"Nem az al-Kaida, hanem Belmondo fia veszélyes"

Vágólapra másolva!
A Belmondo fia jelentette veszélyről és arról az álmáról is beszélt az [origo] Vendégszobájában a Budapest-Bamako-rali főszervezője, hogy miként gyűri majd le jótékonysági akciójával a Dakart. Szó esett arról, milyen autók bírhatják ki a versenyt, mennyi vizet érdemes vinni és kik az esélyesek. Kiderül az is, mitől fél jobban Villám Géza, az al-Kaidától vagy a 8-as úttól Veszprémnél, és hogy érdemes-e golyóálló mellényt vinni Bamakóba.
Vágólapra másolva!

Mikor lesz a rali? [abonyi gyerek]

Január 12-en reggel 7.30-kor kezdődik a buli a Parlament előtt. A rajt pedig pontban 8-kor lesz. Most szombat reggelre mindenkit várunk a Parlament elé.

Hányan indulnak? [tomi]

400 indulónk van. Ebből 300 magyar, 100 külföldi.

Közvetíti valamelyik tv? [yetikr]

Az [origo]-n lesznek napi videobejelentkezések. Az RTL Klub hosszú összefoglalót fog sugározni. A Music Television (MTV) pedig egy Gyula Go Bamako munkacímű műsorban fogja Mezei Gyula videonaplóját leadni.

Lesz olyan érdeklődés a futam iránt, mint tavaly? [madison]

Remélhetőleg. Indul egy-két fura figura, akikre mindig figyel a sajtó. Lesz Velorex, csuklós Ikarus. Indít a BKV egy csapatot. Jön Miss Hungary. Van egy fagylaltos kocsi. (Family Frost For Africa). Lesz Wartburg, Dacia, IFA, Bogár. Ez az igazi sivatagi show. Nem 200 milliós verdákkal csapatni a homokban. Az [origo] live-ban közvetít. Minden eddiginél több blog van.

Mi a feltétele, hogy elindulhassak és milyen autó szükséges hozzá? [foxzsolti]

A Bamakón egy feltétel van, hogy legyen érvényes nevezésed. Lehetsz vak, sánta, cigány, zsidó, fiú, lány, kétfejű, háromlábú, gyere. Semmilyen kikötés nincs. Az idei legfiatalabb induló 15 éves. Autó pedig, amilyet akarsz. Terveink szerint jövőre lesz egy új kategória. A Trash Metal kategória, ahol vagy 20 évnél öregebb vagy 250 000 forintnál olcsóbb autóval lehet nevezni. Autónepperekből álló zsűri fogja elbírálni az autó alkalmasságát.

Mennyibe kerül egy nevezés? [jenonéni]

Itt olvasd el. De már 75 000 forintból el lehet indulni. Ez olcsóbb, mint egy magyar hétvégi rali.

Körülbelül hány millió forint kellene ahhoz, hogy átlag autóval nekivágjak? [zzooll]

A legolcsóbb autó az idén 90 000 forint. A legolcsóbb autó, ami eddig végig ment a futamon, 120 000 forintba került, valamint még ráköltöttek 40 ezer forintot extrákra. A Bamako nem a technikáról, hanem az emberről szól.

Csak autóval lehet indulni? Más gépjárművel nem? [**Tomyka*]

Az elv egyszerű. Aminek kereke van az jöhet. Tehát vannak motorok, teherautók, buszok, oldalkocsis-motor, Velorex. Bármi. A mottó az első pillanattól, BÁRKI, BÁRMIVEL, BÁRHOGY.

Fotó: Virágvölgyi István [origo]

Nem féltek, hogy a Budapest-Bamakót is le kell mondani terrorveszély miatt? [djszenya]

A Budapest-Bamakót nem mondjuk le.

Ugye te nem rettensz meg az al-Kaida és más félelmetes szervezettől? [Chupacabra]

Én nem. Sajnos a terrornak bárhol áldozatául eshetsz. New Yorkban ugyanúgy rád eshet egy felhőkarcoló, mint Londonban munkába menet felrobban a segged alatt a busz. Kiszámíthatatlan. Az emberek nem veszik észre az igazi veszélyeket. Az ismeretlentől mindig jobban félnek. Az al-Kaidától félnek, ahelyett, hogy attól félnének, hogy Körmend előtt a 8-as úton megcsúsznak és egy szlovén kamion halálra tapossa őket. Ez az igazi veszély, nem az al-Kaida.

Szerinted érdemes golyóálló mellényt vinni az útra? [Dead Ahmed]

Mindenképp. Bármikor el lehet cserélni valami fontosabb dologra.

Nem volt naív a kérés, amikor meghívtatok dakarosokat? [W.R.C.]

