Majdnem vettünk egy Porschét

Szerencsém volt. Kvázi véletlenül, de mindenféleképpen barátaim hathatós segítségével sikerült a világ egyik legfurcsább városába eljutnom és eltöltenem ott tíz napot. Pihenni mentem, de nem hagyott nyugodni a gondolat, hogy, ha már ott járok, megosztok pár gondolatot azokkal, akiket érdekelnek a világ szerintem legjobban marketingelt városának autós mindennapjai.

Egyesült Arab Emirátusok, Dubai. Nem akarok én senkit sem a történelmi, államszerkezeti részletekkel untatni Dubait illetően - főleg mivel én sem tudok róla sokat -, de egy pár dolgot azért jó megismerni, csak, hogy teljes legyen a kép!

Szóval Dubai az Egyesült Arab Emirátusok egyik Emirátusa. Ez az ország a Közel-Keleten található, az Arab Öböl partjánál. Iraktól, Kuvaittól még délebbre. Az Emirátusok gyakorlatilag sivatag, bár az ország keleti felén vannak sziklás részek is. Áprilisban még elviselhető 35 fok körül van a napi hőmérséklet, nyáron viszont nem ritka a 45, 50 fok sem. Dubai az Öböl partján fekszik, csodálatos tengerparttal megáldva. A város nem más, mint egy gigantikus építkezés a homoksivatag tetején. Már ez önnmagában lenyűgöző! Álljon itt néhány dolog, ami kapcsán talán már halhatott a kedves olvasó erről a valamiről:

Forrás: [origo]

- a világ legdrágább és egyedüli hétcsillagos luxusszállodája (Burj Al Arab, a Burj tornyot jelent); apropó, most építik a még ennél is drágább szállodát az Emirátusok fővárosában, Abu Dhabiban

- témánál maradva, Dubaiban elkezdték - csakazértis - a világ első nyolccsillagos szállodáját építeni; ez a víz alatt lesz és csak a recepció fog a vízfelszín fölé nyúlni

- Ski Dubai - igen van egy sípályájuk is, felvonóval, párszáz méter hosszan

- Burj Dubai - most épül, a világ legmagasabb épülete lesz nyolcszázakárhány méterrel; állítólag a kuvaitiak akarnak ezzel kapcsolatban a sejk orra alá borsot törni, a közeljövőben ugyanis ott is lesz valami, ami ennél is magasabb...

- sivatagi metró - már épül

- zöld Dubai - igen, füvesítenek, locsolnak, virágokat telepítenek

- Dubailand - a világ legnagyobb Disneylandje x 2

- Palm Fujeirah - mesterséges, luxus, "pálmaalakú" sziget; ez csak az első volt, már épül a mesterséges szigetekből álló világtérkép, és ha jól emlékszem, még kettő további pálma is készül

- a világ legnagyobb bevásárló központja..., stb.

Forrás: [origo]

A miből kérdésre a triviális válasz: olaj. A hatvanas években megtalált olajkincs volt az, ami felrakta a térképre Dubai városát. Nem szabad azonban elmenni azon tény mellett sem, hogy Dubai sejkjei borzasztó célratörően és nagyon okosan tervezték meg a város jövőjét. Miért is? Nos, a helyiek szerint a Dubai Emirátus 2010 környékére kifogy az olajból! Hogy a várható életszínvonal-csökkenést kivédje, a sejk hatalmas fejlesztésekbe kezdett. Mára a város kereskedelmi és turistaközpont, és a 1,2-1,5 milliós lakosságnak csak ötöde őslakos. Számukra az élet olyan, mintha minden héten négyesük lenne az ötöslottón, köszönhetően a gondoskodó sejknek! Dubai gazdagsága pedig mára alig 7,5%-ban függ az olajtól. Ügyes, nem?

Utak, emberek, autók

Dubaiban majdnem minden új és monumentális méretű. A város útjai soksávosak és tükörsimák. Például a Sejk Zayed Road - Dubai egyik fő közlekedési ütőere - 5-6 sávos, értelemszerűen irányonként. Ennek ellenére mindennaposak a közlekedési dugók. Ezek egyrészt az építkezések miatt alakulnak ki - bár a teherforgalamat szigorúan korlátozzák -, másrészt a hatalmas autómennyiség a felelős értük. A városon kívül autópályaszerű útvonalak vannak kiépítve, ahol a megengedett maximális sebesség 120 km/h. Ezek az utak közvetlenül a sivatag mellett visznek, és teljes hosszukban ki vannak világítva. Éjszaka nem rossz látvány!

