Roburral és Pannóniával Pekingbe

Vágólapra másolva!
Vajon mi köti össze Pécelt, Paksot és Pekinget? Az idei nyári olimpia révén két veterán korú jármű, egy Robur kisbusz és egy oldalkocsis Pannónia T5. A Közlekedési Múzeumból elrajtoltak a kalandorok.
Vágólapra másolva!

Fotó: Gergely Béla

Több mint 24 ezer kilométeres út vár az NDK buszra és a magyar motorkerékpárra
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Pontosabban csak szimbolikus volt az indulás, mert a féléves előkészítő munka ellenére sem kaptak beutazási engedélyt Oroszország területére. Ez azért is érthetetlen, mert az orosz motoros szövetség meghívója is a kezükben van, ráadásul kíséretet is kapnak tőlük, minden egyes városban egy tag fogja várni az érkezésüket, így a biztonságuk is garantálva lesz. Mindezek ellenére veszélybe került a hét magyar sport- és közlekedéstörténeti szempontból itthon és külföldön egyaránt egyedülálló vállalkozása. Szerdán derült ki, hogy a budapesti orosz konzul nem kapott engedélyt a moszkvai minisztériumtól a vízum kiadására. Emiatt kisebb pánik alakult ki, de a csapatnak hamar sikerült túltenni magát a traumán, amit gyors útvonal-módosítás követett. Ukrajna után Oroszországon keresztül Kazahsztán felé veszik majd az irányt, így csak háromnapos tranzitvízumot kell igényelniük, azt könnyebben megkapják, mint a több hónapra szólót. Ha semmilyen műszaki hiba nem lép fel, akkor ez a rövid idő elég lesz a közel ezer kilométeres orosz területen való áthajtásra. A tényleges indulást emiatt a hét közepére tervezik az expedíció résztvevői.

Kinek és miért jut eszébe egy ilyen óriási és nem mellesleg őrült ötlet? A két paksi motoros, Treszl Gábor és Magyar Zoltán a 2004-es athéni olimpián találkozott a péceli roburosokkal, név szerint: Balázs Ottóval, Kalocsai Sándorral, Bencze Leventével, Jármi Zsolttal, Magyar Gáborral és Krúdy Szabolccsal, utóbbi most nem tart a bandával. Ekkor még egymástól függetlenül tették meg a Budapest-Athén távot, de elhatározták, Pekingbe együtt mennek. A közel 24 ezer kilométeres utat négy hónap alatt szeretnék megtenni, ha sikerül, akkor egyúttal rekorderek is lesznek, mert ilyen hosszú távot még senki nem tett meg veterán korú járművel.

Fotó: Gergely Béla

A pannóniások már rutinosak: 2004-ben Athénig motoroztak
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Mivel öreg technikákról van szó, minden eshetőségre fel kellett készülniük, így mindkét csapat nagyon sok pótalkatrészt visz magával. Az ország minden szegletéből vásároltak alkatrészeket, talán az egész magyarországi készletet felhalmozták a garázsukba - tudtuk meg Balázs Ottótól, a roburos csapat egyik tagjától. Treszl Gábor elmondta, hogy egy felújított, komplett motorblokkot, kuplunglamellákat, gyújtás és sebességváltó alkatrészeket pakoltak be a Pannónia oldaltáskájába. Szerinte azonban nem a szereléssel lesznek a legnagyobb gondok, hanem hogy pszichésen fogják-e bírni a napi 300-500 kilométer megtételét, a folyamatos vezetést és egymást. "Fontos, hogy minden este olyan helyen tudjunk pihenni, hogy a másnapi indulással ne legyenek problémák." Veszélyt jelenthetnek még az utazókra a betegségek, amelyek ellen több védőoltást is kaptak.

Az expedíció nemcsak hét vakmerő fiatal bolondsága, öncélú kirándulása. Komoly áldozatokat, lemondást igényelt az út. Balázs Ottó például a kamionsofőri állását hagyta ott az expedíció miatt, többen pedig fizetés nélküli szabadságon lesznek a négy hónaposra tervezett kínai látogatás során. Nemes célokkal és a magyar virtus minden pozitív tulajdonságával felvértezve a Magyarok Világszövetségének zászlóival indulnak útnak, amelyek közül egyet a Don-kanyarban elesett magyar honvédek síremlékére szeretnének elhelyezni, egyet pedig az olimpián szereplő, arra érdemes sportolónak adományoznának. Visszafelé pedig a Kazahsztánban nemrégiben felfedezett, "ősmagyar törzsnek" nevezett csoportnak is jutna belőle.

