[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

[origo] egészség > !ALROVAT_NEVE

Tudomány Terhesség influenza D-vitamin
Címkék:vitaminok,D-vitamin,napozás,mellrák,vitaminhiány

D-vitamin, napozás és emlőrák: összefüggések 70 ezer nő vizsgálata alapján

[origo]|2010. 12. 13., 11:22|Utolsó módosítás:2010. 12. 13., 11:24|

A D-vitaminban gazdag étrend, valamint a sok napsugárzás (amelynek révén ugyancsak D-vitamin termelődik a szervezetben) akár 43 százalékkal csökkenti a nőkben a mellrák kialakulásának kockázatát - derült ki egy közel 70 ezer nő egészségi állapotát tíz éven át követő francia vizsgálatból. Önmagában a bőséges D-vitamin-fogyasztás nem csökkenti az emlőrák-kockázatot.

JÁTSSZ ONLINE!

A franciaországi Járványügyi és Népegészségügyi Központ munkatársai egy évtizeden keresztül 67 721, 41 és 72 év közötti nő körében vizsgálta az emlődaganat kialakulásának gyakoriságát. Befolyásoló tényezőként feljegyezték táplálkozási szokásaikat és lakhelyükön az ultraibolya sugárzás szintjét. Az évtized végére 2871 nőnél diagnosztizáltak mellrákot.

A résztvevők körében a táplálékkal során bevitt D-vitamin 45 százaléka halból, 16 százaléka tojásból, 11 százaléka tejtermékekből, 10 százaléka olajakból és margarinokból, hat százaléka pedig süteményekből származott.

Azokban a nőkben, akiknek lakóhelyén a legmagasabb ultraibolyasugárzás-értékeket mérték, körülbelül 10 százalékkal kisebb valószínűséggel alakult ki mellrák, mint azokban, akik a legkevésbé napos helyeken laktak.

Akik napos területen éltek, és étrendjük D-vitaminban gazdag volt, 32-43 százalékkal kisebb valószínűséggel szenvedtek mellrákban, mint azok, akik szintén napos településen éltek, de kevés D-vitamint fogyasztottak.

A francia kutatók hangsúlyozzák, hogy a napozást a bőrrák fokozott kockázata miatt egyébként nem szabad túlzásba vinni. "Eredményeinkből az látszik, hogy az emlődaganatok szempontjából a napsugárzás védő hatást jelent. A D-vitaminban gazdag táplálkozás önmagában nem bizonyult elégségesnek: csak ezen az úton nem lehet elegendő mennyiséget felvenni a vitaminból" - állítja a kutatás vezetője, Pierre Engel.

A D-vitamin kétféle forrásból származik: a felvett táplálékból és a napsugárzás hatására. A növényi eredetű táplálékkal bevitt molekula neve D2-vitamin vagy ergoszterol. A másik forma, a D3-vitamin vagy kolekalciferol, amelynek fő forrása a máj, a tejtermékek, a halak, a halolaj és a máj. A D3-vitamin azonban a bőrben is keletkezik napsugárzás hatására.

Aki testfelületének legalább 20 százalékát naponta 10-15 percre napoztatja, nem szenved D-vitamin-hiánytól. Mivel télen nálunk ez kevésbé kivitelezhető (a szoláriumozástól pedig nem termelődik D-vitamin), és a magyarok halból is csupán három kilót fogyasztanak egy évben, ősztől-tavaszig a népesség döntő hányadában D-vitaminhiány alakul ki.

A magyar D-vitamin-ajánlás felnőtt ember számára napi 5 mikrogramm (200 Nemzetközi Egység) - ez csupán harmada a közelmúltban megemelt új amerikai ajánlásnak. Az amerikai Orvostudományi Intézetet (Institute of Medicine, IOM) november végén 400 Nemzetközi Egységről 600-ra, 71 év felettiek esetében 800-ra emelte a felnőtt amerikaiaknak szóló ajánlását.

[origo] címlapon»

Forrás: AFP Mit okoz az apa csökkent spermaszáma a fiúnál? A férfi nemzőképesség gyengülésének többek között az is következménye, hogy egyre több kisfiú születik nemi szervi fejlődési rendellenességgel. Az egy milliliter ondóban ...
    Forrás: AFP/Robin Utrecht Ritkán használható az abortusztabletta Bár az egészségügyi államtitkárság szerint Magyarországon nem fogják alkalmazni a nagy vitákat kavart abortusztablettát, a gyógyszer a hazai, hosszadalmas ...
    Forrás: National Science Foundation/Stony Brook University Leheletből is kimutatható lesz a rák Néhány éven múlva vérvétel vagy rákszűrés helyett elegendő lesz belefújni egy szondába a betegségek egész skálájának kimutatásához, a cukorbajtól a szalmonellafertőzésen ...
    Forrás: Wikimedia Commons/Zdeněk Fric Nem kell csesztetni a kígyókat A természetfilmeket kedvelő kislány a speciális kígyófogási technikákat akarta megmutatni társainak, amikor megmarta egy keresztes vipera a szatmári Túristvándiban. A ...
    Forrás: AFP Heti harminc deka hal az új ajánlás Egy új európai ajánlás szerint hetente legalább kétszer kellene halat fogyasztani, ez ugyanis jelentősen csökkentené a szív- és érrendszeri betegségek gyakoriságát. Az ...
    Fotó: Hirling Bálint [origo] Csak néhány évig élnek a képzelt barátok Egy felmérés szerint az óvodások kétharmadának van képzelt barátja. Ezt régebben a magányosság jelének tartották, ám a pszichológusok ma már pozitív jelenségként, a ...
    Forrás: AFP Kinél alakul ki gyakrabban vesekő? A vesekövek a vizeletbe kiválasztódó sókból képződnek. Nagyságuk a mikroszkopikus méretű kristályoktól (vesehomok), a néhány centiméteres nagy kövekig igen változó ...
    Forrás: Retina AG Hogy a vakok is lássanak Ezer dollár lehet az az összeg, ahol megnyílik az út a személyre szabott orvoslás előtt. Ezt az árat sok beteg hajlandó lenne megfizetni azért, hogy az orvos ne csak ...
Szárítógép -10% akció Electrolux EDC 67550 W- 7 kg. max. töltet, csendes motor, 'B' energiaosztály, LED kijelző, irányváltás funkció...
80.910 Ft

24 óra hírei »

Legolvasottabb cikkek

hirdetés

Hirdetés

Szavazás

Olvasnivaló

Forrás: AFP Vetkőzzünk le, aztán irány a medence! Ki vette fel a legcukibb szerelést? Mitől tart egy magyar szupermodell?
Forrás: AFP Maffiaállamot takargatnak Aurovíziós Dalfesztivál házigazdája, Azerbajdzsán korrupciót és kemény elnyomást próbál elfedni.
Forrás: AFP/Odd Andersen Miért nem hagyja a francba a megszorításokat Európa? Miért nincs alternatívája a megszorításoknak, merre vezet Orbán magyar útja?

További adatok » Időjárás »

Hirdetés

Utolsó link Impresszum Médiaajánlat Adatkezelési Szabályzat Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva.