Csendes születésnap - Pontiac GTO

Vágólapra másolva!
Nemrég ünnepelte negyvenedik születésnapját a muscle car-ok (izomautók) korszakát megnyitó Pontiac GTO. A korabeli Ferrarikat is megszégyenítő gyorsulású Pontiac-re Balázs Viktor emlékezik vissza.
Vágólapra másolva!

Egy Cassius Clay nevű fekete fiú addig pofozta Sonny Listont Miami Beach-en, amíg el nem hódította a nehézsúlyú boksz világbajnoki címét. Ekkor 1964-et írunk. Megszületett a Ford Mustang, és elkészült a későbbi LeMans győztes sportkocsi, a Ford GT40 első változata. A Monte-Carlo Rallye-n pedig, legnagyobb meglepetésre, az európai mértékkel igencsak termetesnek számító Ford Falcon futott be másodiknak. Amerikai vonatkozású események, melyek az egész világ figyelmét magukra vonták, és amelyeknek főszereplőit máig jól ismerik más földrészeken is.

Ugyanebben az évben mutatták be a Pontiac GTO-t is, mely az amerikaiak számára legalább olyan jelentőségű, mint a Mustang, nevét mégis csak a legelszántabb amerikaiautó-rajongók ismerik az Egyesült Államok határain kívül. Pedig a GTO korszakalkotó kocsi volt, hiszen nevéhez fűződik a muscle car-ok, az izomautók korszakának kezdete. A recept egyébként hasonló volt ahhoz, amelyet később Európában a BMW alkalmazott: végy egy viszonylag kis autót, tuszkolj bele minél nagyobb motort, és az egészet fűszerezd meg néhány sportos extrával.

Kattintson a galériáért!

Az alapul szolgáló viszonylag kis autó - ne feledjük, a hatvanas évek Amerikájáról van szó - a húsz centi híján öt méteres Pontiac Tempest volt, melybe a General Motors első, háború utáni négyhengeres motorját - egy hosszában kettészelt V8-ast - építették be. A Tempest a farmotoros Corvair alvázát használta - ez aztán a platformstratégia! -, testvérmodelljei a Buick Special és az Oldsmobile F85-ös voltak.

A négyhengeres motort a kor divatjának megfelelően azonos hengerűrtartalommal, de hat eltérő teljesítményfokozatban lehetett kapni (bizonyos európai gyártók újabban utánozzák ezt a módszert), a leggyengébb 110, a legerősebb 166 lóerős volt. Aki ezt kevésnek találta, kétszer ennyi hengert is rendelhetett. A csúcsváltozat a franciaországi versenypályáról elnevezett, LeMans kupé volt, melyet modernnek számító, de gyengécske alumínium-blokkos V8-as hajtott.