Forrás: [origo]

Mivel a város nagyobbik fele nem helyi illetőségű ember, ezért a vezetők viselkedése is eléggé vegyes. Van itt túlmotorizált arab, bizonytalan angol hölgy, udvarias észak-európai, célratörő magyar, átszellemült és kiszámíthatatlan ázsiai, és ki tudja még, mi minden náció milyen hozott stílussal. Nos, ezek színes kavalkádja nem is eredményezhet mást, mint nagyfokú káoszt. Statisztikák szerint halálos balesetbe a világon a harmadik legnagyobb valószínűséggel itt keveredhetünk. Az első kettő helyen a szomszédos két ország áll. Hmmm. A tükörsima és egyenes utakat időnként fekvőrendőrökkel törik meg. Eléggé szokatlan volt elsőre, de később már megértettem az okát. Nyilván a sejket is zavarja hogy ilyen rosszak a statisztikák. Egyébként pedig minden autóba gyárilag be van építve egy kis bim-bam, ami akkor szólal meg, ha elérte az ember a 120-at. Eddig, és ne tovább! Olyan, mint nálunk a biztonsági öv bekötésére figyelmeztető hang. Ezen kívül egyre több trafipaxot telepítenek. A rendszer úgy működik, hogy minden évben egyszer kiküldik a büntetések összértékét. Persze interneten keresztül meg lehet nézni, hogy éppen hol tart az ember a büntigyűjtésben.

Forrás: [origo]

Mégis, számomra talán a legizgalmasabb az autópark összetétele volt. Tessék elfelejteni azt az esetlegesen kialakult romantikus képet, hogy Dubaiban csak Ferrari, Porsche és további, egy méternél alacsonyabb autó van. Van itt mindenféle. Kicsi is, nagy is, lassú és gyors is. Ami azonban tény, az az, hogy ilyen sűrűségben még nem láttam terepjárókat egy városban. Jellemzően Toyota Land Cruiserek, de van Nissan Patrol, Jeep, Range Rover, Pajero, és Hummer is volt egy pár, H2 meg H3. Ha ön mondjuk Dubaiban dolgozna és családos ember volna, valószínűleg a helyi családos autót, a Land Cruiser Pradót választaná négyliteres, V6-os benzinmotorral. Fehérben két-három nap alatt, más színben - naná, hisz ön európai - egy pici várakozással megkaphatná. A Prado igazán fair ajánlat, hisz van benne hely, erő, négykerékhajtású, és alig kerül 125 ezer dirhamba (7,5 millió forint). Szinte ajándék. A helyiek, arabok természetesen nem érik be a Pradóval, hisz' ott az igazi nagy Land Cruiser masztodon is a 4,5 literes, V6-os benzinessel. Na, az már nekik is autó. Ezekből annyi van az utakon, mint idehaza Swiftből. Aki méginkább laza, az megveszi ugyanezt Lexus-hűtőráccsal az orrán, igaz, 4,7-es, V8-as benzinessel. Ezekkel aztán lehet mind a városban, mind a sivatagban marhulni. Teszik is.

Forrás: [origo]

Különlegességekből sokat nem láttam. Volt egy pár Lamborghini, láttam Ferrarit is, egyszer egy dübörgő Mercedes SLR-t is elcsíptem. Na jó, most olyanokról nem beszélek, hogy BMW M5, Bentley Continental GT meg Porsche 911. Ilyenekből azért többel is találkoztam.

Márkakereskedések

Nem tudok kibújni a bőrőmből, így megnéztem pár kereskedést is. A Nissan, Infinitynél érdeklődtünk az Infinity FX35 után (175 ezer dirham, 10,5 millió forint), majd a Muranót vizslattuk. Kedvesen és sietősen foglalkoztak velünk. A Toyotánál este nyolckor - záráskor - is teltház volt. Az embereket nem lehetett kirúgni sem a kereskedésből. Velünk nem is tudtak foglalkozni. A BMW-nél a szalonban egyszerre volt kiállítva a démon istennő M6 - borzasztó drágán, 600 ezer dirhamért (36 millió, drágább, mint itthon!!) - és a szívfájdítóan szép M5-ből rögtön kettő is, pár tízezerrel olcsóbban. Körítésként volt egy pár fehér hetes, X5, X3 és hármas is, jellemzően mind túlmotorizálva.

