[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

[origo] egészség > !ALROVAT_NEVE

Tudomány Terhesség influenza D-vitamin
Címkék:emésztés,vércukor,vércukorszint,inzulin,cukorbetegség,diabétesz,táplákozás,hasnyálmirigy,kávé,koffein,zsír,zsírtartalom,telített zsírsavak,táplálkozástudomány

Mikor a legrosszabb a kávé a szervezetnek?

[origo]|2011. 04. 04., 7:17|Utolsó módosítás:2011. 04. 04., 14:58|

Köztudomású, hogy a zsíros gyorsételek egészségtelenek. Ha ebédre elfogyasztott hamburgerünket délután egy kávéval öblítjük le, azzal tovább rontunk a helyzeten - derült ki kanadai kutatók vizsgálatából.

Egy egészséges ember vércukorszintje zsírban gazdag étel elfogyasztása után megugrik. Marie-Soleil Beaudoin, a kanadai Guelph Egyetem kutatója és munkatársai kimutatták, hogy az emelkedés kétszer akkora, ha a zsíros étel fogyasztását követően koffeines kávét iszik az illető. Utóbbi esetben a vércukorszint hasonlóan magas értékeket érhet el, mint azokban, akikben fokozott a cukorbetegség kialakulásának veszélye.

Zsíros étel után csak lassan csökken a vércukorszint

A Journal of Nutrition című táplálkozástudományi lapban közölt vizsgálatban a telített zsírok és a koffeines kávé vércukorszintre gyakorolt hatását egy csak lipideket tartalmazó "zsírkoktél" alkalmazásával vizsgálták. Ezzel a speciális itallal jól modellezhető a zsíros ételek hatása.
 
A vizsgálatban részt vevő tíz egészséges férfi testsúlykilogrammonként körülbelül egy grammot ivott a zsíros italból, hat órával később pedig egy cukros italt kaptak. A kontrollkísérletben a zsíros ital helyett vizet ittak.
 
Normális esetben a cukrok felszívódását követően a szervezetben inzulin termelődik, ami kivonja a cukrot a keringésből, és a szöveti sejtekbe - például az izomsejtekbe - juttatja. Ám a kutatók azt találták, hogy a zsírfogyasztás után kevésbé volt hatékony a vércukorszint-csökkentő mechanizmus: a kísérleti személyek vércukorszintje 32 százalékkal magasabb volt, amikor a cukoroldat előtt a zsírkoktélt fogyasztották, mint amikor vizet.

Különösen lassan mérséklődik a vércukor, ha még kávéztunk is a zsíros ételre

A kutatók a zsíros étellel kombinált koffeines kávé hatását is vizsgálták. Ehhez a résztvevők két csésze kávét vagy vizet kaptak öt órával a zsíros ital után, majd újabb egy óra múlva kapták meg a cukros italt.
 
A zsírkoktél és a koffeines kávé együttes hatására a cukorterhelés után 65 százalékkal magasabb volt a kísérleti személyek vércukorszintje (10,7 millimol/liter, 2 órával később pedig 8,6 millimol/liter), mint amikor a cukoroldat előtt csak vizet ittak.

Ez azt mutatja, hogy egy magas zsírtartalmú étel hatása órákig is eltarthat, és az, hogy mit ettünk ebédre, befolyásolja, hogy a szervezetünk hogyan reagál különböző ételekre a nap későbbi részében.

A zsír és a koffein gátolják a kommunikációt a bél és a hasnyálmirigy között

A résztvevők vércukorszintjének mérésén kívül a kutatók az emésztőrendszeri változásokat is nyomon követték, konkrétan azoknak a bélben termelődő hormonoknak (az incretineknek) a mennyiségét, amelyek a vércukorszint növekedése esetén serkentik a hasnyálmirigyben az inzulintermelést. A kutatók azt találták, hogy ezek a hormonok kevésbé reagálnak a szénhidrátokra a zsíros ital elfogyasztása után. Végső soron tehát arról van szó, hogy a zsír és a koffeines kávé gátolják a kommunikációt a bél és a hasnyálmirigy között, lerontva a vércukorszint-szabályozás hatékonyságát.

