Fotótörténet lyukkamerától a hamis Leicáig

Vágólapra másolva!
Több mint kétszáz technikatörténeti értékű fényképezőgépet tekinthetnek meg az érdeklődők "A lyukkamerától a Duflexig" című tárlaton a Móra Ferenc Múzeum történeti kiállítóhelyén február 24-től.
Vágólapra másolva!

Medgyesi Konstantin elmondta: a kiállítás rendezői a fotótechnika fejlődését három korszakra tagolják. Az első részben, amely a 19. század közepétől 1890-ig tartó időszakot öleli fel, még igen kezdetleges darabokkal találkozhatnak a látogatók. Ebben a blokkban látható például Jedlik Ányos korabeli fényképezőgépe is.

Japán a korszakhatár

A következő időszak a XX. század elejének fejlődését mutatja be. Ekkor kezdenek teret hódítani a fényképezés amatőr formái: a favázas kamerákat kiszorítják a fémvázas szerkezetek, s megjelennek az egyre tökéletesebb képet alkotó objektívek is. A harmadik rész a fényképezés történetének 1926 és 1960 közötti szakaszát tárja fel. Ebben a korszakban válik a mindennapok részéve, igazi hobbi tevékenységgé, megfizethető szórakozássá a fényképezés. A tárlat az 1960-as évekig követi nyomon a változásokat.

1960 azért jelent korszakhatárt a fotózás históriájában, mert onnantól kezdtek tért hódítani a japán gyártmányú fényképezőgépek, amelyek egyre inkább felülmúlták a hagyományos európai darabokat. A tárlaton kialakítanak egy századfordulós hangulatú fotóműtermet is. A kiállított fényképezőgépek közül az egyik legérdekesebb egy hamisítvány. A szocializmus évtizedeiben komoly értékkel bírt a német gyártású Leica, mivel ezt a szerkezetet nem lehetett itthon beszerezni. Előfordult, egy eredetileg orosz gépet professzionális módon úgy alakítottak át, hogy úgy tűnt, mintha valódi Leica lenne. A szakértők szerint ma egyedisége miatt egy ilyen hamisítvány akár értékesebb, érdekesebb is lehet, mint az eredeti.