Mit együnk, hogy sokáig megőrizzük éleslátásunkat?

2011.03.17. 14:25

Ha hetente legalább egy alkalommal olajos húsú halat eszünk, csökkenthetjük az időskori látásromlás leggyakoribb formája, a sárgafolt-elfajulás (makula-degeneráció) kockázatát.

A retina éleslátásért felelős területét érintő időskori sárgafolt-elfajulás vagy makula-degeneráció (age-related macula degeneration, AMD) hazánkban a vakság leggyakoribb oka. A beteg először azt észleli, hogy a látott kép eltorzul, majd szürke, végül fekete foltot lát pont ott, ahová nézni akar.

Az éleslátás elvesztése egyre inkább megnehezíti az olvasást és az írást, az autóvezetést, az arcok, tárgyak felismerését. Jellegzetes korai tünet, hogy a beteg az egyenes vonalakat úgy látja, mintha dőlnének, hajlanának vagy megszakadnának. Egyes betegekben a tünetek lassan rosszabbodnak, mások viszonylag rövid idő alatt mindkét szemükre megvakulnak.

Az omega-3 zsírsavak segítenek a látásromlás ellen

Az Archives of Opthalmology című szemészeti lapban közölt új vizsgálatban az omega-3 zsírsavak fogyasztása és a sárgafolt-elfajulás közti összefüggést vizsgálták. William G. Christen, a bostoni Brigham és Női Kórház kutatója és munkatársai a Women's Health Study nevű, csaknem negyvenezer nő egészségi állapotát felmérő korábbi vizsgálat adatait elemezték. A résztvevők közül azoknak az adatait - elsősorban az étrendjükre vonatkozó, kérdőívekkel rögzített információkat - vették figyelembe, akikben az első adatfelvételkor nem volt kimutatható sárgafolt-elfajulás.

A vizsgálatba bevont 38 022, átlagosan 54 éves nő közül a 10 éves követési időszakban 235 nőben diagnosztizálták a betegséget. A kutatók azt találták, hogy azokban a nőkben, akik a legnagyobb mennyiségben fogyasztották a halakban található omega-3 zsírsavak egyikét, a dokozahexaénsavat (DHA), 38 százalékkal kisebb eséllyel alakult ki sárgafolt-degeneráció, mint a legkevesebb DHA-t fogyasztó nőkben.

Hasonló összefüggést találtak egy másik halban található omega-3 zsírsav, az eikozapentaénsav (EPA) fogyasztása és a betegség kockázata közt. Továbbá azokban a nőkben, akik hetente legalább egyszer ettek halat - főként tonhalkonzervet  - 42 százalékkal kisebb volt a sárgafolt-elfajulás kockázata, mint azokban,  akik havi egyszeri alkalomnál ritkábban fogyasztottak halat.

Együnk sok tonhalat és lazacot

Egyelőre nem tudjuk pontosan, hogyan fejtik ki védő hatásukat a retinára a halakban található omega-3 zsírsavak. Egyes kutatások arra utalnak, hogy ebben szerepe lehet az omega-3 zsírsavak gyulladásos folyamatokat csökkentő hatásának.

Az időskori sárgatest-elfajulás kockázatát több tényező is befolyásolja, többek között öröklött hajlam, a dohányzás, illetve a magas vérnyomás. Ám a kutatók szerint az omega-3 zsírsavakat nagy mennyiségben tartalmazó olajos és vörös húsú halak, mint a tonhal, a makréla, a hering, a lazac vagy a szardínia rendszeres fogyasztása segíthet megelőzni a betegség kialakulását.

KAPCSOLÓDÓ CIKK