Ez egy gesztus volt. Mi a karunkat nyújtottuk, amikor ők a földön voltak. Nekem egy percig nem volt világos, hogy ők nem Afrika vagy a Szahara szeretetéért állnak rajthoz.

Érdekelne, hogy mi volt a pontos indoka a magyar dakarosoknak, hogy nem indulnak? Nem hinném, hogy a szponzoraik miatt nem. [.dopamin.]

A szponzorügyeikbe nem láthatunk bele. A magyar dakarosok indítéka más, mint a mienk. A Dakaron indulók a sebesség rabjai. Ők a gyorsaság, a száguldás oltárán akarnak áldozatot bemutatni. Nem érdekli őket a Szahara, Afrika, az afrikai emberek. Ha holnap a futamot áthelyeznék az Amazonasba, akkor ott versenyeznének. A Budapest-Bamako az az igazi afrikai kaland, küzdelem, extrém kínlódás, mint a Dakar volt 25 éve. Három éve az első Bamako előtt itt volt a Dakar sajtófőnöke és megkérdezte tőlem, hogy mi ez az egész. Azt mondtam neki, hogy nagyjából ugyanaz, mint az első Dakar volt. Azt mondta, hogy de jó ötlet.

Egyszóval a Dakarosok indítéka más. Ők a küzdelemre és a sebességre készültek egész évben.

Ez olyan, mintha valaki a műugró-vébére készül egész évben. Azt lemondják, és nem akar átmenni a csobbanó-vb-re. Azt azért meg elmondanám, hogy vannak olyan hangok is, hogy azért egy tiszteletkört leírhattak volna a homokban. Vagy a nézők kedvéért egy kis porfelhőt csinálhattak volna. De érthető a döntésük.

Fotó: Virágvölgyi István [origo]

Hogyan reagáltok Palikék lenéző viselkedésére? [Néger srác]

Palik végül is úriember módjára viselkedett tegnap. Nem fikázta a Bamakót, sőt jó utat kívánt mindenkinek. "Mindenkinek nagyon jó utat kívánok hozzá és egészséget... jó célba érést. Egy dolog tudok mondani: Nagyon vigyázzanak magukra! Nem a terrorizmus miatt. Mauritiánia egy kegyetlen természeti környezet." Ezt nyilatkozta tegnap a Bumeráng-ban. Amúgy egy pillanatig sem zavar a reakciójuk, és az sem, hogy a gagyi kifejezés is elhangzott az egyik bulvárlapban

Sok bamakóst viszont nagyon sért a lenézés. Különösen azokat bántja, akik már voltak Budapest-Bamakón, és tudják, hogy nem kispályás dolog a Szaharában egész nap a kocsidat ásni, majd este a célba érésnél azért kínlódni, hogy találj egy vekni kenyeret meg egy üveg vizet. A Bamakón nem jön repülővel a friss kaja Párizsból. Itt valóban küzdeni kell a túlélésért. Azokat bántja a negatív hozzáállás, akik már végig szívtak legalább egy Bamakót.

Az jó hír nektek, hogy Belmondo fia nem lesz Bamakón, igaz? [madison]

Nem az al-Kaida, hanem a Belmondo fia jelenti a veszélyt. Ha indulna, vagy lemondanánk a futamot, vagy még a Lánchídnál kizárnánk.

Miért, mit csinált a Belmondo fia? [jdfkhdfg]

Egyszer úgy belerohant valakibe a Dakaron, hogy a manus majdnem dobott egy hátast.

Szerinted külföldön mennyire ismerik az emberek, mennyire van köztudatban a B-B rally? [Dead Ahmed]

Az első évben 1-2 külföldi volt. Az idén az indulók 25 százaléka külföldi. A 2009-re eddig befutott 30 nevezésből 25 nem magyar. A külföldi televíziós szerződéseinknek köszönhetően egész Európában látható a Bamako. Áprilisban Kanadában és az USA-ban is adják a Budapest-Bamako filmet. Ezért mondom, hogy turisztikailag, országimázsilag is fontos esemény lehetne.

Fotó: Virágvölgyi István [origo]

Kik az esélyesek a végső győzelemre? [**BalázsAkiGyuri]

A versenykategória egyre komolyabb évről évre. Tavaly nem volt magyar az első háromban. A szlovák Ulrich házaspár indul az idén is. Eddig kétszer nyertek, habár tavaly csak hajszállal. Az idén induló egyik csapatunk autóját a nyolcszoros magyar tereprali-bajnok, Gal Baba építette és készítette fel a fiúkat. Nem titkolt céljuk, hogy a kupa az idén Magyarországra kerüljön. Több, egyre komolyabban felkészült csapat van az idén. Érdekes lesz a daciás csapatot figyelni. Olcsó autóval tavaly is jó eredményt értek el.