A résztvevőkhöz visszatérve: a csapat Szamarában nyolc főre bővül, ugyanis csatlakozik hozzájuk Vaszilíj. Róla azt kell tudni, hogy 53 éves, irkutzki születésű, tehát igazi szibériai. Tíz éve költözött jelenlegi lakóhelyére. Az eredeti tervek szerint a fiával ketten kísérték volna a magyarokat egy oldalkocsis IZS Planétán, de a fiú nem kapott szabadságot, így csak a nyugdíjas Vaszilíj utazik a roburosokkal egészen Mongóliáig.

Fotó: Gergely Béla

A média érdeklődését sikerült felkelteniük, a szponzorokét kevésbé
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Veterán korban lévő járgányokról beszélünk, nem úgy van, hogy az ember csak úgy leugrik velük mondjuk a horvát tengerpartra. Sokkal kényesebbek, több törődést igényelnek, mint modern társaik. Az NDK gyártmányú Robur itthon közkedvelt volt a termelőszövetkezetek, gazdaságok körében - a munkásaik számára már nem biztos. 1964-től még az Országos Mentőszolgálat is üzemeltetett Roburokat rohamkocsiként egészen 1973-ig, az első Mercedesek megjelenéséig. (A típus történetéről bővebben itt.) A pekingi Robur egyéves kemény munka után készült el. A donor egy nyolcszemélyes, vegyes használatú autó volt, amely a Fővárosi Csatornázási Művek tulajdonát képezte. Az eleje buszra hasonlít, a hátsó része pedig zárt teherautó felépítmény, itt alakították ki a hálóágyakat. Mint egy modern egyterűnél, persze - a méretek miatt - tágabb értelemben a belső variálható, négy darab ágyat szereltek bele, valamint az ülések is könnyen fekhellyé alakíthatóak.

Az elődmodellből, egy 32 éves Garantból rakták át a négykerék-meghajtású futóművet és az osztóművet. Ezáltal jóval lassabb lett, mostani végsebessége 50-55 km/óra. A Garant futóművét anno benzines motorhoz pozícionálták, ami jóval nagyobb fordulatszámon pörgött, mint a dízel, végsebessége elérte az óránkénti 70 kilométert. Az átépített autónál a nagyobb sebesség (szédületes 60 km/óra) elérése érdekében az eredeti gumik helyett 825x20-as IFA abroncsokon gördül a jármű, ez viszont azzal a problémával járt, hogy a hátsó tengelyen lévő duplakerék összeért, ennek kiküszöbölésére egy közbetétet kellett beszerelni. A különleges terepviszonyok miatt a Robur kapott egy PSZH (Páncélozott Szállító Harcjármű) csörlőt, tetőcsomagtartót szereltek rá. A motorja azonban teljesen eredeti, négyezer köbcentiméteres, 50 kW-os dízel. Teljes generálon esett át. Ennek az autónak ez lesz az első komolyabb útja, de a csapat egy másik járművel Athénon kívül járt már a Felvidéken, Délvidéken, többször a csíksomlyói búcsún és természetesen Soprontól Záhonyig itthon is.

Fotó: Gergely Béla

Hiába a sok motor: Peking felé csak egy veszi az irányt
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az oldalkocsis Pannónia T5 1967-ben gördült le a csepeli gyártósorról. A magyar tervezésű és gyártású motorkerékpár erőforrása és felépítménye teljesen eredeti, megegyezik a szériában gyártottakkal. Egyhengeres, kétütemű, 250 köbcentiméteres, 15 lóerős motorral szerelték őket. E jármű számára sem ismeretlen az Ural túloldala, 2006-ban ugyanis ide vezetett a két motoros útja.

Egy ilyen út költségvetése milliós tétel. Keservesen jött össze a pénz, nagyon sok kisebb-nagyobb céget megkerestek - a legtöbben nagyra becsülték a tervet, de anyagi támogatást nem tudtak biztosítani nekik. Sok kicsi sokra megy alapon, szép lassan gyűjtötték össze a pénzt kisebb vállalkozások révén. Érdekes, hogy például egy üzemanyagcég sem nyújtott segítő jobbot a csapatoknak, pedig a régi konstrukciójú motoroknál ezzel rengeteget segíthettek volna.

A Közlekedési Múzeumtól induló menetet, ha nem is Pekingig, de legalább Kerepestarcsáig többen elkísérték. A két csapat túráját egyébként mindenki nyomon követheti a www.roburexpedicio.hu és a www.pannoniaexpedicio.hu weboldalakon. Terveik szerint három- vagy ötnaponta fognak jelentkezni egy-egy rövid beszámolóval és fotókkal. A Közlekedési Múzeumban egy táblán elhelyezett térkép segítségével is tájékozódhatunk arról, éppen hol tartanak a kalandorok.