Tízből hat magyarnak pszichésen fáj a dereka

2011.08.17. 19:02

A lakosság 80-90 százaléka szenved derékfájdalomtól élete során legalább egyszer. A fájdalom hátterében röntgenfelvétellel kimutatható elváltozás az esetek 70-80 százalékában nincs. A gerincrendelőket is döntően derékfájdalom miatt keresik fel a betegek, akiknek 15-20 százaléka tinédzser.


 

"Valós életkorodról nem születésed dátuma, hanem gerinced hajlékonysága árulkodik" - tartja egy jógás körökben népszerű mondás. "Sok igazság van benne. De sok esetben a röntgenfelvétel nem igazolja a fájdalmat, a gerincbántalom pszichoszomatikus eredetű, azaz bár a tünet valós, de szervi elváltozás nincs a hátterében. Előfordulhat, hogy valakinek a csigolyáin meszes felrakódások látszanak, gerinckopással küzd, mégse panaszkodik fájdalomra. És közben megtörténhet, hogy egy harmincévesnél nincsen röntgenfelvétellel kimutatható elváltozás, mégis fáj a háta, dereka, mert a gerinc terhelhetősége valami miatt csökkent. A statisztikák szerint a gerincbántalomhoz társuló vezető tünet, a derékfájdalom az esetek 70-80 százalékában pszichoszomatikus eredetű" - mondja dr. Ferenc Mária, az Országos Gerincgyógyászati Központ főorvosa.

A pszichoszomatikus eredetű gerincbántalmak elsősorban a nyakon és a deréktájon jelentkeznek - sokak számára ismerős jelenség, ahogy a stressz hatására "beáll" a nyak, a hát felső része, vagy befeszül az ágyéki gerincszakasz. Pszichés eredetű fájdalom ellen átmenetileg segít a mozgás, a masszázs, tartós sikerre azonban csak stresszkezeléssel, relaxációs technika elsajátításával lehet számítani.

Harmincéves kor után elkezdődik a romlás

A magyar lakosság 80-90 százaléka szenved gerincbántalomtól, életében legalább egyszer biztos, hogy szinte mindenkinek fáj a dereka. A gerincrendelők betegeinek legnagyobb hányadát a 40 és 60 év közötti aktív korosztály teszi ki, de ma már a betegek 15-20 százaléka tinédzser.

Bár a gerincbántalmak jó része civilizációs ártalom, a stresszből, a mozgáshiányból, valamint az ülő életmódból, a gerinc nem helyes tartásából ered, a gerincnek van egy természetes kopásos öregedési élettani folyamata is. "30-40 éves kortól a csigolyák közötti porckorongok víztartalma csökkeni kezd. Mivel a porckorongok biztosítják a gerinc rugalmasságát, hajlékonyságát és teherviselő képességét, amint a porckorongok víztartalma mérséklődik, csökken a gerinc rugalmassága és terhelhetősége is" - mondja dr. Ferenc Mária.

A porckorong víztartalmának csökkenésével párhuzamosan megkezdődik a gerinc kisízületeinek kopása is, valamint a korral renyhülnek a gerincet stabilizáló izmok, megváltozik a gerinc normális fiziológiás görbülete, amit az évek előrehaladtával tovább fokoz, a csont ásványianyag-tartalmának csökkenése, a csontritkulás, és a csont minőségének romlása. "Hogy kinél mikor kezdődik a gerinc kopása, az a gének függvénye" - mondja a főorvos.

A gerinc anatómiája

A gerincoszlop csigolyákból épül fel: 7 nyaki, 12 háti és 5 ágyéki csigolyából, valamint  a kereszt- és a farokcsont összecsontosodott csigolyáiból.

A csigolyák kis ízületeken és a porckorongokon keresztül kapcsolódnak össze. Felegyenesedett állapotban, a mindennapi életben a legtöbb terhelés a porckorongokat és az említett ízületeket éri. A rugalmas porckorongok biztosítják a gerinc hajlékonyságát, valamint fontos szerepet játszanak az ütközések, rázkódások elnyelésében és a sérülések elkerülésében. A korral azonban a porckorong vizet veszít, rugalmassága csökken. Ezzel párhuzamosan a kisízületek is kopásnak indulnak.


