Rali-vb: ez volt 2009

Vágólapra másolva!
Fordulatokban gazdag szezonon van túl a rali-világbajnokság mezőnye, a cím sorsa minimális különbséggel dőlt el. A legemlékezetesebb pillanatokat idézzük fel.
Vágólapra másolva!

Sokkolta a szakágat, hogy a télen két gyári csapat is - a Subaru és a Suzuki - áldozatul esett a gazdasági helyzetnek, illetve saját sikertelenségüknek; nélkülük kezdődött az új szezon. Hosszú esztendőkön át hagyományosan a Monte-Carlo Ralival indult minden idény, ám 2009-ben kimaradt a naptárból a helyszín, és február közepén Írországban rajtolt a világbajnokság. Az esős verseny meglepően kezdődött, Latvala nyerte az év első gyorsaságiját, illetve több helyi versenyző befért az első tízbe, de gyorsan helyreálltak a viszonyok, és az első nap végén az aszfaltos futamokon szinte már hagyományosnak mondható Loeb-Sordo állás alakult ki az élen. Ez így maradt a viadal végéig, Hirvonen lett a harmadik, és Henning Solberg a negyedik, aki ezzel élete legjobb eredményét érte el ezen a burkolaton. A csapat nélkül maradt Atkinson is letette névjegyét, ötödiknek futott be egy C4 WRC-vel, és még a pontszerzők közé ritkán feliratkozó Al Quassimi is beért a nyolcadik helyre.

Forrás: [origo]

Télen Petter Solberghez hasonlóan Atkinson is elveszítette gyári autóját. Az ausztrál az első versenyre még összeszedte a pénzt egy C4 WRC bérlésére, jól is szerepelt, de utána eltűnt a mezőnyből


Norvégiában visszatért a szezonnyitót kihagyó Petter Solberg, aki Loeb 2004-es autóját vásárolta meg, és a hazai nézők legnagyobb örömére a prológot meg is nyerte a Xsarával. Az élen Loeb és Hirvonen nagy taktikai csatát folytatott, és nem lehetett panasz az időjárásra sem: rengeteg hó esett a verseny előtt, a mezőny egyöntetű véleménye szerint különleges élmény volt autózni a szűk, csúszós pályákon. Ezt némileg megnehezítették az újfajta szöges gumik, amelyek a korábbinál szélesebbek, és emiatt kevésbé kapaszkodtak a talajba. Óriásit autózott a svéd Andersson, ő egy Fabia WRC-t bérelt ki, szakaszokat is nyert, de autója elromlott. Magyarok is részt vettek a versenyen, a Szabó/Köhler és a Pénzes/Bacigál páros próbálhatta ki, milyen egy téli vb-futam. Némi meglepetésre Loeb végül megverte Hirvonent, pedig szombaton és vasárnap is ő rajtolt elsőnek. Latvala érkezett mögöttük, míg a PWRC-seknél a sorozat történetében első ízben egy S2000-es autó pilótája győzött, Sandell egy Skoda Fabiával.

Forrás: [origo]

Óriásit autózott Andersson, a Fabia WRC lelkét is kipréselte. Sajnos az autó nem bírta, pedig nagy meglepetés születhetett volna


Márciusban már egészen más körülmények között, Cipruson folytatódott a bajnokság, és Loeb diadalmenete. Hosszú idő után ismét vegyes talajú futamot rendeztek, de azzal a furcsasággal, hogy az első napi aszfaltos gyorsaságikon is murvagumival kellett indulni. A világbajnok rájött a teszten, hogy erre a legalkalmasabb egy kopott abroncs, ennek köszönhetően már az első nap után óriási előnyre tett szert. A szokatlan körülmények miatt fordulhatott elő az is, hogy Prokop egy S1600-as autóval abszolút negyedik időt futott az egyik szakaszon. A murván viszont már esélye sem volt, ott a WRC-k domináltak. Hirvonen megpróbálta befogni Loeböt - vajmi kevés sikerrel -, a harmadik helyért pedig Sordo és Petter Solberg vívott óriásit, utóbbi sikerével - ez régóta az első olyan dobogós helyezés volt, amelyet privát pilóta ért el. Rautenbach is elcsípett egy hatodik helyet, és a PWRC sorozat magyar résztvevője, a Mayer/Tagai páros is szerzett egy pontot kategóriájában. Loeb pályafutása ötvenedik győzelmét aratta, és úgy tűnt, egyáltalán nem unja még a trófeákat.

Forrás: [origo]

Félszázadik győzelmét aratta Loeb. Három futam után 100%-os teljesítménnyel vezette a tabellát a francia, sokan már ekkor odaadták volna neki a 2009-es bajnoki címet


Portugáliában visszatért Marcus Grönholm, a kétszeres világbajnok, és egyben az az ember, aki az utóbbi időben a legjobban szorongatta Loeböt. A Prodrive biztosított számára egy legújabb fejlesztésű Subaru WRC-t, amellyel a korábbi teszteken jobb időt ért el a finn az akkori gyári versenyzőknél. Remekül kezdett a veterán, jobbnál jobb eredményeket ért el, és másodpercekre volt a vezető helytől, ám a második nap elején egy fának ütközött, és kiesett. Sokkal nagyobbat esett nála a vezető helyen álló Latvala, aki több száz méteren át bukfencezett le egy domboldalon a Focus WRC-vel, és egy szakadék előtt nem sokkal egy fa állította meg az autót. Szinte csoda, hogy a felismerhetetlen roncsból épségben szállt ki a pilóta és a navigátor. Loeb apránként növelte előnyét Hirvonen előtt, és az évad negyedik versenyét is megnyerte. Sordo futott be harmadiknak, Wilson pedig az utolsó gyorsaságin esett ki - először és egyben utoljára az egész szezon során. PWRC-ben a hazai pályán autózó Araujó győzött, s átvette a tabellán is a vezetést.

Forrás: [origo]

Mégsem olyan rossz ez az Impreza, mondhatták a márka szerelmesei a Portugáliában látottak alapján. Sajnos ezután Grönholmot sem láthattuk már vb-futamon