Alapvető fogások a Picasával (2. rész)

Vágólapra másolva!
Kissé kontrasztszegény, színtelen a fotó? A portréalanyok szeme vörösen izzik, vagy furcsán balra dől a templomtorony? Ezek mind olyan változtatások, melyek az egyszerű hobbifotók szintjén nem igényelnek sok százezerbe kerülő képjavító szoftvereket. A Google Picasa 2 - képkatalogizáló funkcióján túl - alapvető javító lehetőségeket is a kezünkbe ad.
Vágólapra másolva!

Legutóbbi cikkünkben a a Picasa 2 katalogizáló szoftver alapvető fotójavító szolgáltatásait mutattuk be. Megismerkedtünk a kép kivágására, elforgatására és a vörösszem csökkentésére szolgáló funkciókkal. Most sorra vesszük a további, egyszerű javítóeszközöket, mint amilyen a fura nevű Jó napom van, az automatikus kontraszt és színbeállítás, valamint a színtelítettség szabályozására szolgáló csúszka.

Előtte azonban érdemes egy pillantást vetni a Picasa képablakának alsó részére is, ahol néhány, szerkesztési szempontból fontos eszköz található. A bal oldalon kapott helyet a kép forgatását biztosító két ikon, melyekkel 90 fokban jobbra és balra fordíthatók a képek. Jobboldalt pedig a nagyító csúszkát látjuk, melyell a szerkesztés előtt (vagy közben) felnagyítható a képnézet, és így könnyebben ellenőrizhető az elvégzett javítás.

A mellette lévő két gombbal a programablakhoz igazított, illetve eredeti méretben tekinthetők meg a képek. Végül a jobboldali legszélső ikonnal a színcsatornákra bontott hisztogram és néhány alap EXIF képinformációk jeleníthető meg azok számára, akik értik és hasznosítani tudják ezeket az adatokat.

Forrás: [origo]

"Jó napom van"

Visszatérve a baloldali Alapvető javítások palettára, az utolsó három gomb automatikus világosság-, kontraszt-, és színkorrekciót végez a képen. Közülük az első a kissé bizarr nevű "Jó napom van" eszköz. Lényegében egy automata kontraszt-, és színbeállító menüpontról van szó, mellyel bágyadt és színtelen képeinkbe lehelhetünk színekkel teli életet. Beállítási opciók nem állnak rendelkezésre, csupán egy gombnyomás és a program elvégzi az általa szükségesnek vélt kontraszt-, és színbeállításokat. Többnyire igen jól. Használata ajánlott például párás, ködös, vagy borult időben készült kevésbé kontrasztos és színteli fotók esetében.

Forrás: [origo]

Automatikus kontraszt

Ez a funkció olyan esetekben lehet hasznos, ha a fotó színeit alapjában jónak találjuk, de a kép kissé laposnak, szürkének hat. Például a fehér területek nem kellően fehérek, inkább szürkések, és ugyanez igaz azokra a részekre is, melyeknek eredetileg feketék voltak. Sokkal harsányabbá, plasztikusabbá válhat a fotó az automatikus kontraszt használatával. Az előző eszközhöz hasonlóan, itt is egygombos megoldásról van szó, melynél a szoftver maga állítja a be kontraszt megfelelő mértékét.

Forrás: [origo]

Automatikus szín

Utolsó "egy kattintásos" eszközünk az automatikus színbeállítás. Használata épp az előzővel ellentétes esetekben indokolt: amikor a kép fényviszonyait jónak tartjuk, színei azonban nem teljesen az eredetileg látottakat adják vissza. Eredményesen használható enyhébb színfátylak eltüntetésére, amikor például természetellenes zöld, sárga vagy lila "köd" telepszik fotónkra. Alábbi példán jól látható, hogy az Automatikus szín és a Jó napom van eszközök egymás utáni használatával milyen könnyedén távolítható el a képre telepedett sárgás színfátyol.

Forrás: [origo]

Telítettség

Az alapvető javítók sorát a Telítettség csúszka zárja, amely ezzel a megoldással kissé kakukktojás a többi, gombos eszköz között. Lényege, hogy csúszka jobbra tolásával csökken a sötét területek telítettsége, így ezeken a részeken is több képrészletet kapunk. Hátránya, hogy bizonyos esetekben valódi részletek helyett csak a látható képzaj növekszik majd, de mindenképp érdemes vele próbálkoznunk, különösen a szélsőséges fényviszonyok között készült fotóknál.

Gyakran előfordul, - különösen tájképek és épületfotók esetén - hogy az elkészült fotón nem olyan világosságú a táj, épület és az ég. Szemünk a rendkívül világos éggel és az árnyékos épülettömbökkel, hegyekkel is megbirkózik, a digitális fényképezőgépek azonban ritkán képesek erre. Utóbbiak sokszor csak fekete sziluettként éktelenkednek a csodás kék égbolt előtt. Megoldást jelenthet az utólagos képjavítás, de sima világosítás esetén a sötétbe vesző részekkel együtt az ég kékje is világosodik és kezd kiégni, tejfehérré válni. Eltűnik a kékség, eltűnnek a felhők. Itt lép be a képbe a Telítettség eszköz, amellyel úgy világosíthatók az árnyékos területek, hogy közben a fényesebb részek nem, vagy csak kis mértékben módosulnak.

A következő képen látható, hogy az ég és a fényesebb területek sokkal kisebb mértékben világosodtak a Telítettség eszköz hatására, mint az árnyékos épületek.

Forrás: [origo]

Legközelebbi cikkünkben kissé mélyebb vízekre evezünk a Picasa 2 Finomhangolás menüpontjának funkcióival, melyek a most megismert Telítettség eszközhöz hasonlóan működnek, használatunk némileg több odafigyelést igényel, de sokkal finomabb végeredményt ad.

Budai Péter
www.digiretus.hu