A gerinc állapotromlását a mozgás nem képes száz százalékban ellensúlyozni

A gerincbántalmak egy része mozgással ellensúlyozható: javíthatók a tartási rendellenességek, erősíthetők a hátizmok, és a mozgás a csontritkulás ütemét is képes lassítani. A porckorongok vízvesztése viszont nem visszafordítható folyamat.

Ha cikkünk hatására bárki rögtön a rendszeres testmozgást fontolgatná, annak a főorvos asszony azt tanácsolja, hogy első lépésként tornázzon reggelente, az izmok, ízületek átmozgatásával. Ha valakinek nincs napi egy órája a testét edzeni, próbáljon inkább többször kevesebbet mozogni, hiszen a gerinc 10-15 perces átmozgatása is jótékony hatású.

"A gerinc számára különösen előnyös a kocogás, a nordic walking, a lovaglás vagy a sífutás, az úszástípusok közül pedig elsősorban a hátúszás" - mondja az Országos Gerincgyógyászati Központ főorvosa.

Futáshoz elengedhetetlen, hogy megfelelően ruganyos talpú cipőt viseljünk, és lehetőleg ne a betonon fussunk. A szobakerékpározást a gerincgyógyászok szintén támogatják, terepbiciklizés esetén azonban fontosnak tartják az egyenletes talajt, így a hegyikerékpározás nem ajánlott.

Forrás: AFP

A mesterséges porckorong  csak kevesek számára alternatíva

Bár mesterséges porckorong beültetésére már itthon is van lehetőség, ezek az implantátumok nem küszöbölik ki a porckorongok rugalmasságának természetes csökkenését. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által finanszírozott mesterségesporckorong-beültetést olyan fiatal betegeknél hajtanak végre, akiknél a gerinc más területein nincs még előrehaladott kopás. A szomszédos porckorongok kopása, illetve előrehaladott csontritkulás esetén kifejezetten ellenjavallt a mesterséges porckorong beültetése. A beavatkozást döntően a nyaki gerincszakaszon alkalmazzák. Az Országos Gerincgyógyászati Központban eddig 350 betegnél végeztek porckorong-beültetést, évente átlagosan száz beavatkozásra kerül sor.

Bár világszerte folynak kutatások a porckorongok rugalmasságának, víztartalmának megőrzésével kapcsolatban, a vizsgálatok egyelőre kísérleti stádiumban vannak. Így annak a 40-50 éves embernek, aki már érzi gerincén az idő múlását, marad a megelőzés és szinten tartás. "Ennek pedig a legjobb módja az izmok, ízületek reggeli átmozgatása, valamint a szakember által összeállított gyógytornaprogram" - mondja dr. Ferenc Mária.

Gerinckímélő praktikák irodában dolgozóknak

A számítógép előtt sokat ülőknek idővel általában vagy nyaki, vagy ágyéki gerincpanaszaik jelentkeznek. Az előbbi akkor alakul ki, ha a monitor nem szemmagasságban van: a folyamatos fel-lenézéstől a nyaki izmok feszessé válnak, és felgyorsul a porckorong-kopás. Az irodai derékfájdalom forrása pedig a nem megfelelő ágyéki támaszt nyújtó szék.

Gerincbarát megoldás a térdeplőszék, amely helyes tartást ad, és mivel a testsúly nagy részét elosztja a csípő, a comb és a térd között, tehermentesíti is a gerincet. A fitball is jótékony hatású, mivel nem statikusan ülünk rajta, így a folyamatos rezdülések stimuláló, erősítő ingert jelentenek a medencét és az ágyéki gerincet stabilizáló izmok számára.

Az irodai dolgozók gerincét megterheli a notebook folyamatos cipelése is. Mivel az oldaltáska az egyoldalú terhelés következtében rendellenes háti görbületet eredményez, ajánlott a vállra akasztható notebooktáskát a két vállon felváltva hordani. A gerinc szempontjából a legegészségesebb a két vállra akasztható vagy a keresztpántos hátizsák.



 

KAPCSOLÓDÓ CIKK