Túlnyomásos próbálkozás - Mercedes 10/40/65 Rennwagen

2005.06.17. 17:43

Németország az 1920-as évek elején rendkívül rossz gazdasági helyzetben volt. Az infláció minden elképzelést felülmúlt. Mindez még a háborús kiköltekezés eredménye volt elsősorban. 1914-ben egy dollárért 4,20 márkát adtak, 1919-ben már 62 márkát, 1923 derekán pedig már 354 márkát ért egy dollár.

1923 októberére a német márka teljesen elértéktelenedett. Ferry Porsche írja könyvében: "Egyik nap 10 millió márkáért vásároltam egy villamosjegyet az iskolába menet. Ez elég volt az odautazáshoz, de mire hazaindultam, már sokkal többe került a jegy, így gyalog kellett útnak indulnom".

A 10/40/65 jelzésű Mercedes ára az új birodalmi márka bevezetése után a Tourer kivitelben 19500 márka volt. A kétüléses áráról nem maradt fenn beszámoló, ennek pedig az lehet az oka, hogy ezeket az autókat csak a gyári versenyzők vezethették, és esetleg néhány bennfentes, a cég törzsvevője kapott lehetőséget arra, hogy tekintélyes összeg ellenében bepréselje magát a hosszú kormányrúd mögé.

Adóztatott lóerők

Számos antik és vintage autó típusneve meglehetősen bonyolult, mert a számozásnál egy adókategóriát is feltüntettek. Az úgynevezett adólóerő Magyarországon is használatban volt. Németországban, 1906-ban vezették be a háborús készülődés költségeinek fedezésére, és 1928-ig használták ebben a formában.

Egy adólóerőt 261,8 cm3 hengerűrtartalom után számítottak, így került tehát a 2614 cm3-es Mercedes motor a 10 adólóerős kategóriába. A típusnév következő száma, a 45 a kompresszor nélküli legnagyobb teljesítményre utal, a 60-as szám pedig a kompresszor bekapcsolása után adódó legnagyobb névleges teljesítményt jelzi.