurencia szintjét hozza: a kétliteres dízel alapára 7,998 miliió forint Ghia Executive felszereltséggel, közel ennyiért lehet hazagurítani egy ugyancsak kétliteres, csúcsfelszereltségű dízel Volkswagen Passat Variantot, vagy 2,2 literes Toyota Avensis kombit. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy ezt a motort ezzel a kombi karosszériával és kielégítő, Trend felszereltséggel már 7,058 millióért is haza lehet vinni. Igazából a két említett konkurenst nem múlja annyival felül a Mondeo, hogy bárkit is egy Ford-szalon megostromlására kellene bíztatni, főleg az dönt, kinek, melyik embléma tetszik a legjobban az autó elején. Egy ilyen kiélezett küzdelemben jöhet jól egy eredeti, Karl Lagerfeld által tervezett hajtóka, ami meggyőzheti az ingadozókat. Ennyivel, no meg az átlagnál többet adó vezetési élményével és hangárnyi utasterével tud többet a Ford a konkurenciánál.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1997 cm3. Furat/löket: 85/88,0 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 103 kW (140 LE)/4000. Nyomaték: 320 Nm/1750-2240. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4830/1886/1466 mm. Tengelytáv: 2850 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1589/1605 mm. Tömeg: 1576 kg. Terhelhetőség: 699 kg. Csomagtartó térfogata: 542 l. Üzemanyagtartály térfogata: 70 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,8 mp. Végsebesség: 205 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,9 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 8,1 liter/100 km. Széndioxid-kibocsátás: 156 g/km.