És mit nyer az első helyezett? [foxzsolti]

Van egy nagyon baba kis serlegünk, de ami ennél is izgalmasabb egy nedves puszit és egy forró ölelést egy helyes afrikai lánytól. Ja és kezet is fogunk vele meg gratulálunk neki.

Mi lehet ebből a versenyből 3-5 év múlva? Vannak esetleg olyan elképzeléseitek, hogy több kategóriájú lesz, mint a Dakar? Esetleg levéditek a futamot? [Dead Ahmed]

Jövőre több kategória lesz. Lehet, hogy a Dakar szerepét átvesszük, és indítunk egy rendes profi tereprali szakaszt. A Dakar haldoklik, itt a mi időnk. Végre egyszer Magyarországnak hasznára válhat, hogy nem voltak afrikai gyarmatai és nem egy arrogáns nagy ország. Jövőre lesz egy profi tereprali kategória, lesz túrakategória és lesz egy trash metal, szuperfapados kategória, ahol nagyon gagyi kocsikkal lehet indulni.

Fontos, hogy a gyökereinket sose feledjük. Az alapelvekhez, amíg én itt vagyok, ragaszkodni fogunk. Nem lenne jó, ha a Budapest-Bamako a kapitalizmus áldozata lenne. Szóval ezek mind tervek jelenleg. Ha a magyar kormánynak lenne egy csepp esze, akkor nem a 2010-es Bamako rajtjáért lobbizna, hanem a pénz felét elköltené világszínvonalú Budapest-Bamako megszervezésére és lenyomná a Dakart. Itt a történelmi pillanat. De én egy percig sem táplálok hiú reményeket. Magyarország történelmileg mindig rossz oldalon áll. Szerintem most sem lesz ez másképp. :)

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=p5HNGolcnfH0ZBgg

Interjú Villám Gézával

A kocsit mennyire teszi tönkre ez az útvonal? [Fradita]

Attól függ, mennyire kíméled az autót. Van némi amortizáció. Ha hülye vagy és mész, mint az állat, akkor rosszabbak az esélyeid. 2005-ben volt egy pasi, aki egy Audi S6-ossal jött. Mondtuk neki, hogy a Kiffa Kayes etapra ne menjen be. Azt mondta, hogy őt nem érdekli. Egy kiszáradt folyómederben ottmaradt az autó. Daruval kellett kiemelni. Defekt, motor kiesett. De volt egy házaspár, akik a családi Suziki Ignisszel jöttek oda és vissza, és ma is az a családi autó.

És mennyi üzemanyag szükséges, hogy tartalékban legyen? [foxzsolti]

3-4 kannát szoktunk ajánlani. Arra az esetre, ha valahol nagyon eltévednél. Tavaly kellett 4 kanna, mert volt egy etap a Szaharában, ahol nem volt kút. Azóta építettek egy nagyon csajozós kis kutat, shoppal meg mindennel. Már oda se kell a kanna.

Mindig van nálatok víz? [VAD-LUKY-NYUL]

Nálam mindig van. A többieket is arra intjük, hogy mindig legyen elég vizük. Az itinerben a gázosabb napoknál külön kiemeljük, hogy legyen nálatok 4 napi víz vagy 5 napi víz.

Ez attól is függ, hogy milyen nehéz a szakasz. Egy pár napi eltévedést mindig bele kell kalkulálni. Egyébként a víz egy érdekes kérdés. Az elsőbálozó bamakósok itthonról több raklapnyi ásványvízzel jönnek. Menetközben minden nagyobb településen van palackozott vagy zacskós víz. Az itinerben pedig megjelöltünk egy pár olyan helyet, ahol a Szaharában útközben is van hideg víz. A nagyobb utak mellett a nomádok napelemmel hajtott frigókból árulják a vizet.

Fotó: Virágvölgyi István [origo]

Te mivel, hányan indultok? [jdfkhdfg]

Én a tradíciók híveként az idei autóvásárlásom is a szeméttelepen kezdtem. Egy 1974-es VW Bogárral indulok, amit egy picit helyrepofoztunk. Nem édes??

Minden évben lesz ez a verseny? Meddig lehet nevezni? [jdfkhdfg]

Terveink szerint minden évben lesz verseny. Amíg be nem telik a futam. Már 2009-re lehet nevezni. Kategóriánként 100 csapatban korlátozzuk a nevezéseket. Amíg van hely, lehet nevezni.

Köszi, és gyertek szombat reggel 7.30-kor a Kossuth térre, és légyszi, ne gyújtsátok fel az autókat!