Forrás: [origo]

Porschénál majdnem vettünk egy Boxster S-t. Ebben a szalonban általában európai vonású értékesítőket láttam. Andreas - akinél alkudoztunk volna a Boxsterre - nagyon kedvesen foglalkozott velünk. A szépen összerakott autó ára 219 ezer dirham volt (13,1 millió forint). Mikor kedvezményt szerettünk volna kérni, majdnem kiröhögött. Kultúráltan elmagyarázta, hogy ez nem az az ország. Végül adott valami 1-2 százalékot - mivel ugyanarról a kontinensről származunk -, és kérte, hogy legyünk gyorsak a foglalással, mert elviszi valaki más az autót. Két nap múlva már nem is volt meg. A szalonban állt egy Porsche GT is. Valamivel másfél milla fölött volt az ára, dirhamban (90 millió forint). Andreas két év alatt 15-öt adott el belőle...
Történt itt még egy érdekes eset. Miközben variáltunk, a szalonban átadtak egy sárga 911-et. A beröffenő autót egy tradícionális arab ruhába öltözött ember vette meg. Miközben az értékesítő kiállt a kocsival, emberünk odajött Andreashoz - aki dobott minket egy percre -, és közölte, hogy akkor még három ilyenre lesz szüksége. Éljen a többnejűség. Persze hogy sokkot kaptam!

Forrás: [origo]

Rendszámok

Nos, a rendszámok terén is van egy kis játéktere a közúti elismerésre áhítozó dubai polgárnak. Alapszabály: minél kevesebb a szám, annál nagyobb az elismerés, annál magasabb ár. A sejk autói egyszámjegyűsek. Másnak ilyen nem is lehet. A kétszámjegyűsek a királyi családhoz tartozó rokonság autóit díszítik. Egyet láttam egy Range Roveren. Három számjeggyel - és előtte egy betűvel, ami illik, hogy A legyen - már szépen definiáljuk a vagyonunkat. Egy ilyen rendszám - ha egyáltalán hozzáférhető - 40-50 ezer dirhamot (2,4-3,0 millió forint) is kóstálhat. A négyszámjegyűek alig 30 ezer (1,8 millió forint) körül már megvehetőek. Az összes többi smafu.

Forrás: [origo]

Ismeretlen ismerősök

Ami az ismert márkákat illeti, találkoztam jó néhánnyal. Viszont érdekes mód nem kevés itthon, vagy Európában ismeretlen változatot láttam. Olasz autót alig, franciából is keveset, az is jellemzően Peugeot. Volvo, Saab alig-alig. BMW, Mercedes sok van, noha drága. Audiból egy-két A8 elszórva. Érezhetően több a másik kettő német, mint a négykarikás. Opel helyett Chevrolet. Egy kis Amerika: Cadillac, Dodge, Ford, utóbbi európai változatokban is. Honda: az Accord másképp néz ki kívülről, noha a belseje nagyon hasonló. Nissan: Tiida, amolyan kisautóféle, Almera helyett Sunny hasonló kinézettel, Primera helyett Altima teljesen másképp. Toyota: Yaris szedán változatban is, Avensis zéró, helyette Camry, amit sokan taxinak is használnak. Mazda: a Mazda3 és a Mazda6 is ritka, de úgy tűnt, pont olyan, mint nálunk.

Vissza a valóságba

Sokat mesélhetnék még, de vár a tengerpart. Elég legyen annyi, hogy Dubai jó hely. Garantáltan lenyűgöző a sivatagra épült város a füves parkjaival, sokszínűségével és az öntudatosságával, ahogy valóra váltják a mindennél merészebb álmaikat. Ne menjenek nyáron, mert megfőnek. Komolyan. A legjobb idő odalátogatni a nálunk őszi, tavaszi hónapok.

Ja, van egy dolog, amiről még nem esett szó. Egy gallon benzin 6,25 dirham (ha brit gallonnal számolok, akkor olyan 84 Ft/literre jön ki) volt, mikor tankoltunk. Hja, boldog békeidők! Odahaza most mennyi? (Ennyi.)

Bertalan Gábor, Dubai

KAPCSOLÓDÓ CIKK