A balkáni országban nagy hagyományai vannak a szakágnak, és a verseny maga is több évtizedes múltra tekint vissza, bár idén először tagja az elitnek. Évről-évre elismert pilóták is ellátogattak Bulgáriába, olyan nevek is szerepelnek a korábbi esztendők győztesei között, mint Bruno Thiry, Piero Liatti, vagy éppen Ferjáncz Attila. A hazai szövetség jelenlegi elnöke 1974-ben Zsembery Jenővel és egy Renault 12 Gordinivel győzött, ráadásul a Bulgária-rali akkor Eb-futam is volt.
Az idei viadal központja Szófiától nem sokkal délre, Borovecben lesz. A telente síparadicsomként funkcionáló városka is 1400 méteren fekszik, a pályák pedig még feljebb, van amelyik a 2000 méteres határ felett kanyarog. A szezon első aszfaltos versenye merőben más lesz mint a megszokottak: az útfelület minősége messze elmarad a Katalóniában megszokott, már-már pályaversenyzésre is alkalmastól, a gyorsasága viszont eléri vagy talán meg is haladja azt, leginkább a magyar pályákhoz hasonlóak a bolgár gyorsaságik: töredezett felületűek, és nagyon tempósak.
Az eddigi idei futamokon nem kellett azon gondolkodni, hogy milyen abroncsot használjanak a csapatok, hiszen előre meg volt határozva, hogy melyik keverékű Pirellit kötelező feltenni. Bulgáriában viszont esőre lehet számítani, ott pedig a puhább versenygumi a jó, ezért akár egy helyes döntésen is múlhat a győzelem sorsa.
Mikko Hirvonen évről-évre rengeteget gyakorol, hogy aszfalton is felvehesse Loebbel a versenyt, de előbb a többi Citroënt kellene legyőznie - ez sem lesz könnyű
Az élmezőny igyekezett nagyon felkészülni a körülményekre, hiszen tavaly október óta nem volt aszfaltos verseny a naptárban, illetve vannak, akiknek eleve kevés tapasztalatuk van a kemény borításon. Az összetettet toronymagasan vezető Loeb a kakukktojás, ő csupán egy GT2-es Ferrari 430-ast próbálgatott, hogy visszaszokjon az aszfaltra, így is ő a legnagyobb esélyes. Sordora viszont minden korábbinál jobban ráfér, hogy pontokkal bizonyítsa tudását, pláne, hogy csapata bejelentette, hogy a hátralévő murvás versenyeken nem ő, hanem Ogier lesz a
Citroën második számú pilótája. A Portugál-ralin élete első futamgyőzelmét szerző francia - Kimi Räikkönennel együtt - egy olaszországi bajnokin készült, és meg is nyerte azt finn csapattársa előtt. A fiatal francia jó szereplése felkeltette a Ford figyelmét is, Malcolm Wilson tárgyalásokba kezdett vele, ennek eredménye egyelőre csak annyi, hogy Ogier nem tesztelheti tovább a 2011-es DS3 WRC-t...
Hirvonen is élesben gyakorolt az elmúlt hetekben, részt vett a Szerbia-ralin, ahol az összes gyorsaságit megnyerte - az övé volt az egyetlen WRC a mezőnyben -, majd sportszerűen kiállt a cél előtt, hogy ne befolyásolja a szerb és a bolgár bajnokságba is beszámító futam eredményét. Ezen kívül is sokat teszteltek a fordosok, Latvala részt vett a nürburgringi 24 órás viadalon is, ezen tehát nem fog múlni a siker. A C4 WRC-vel rajthoz álló konkurencia viszont nagyon erős, a felsoroltakon túl ott van még Petter Solberg is, aki Phil Mills hirtelen visszavonulása után új navigátorral, Chris Pattersonnal indul.
Változás van a Stobartnál is, Wilson mellett nem Henning Solberg, hanem P-G Andersson hajta a másik Focust. A norvég is ott lesz Bulgáriában, csak éppen egy S2000-es géppel vág neki a versenynek. A kilenc felsorolt WRC-s pároson kívül csupán ketten lesznek a királykategóriában, mindketten egy-egy Peugeot 307 WRC-vel: Jean-Marie Cuoq, illetve Turán Frigyes, aki Zsíros Gáborral az oldalán Portugália után aszfalton is kipróbálja, milyen a rali-vb. Hozzájuk hasonlóan a Bessenyey-Papp duó is ott lesz, egy dízel Opel Astrával próbálják meg felvenni a viszonylag szerény létszámú vetélytársak tempóját. A "nagyokon" kívül a JWRC mezőny vesz részt a Bulgária-ralin, illetve néhány helyi páros, összesen így is csak 49 egység szerepel a nevezési listán.
Váraltanul döntött úgy Phil Mills, hogy visszavonul a navigátorkodástól. Solberg több jelöltet is kipróbált, s végül Patterson mellett döntött
A nemzetközi szövetség, az FIA eltörölte azt a néhány éve hozott értelmetlen szabályt, mely szerint csak a pilóta nevét kell feltüntetni az autókon, így Bulgáriában a navigátorok neve is újra ott lesz hátsó oldalablakokon. Összesen tizennégy gyorsaságit kell teljesíteni a három nap során, melyek nagy része igen hosszú lesz, az első például majdnem 32 kilométeres, és péntek délelőtt rajtol majd.
A világbajnokság állása egyéniben:
1. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 126 |
2. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | 88 |
3. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC | 76 |
4. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC | 72 |
5. | P. Solberg/Mills | Citroën C4 WRC | 63 |
6. | Sordo/Marti | Citroën C4 WRC | 49 |
7. | Wilson/Martin | Ford Focus RS WRC | 38 |
8. | Villagra/Perez-Companc | Ford Focus RS WRC | 26 |
9. | H. Solberg/Minor | Ford Focus RS WRC | 24 |
10. | Räikkönen/Lindström | Citroën C4 WRC | 15 |
1. | Citroën Total World Rally Team | 189 | |
2. | BP Ford Abu Dhabi World Rally Team | 163 | |
3. | Citroën Junior Rally Team | 106 | |
4 | Stobart M-Sport Ford Rally Team | 84 | |
5. | Munchi's Ford World Rally Team | 40 |
1. | Burkart/Kachel | Suzuki Swift S1600 | 40 |
2. | Abbring/Mombaerts | Renault Clio R3 | 40 |
3. | Kruuda/Jarveoja | Suzuki Swift S1600 | 26 |