Ipari formatervezés - A művészmérnök

Vágólapra másolva!
A nagyvilágban is sok elismerést szerzett magyar traktorok és erőgépek formaterveinek egyik kiváló mesterére, Németh Aladárra emlékezik Réz Gyula.
Vágólapra másolva!


A magyarországi ipari termékek "formába öntésének" egyik jeles szakértője, Németh Aladár (1931-2002) az Iparművészeti Főiskolán szerezte diplomáját. Erre így emlékezett: "Mind a formatervezés-képzés, mind a hivatás gyakorlásának megkezdése szempontjából döntő fordulatot jelentett az 1955-ös év, amikor mi, a kísérleti évfolyam hallgatói, ötéves képzés végén megvédtük diplománkat. Diplomás formatervezőkként kezdtük meg a tervezést a nagyüzemek részére - néhány más előképzettségű szakemberrel együtt -, az Iparművészeti Tanács közvetítésével, szabadfoglalkozási formában, ami akkoriban kivételes tevékenységi formát jelentett, és valószínűleg azért sikerülhetett, mert néhány jól képzett, jogi és gazdasági ismeretekkel rendelkező ügyintéző csatlakozott hozzánk, akik a szükséges engedélyeket megszerezték. Alig néhány év alatt híradás-technikai cikkek, orvosi műszerek, szerszámgépek, járművek egész sorának formaterve készült el és aratott elismerést itthon és külföldön."



Következett a Dutra D4K típusú, összkerékhajtású, univerzális, dízelmotoros traktor prototípusának formatervezése. A korábbi traktorszerkesztési és gyártási tapasztalatok hasznosításával elkészült a 65 lóerős Csepel dízelmotorral konstruált erőgépmodell, amely korszerű felépítését tekintve már világszínvonalat ért el. A D4K szerkesztésénél mindazokat a követelményeket figyelembe vették, amelyeket a nagyüzemi mezőgazdaság, illetve az ipar támasztott a megbízható üzemű erőgépekkel szemben. A nemzetközi figyelmet is kiváltó típust a nagyközönség 1961-ben, a Városligetben rendezett Budapesti Ipari Vásáron tekinthette meg. Ezután az alaptípus továbbfejlesztésével megjelent a 90 lóerős - Csepel DT 613.15 jelű - hathengeres, négyütemű, előkamrás dízelmotorral gyártott, vezetőfülkés, D4K-B típusú, összkerékhajtású traktor. A Budapesti Nemzetközi Vásáron két ízben nyert első helyezést, és számos rangos európai kiállításon díjazták.

A jól bevált UE-28 és D4K-B traktorok után készült el a Dutra erőgépcsalád újabb, 55 lóerős, UE-50 jelű típusa. A négyhengeres dízelmotoros traktort mindazon szerelvényekkel ellátták, amelyek a korszerű erőgépeken nélkülözhetetlenek. A Dutra UE-50 jelű traktort 1967-ben, a BNV-n Vásár-díjjal tüntették ki.




Tanári munkája mellett a Labor Műszeripari Művek és a Mechanikai Labor megbízásából híradástechnikai eszközöket és berendezéseket tervezett, s tagja volt az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság Ipari Formatervezési Tanácsának, amelyben a szakmai bizottság elnöki teendőit látta el.



A "művészmérnök" munkaköre a mezőgazdasági erőgépeken és a műszeripari eszközökön túl kiterjedt szerszámgépek, folyami és tengeri hajók, továbbá számítástechnikai és laboratóriumi berendezések formáinak megalkotására is. Sajnálatos azonban, hogy - miképp erről a Magyar Szabadalmi Hivatalban nemrég tudomást szereztem - a Németh Aladár dizájnjaival forgalomba hozott termékeket, berendezéseket stb. nem helyezték mintaoltalom alá. Tudományos értekezései, publikációi évtizedeken át jelentek meg hazai és külföldi szakfolyóiratokban.

Németh Aladár kiváló alkotóművészi munkásságát számos elismeréssel, kitüntetéssel honorálták. Elnyerte a Munkácsy-díjat, s az Ipari Minisztérium két ízben tüntette ki nívódíjjal. Formatervei többször kaptak hazai és külföldi kiállításokon nagydíjat, különdíjat.

Hivatását köznapi nyelven így definiálta: "Formatervezés: az ipari termékek »emberivé« tétele. Ezek a termékek ne csak funkciójukat teljesítsék, hanem lélektanilag is feleljenek meg. Ebbe beletartozik a szépségük, esztétikájuk is."

(Veterán Autó és Motor)