Visszavágásra készül a Ford Új-Zélandon

Vágólapra másolva!
Újra murván találkoznak a rali-világbajnokság menői, klasszikus helyszínen, Új-Zélandon. Két hét alatt majd' 20 000 km-rel költözött arrébb a mezőny, forró nyárból az esős tavaszba, felázott pályák várják őket a déli féltekén.
Vágólapra másolva!

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Tavaly Grönholm nyert, hihetetlenül kis különbséggel. Az volt utolsó győzelme


Igen kedvelt a versenyzők közt, és nagy múltra tekint vissza az esemény. 1969 óta rendezik meg az Új-Zéland Ralit, az évtizedek folyamán szinte mindegyik nagy bajnok győzött már itt. A rekorder Marcus Grönholm például ötször, legutóbb tavaly, minden idők legszorosabb befutóját (0,3 másodpercen múlt az első helye) nyerve Loeb-bel szemben. 2005-ben a francia is volt már első itt, hozzá hasonlóan Petter Solberg, Richard Burns, Tommi Mäkinen, Carlos Sainz, Colin McRae, Juha Kankkunen, és Walter Röhrl is állhattak már a dobogó tetején a maorik földjén. McRae épp itt aratta a Subaru első világbajnoki futamgyőzelmét, még a Legacy-val. Az a győzelem különlegesen fontos volt, hiszen a kezdeti sikertelenség miatt a japán gyártó már-már a raliból való kivonulást fontolgatta, a skót győzelme ezt akadályozta meg. És milyen jól tették a kékek, hogy maradtak: azóta a Subaru név összeforrt a ralival, az Impreza a hétvégén pedig épp 200-adszor áll rajthoz VB-futamon.

A sorozat egyik legszebb környezetben megrendezett versenyének helyszínét hetek óta áztatja az ottani kora tavaszi esőfolyam, így a szervezőknek már a start előtt módosítaniuk kellett az útvonalat. A 2007-es pályák ismétlődnek nagyrészt, a verseny központja ezúttal is Hamilton város lesz. A 44 km-es Waitomo nevű gyorsaságit ketté kellett osztani, mivel egy jó darabon használhatatlanná ázott az út. A három nap során 18 gyorsasági, és 353 versenykilométer vár a mezőnyre, minden nap végén a szuperspeciálon is megmutatják magukat a pilóták.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Ketten azon világbajnokok közül, akik már nyertek itt: sajnos Colin McRae és Richard Burns sincs már köztünk


A tabellát németországi győzelme után Loeb vezeti, bár idén már hatszor cseréltek helyet az élen Hirvonennel. A francia nagyon szereti ezt a versenyt, és meg szeretné erősíteni bajnoki első helyét. Sordo is így van a harmadik pozícióval, de neki talán kevésbé fekszenek a murvás pályák.

A Fordnál nagy a fogadkozás: vissza kell szerezni mindkét bajnokságban a vezető helyet, valamint ki kell köszörülni a finnországi csorbát, ahol Loeb hazai pályán győzte le a gyári Focus WRC-k pilótáit. Hirvonennek annál is inkább kellene a győzelem, mert Új-Zéland után két aszfaltos verseny következik majd, ahol a papírforma szerint ő nem nagyon rúg labdába. Latvalára pedig ráférne egy kis siker, legutóbbi két versenyén felborult a fiatal tehetség, és már csak az ötödik helyen áll a bajnokságban.

A többi helyszínhez képest talán itt a legnagyobb a Subaru esélye arra, hogy beleszóljanak a dobogós helyek sorsába. Solberg és Atkinson is kedveli az itteni pályákat, és az Impreza WRC-nek is fekszik a nedves murva. A gumiválasztást pedig esély sincs elrontani, minden gyári csapat a keményebb keverékű Pirelliken autózik majd, amelyeket a legújabb szabályok szerint még megvágni sem szabad.

A Stobart-csapat kényszerű pilótacseréhez folyamodott, Galli combtöréssel végződött két héttel ezelőtti balesete után. A Németországban szenzációsan autózó, harmadikként végzett Duval ugrik be helyette, és az FIA különleges engedélyével navigátorát is magával hozza. A szabályok értelmében csak egy versenyző lenne cserélhető, de mivel a belga pilóta Galli társával, Bernacchinivel egy közös nyelvet sem beszél, így a jól megszokott Pivato lesz a navigátor. A másik pontszerzőnek nevezett pilóta Wilson lesz, mivel Henning Solberg a Munchi's Fordnál szerepel ezúttal, Villagrával egy csapatban. A két gyári Suzukin kívül két C4 WRC is indul még a királykategóriában, Aava és Rautenbach a pilóták.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Latvala 2007-ben még a PWRC kategóriában indult Új-Zélandon, de így is az esélyesek közé tartozik. A legutóbbi versenyek borulásai után jó eredményt vár el tőle a csapatvezetés is


A mezőnyt ezúttal a PWRC-sek egészítik ki, ahol a finnek megpróbálják Aignert utolérni az összetettben. Nem lesz könnyű dolguk, ugyanis számos helyi páros indul, akiken a siker érdekében szintén át kell verekedniük magukat.

Az Új-Zéland Ralihoz éveken, évtizedeken át hozzátartozott a helyi Possum Bourne, aki privát indulóként többször végzett pontszerző helyen, majd 2003-ban, a pályabejáráson egy balesetben életét vesztette. Idén is megemlékeznek róla a rendezők, ezúttal egy gyorsasági szakaszt neveztek el a néhai kiváló pilótáról.

A verseny magyar idő szerint csütörtök este kezdődik, és vasárnap hajnalban ér véget, az időeltolódás 10 óra hazánkhoz képest.

A világbajnokság állása egyéniben:

1.

Loeb/Elena

Citroën

76

2.

Hirvonen/Lehtinen

Ford

72

3.

Sordo/Marti

Citroën

43

4.

Atkinson/Prevot

Subaru

40

5.

Latvala/Antilla

Ford

34

6.

P. Solberg/Mills

Subaru

27

7.

H. Solberg/Menkerud

Ford

22

8.

Galli/Bernacchini

Ford

17




A világbajnokság állása a gyártók közt:

1.

Citroën Total WRT

123

2.

BP Ford Abu Dhabi WRT

115

3.

Subaru WRT

69

4.

Stobart VK M-Sport Ford WRT

51

5.

Munchi's Ford WRT

19

6.

Suzuki WRT

13






A világbajnokság állása a PWRC-ben:

1.

Aigner/Wicha

Mitsubishi

30

2.

Hänninen/Markkula

Mitsubishi

22

3.

Ketomaa/Teiskonen

Subaru

20