A vizsgálat eredményei különösen fontosak azok számára, akikben fokozott a kockázata az anyagcserebetegségeknek és a 2-es típusú cukorbetegségnek. Korábbi kutatások arra utaltak, hogy a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknek csak mértékkel ajánlott koffeint fogyasztani, mert a koffein megnöveli az átlagos vércukorszintjüket, illetve az étkezéseket követő vércukorszint-kiugrást. A kanadai kutatók szerint a koffeines kávé koffeinmentesre cserélésén túl érdemes korlátozni a telített zsírsavak fogyasztását is, amelyek például a vörös húsokban, a készételekben és a gyorsételekben találhatók.

[origo] címlapon»

Forrás: AFP Mit okoz az apa csökkent spermaszáma a fiúnál? A férfi nemzőképesség gyengülésének többek között az is következménye, hogy egyre több kisfiú születik nemi szervi fejlődési rendellenességgel. Az egy milliliter ondóban ...
    Forrás: AFP/Robin Utrecht Ritkán használható az abortusztabletta Bár az egészségügyi államtitkárság szerint Magyarországon nem fogják alkalmazni a nagy vitákat kavart abortusztablettát, a gyógyszer a hazai, hosszadalmas ...
    Forrás: National Science Foundation/Stony Brook University Leheletből is kimutatható lesz a rák Néhány éven múlva vérvétel vagy rákszűrés helyett elegendő lesz belefújni egy szondába a betegségek egész skálájának kimutatásához, a cukorbajtól a szalmonellafertőzésen ...
    Forrás: Wikimedia Commons/Zdeněk Fric Nem kell csesztetni a kígyókat A természetfilmeket kedvelő kislány a speciális kígyófogási technikákat akarta megmutatni társainak, amikor megmarta egy keresztes vipera a szatmári Túristvándiban. A ...
    Forrás: AFP Heti harminc deka hal az új ajánlás Egy új európai ajánlás szerint hetente legalább kétszer kellene halat fogyasztani, ez ugyanis jelentősen csökkentené a szív- és érrendszeri betegségek gyakoriságát. Az ...
    Fotó: Hirling Bálint [origo] Csak néhány évig élnek a képzelt barátok Egy felmérés szerint az óvodások kétharmadának van képzelt barátja. Ezt régebben a magányosság jelének tartották, ám a pszichológusok ma már pozitív jelenségként, a ...
    Forrás: AFP Kinél alakul ki gyakrabban vesekő? A vesekövek a vizeletbe kiválasztódó sókból képződnek. Nagyságuk a mikroszkopikus méretű kristályoktól (vesehomok), a néhány centiméteres nagy kövekig igen változó ...
    Forrás: Retina AG Hogy a vakok is lássanak Ezer dollár lehet az az összeg, ahol megnyílik az út a személyre szabott orvoslás előtt. Ezt az árat sok beteg hajlandó lenne megfizetni azért, hogy az orvos ne csak ...
Szárítógép -10% akció Electrolux EDC 67550 W- 7 kg. max. töltet, csendes motor, 'B' energiaosztály, LED kijelző, irányváltás funkció...
80.910 Ft

24 óra hírei »

Legolvasottabb cikkek

hirdetés

Hirdetés

Szavazás

Olvasnivaló

Forrás: AFP Vetkőzzünk le, aztán irány a medence! Ki vette fel a legcukibb szerelést? Mitől tart egy magyar szupermodell?
Forrás: AFP Maffiaállamot takargatnak Aurovíziós Dalfesztivál házigazdája, Azerbajdzsán korrupciót és kemény elnyomást próbál elfedni.
Forrás: AFP/Odd Andersen Miért nem hagyja a francba a megszorításokat Európa? Miért nincs alternatívája a megszorításoknak, merre vezet Orbán magyar útja?

További adatok » Időjárás »

Hirdetés

Utolsó link Impresszum Médiaajánlat Adatkezelési Szabályzat Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva.